اخبار اقتصاد ایران

چشم انداز اجاره مسکن در سال جدید/ باز هم رشد قیمتها؟! :: ایران تحلیل

بازار اجاره مسکن در سال ۱۴۰۳ با دو انتظار در مورد میزان تورم قابل پیش بینی و همچنین وضعیت عرضه پرونده به این بازار در سال جاری مواجه است.

به گزارش ایران تحلیل، بر اساس روایت دلالان بازار معاملات مسکن در تهران، فراتر از تورم سال های اخیر، انتظار تورم شدید برای بازار اجاره در سال ۱۴۰۳ وجود ندارد. به عبارت دیگر، پیش بینی می شود امسال تورم اجاره بهای مسکن در تهران حول تورم عمومی و حتی بر اساس یک نگاه خوش بینانه و همچنین ظرفیت این بازار و توان مستاجران کمتر از نرخ تورم باشد. تورم اجاره بها مسکن در سال ۱۴۰۲

اما شرایط بازار اجاره بها در سال جاری را رابطه مستقیمی با شرایط عمومی بازار معاملات مسکن از یک سو با وضعیت عمومی تورم و همچنین روندها و تغییرات احتمالی سایر بازارها می دانند. و معتقدند هر تغییری می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار اثر بگذارد. بر اجاره و رشد هزینه های اجاره تاثیر می گذارد.

بر اساس آنچه دلالان بازار اجاره مسکن تهران به «دنیای اقتصاد» گفتند، اگرچه شرایط بازار اجاره امسال قطعاً مانند سال های گذشته شرایط سختی برای مستاجران است، اما از آنجایی که رقم ناشی از تورم اجاره بها مستاجران باید به عنوان اجاره اضافی پرداخت کنند سال جدید در سال ۱۴۰۳ قراردادها اعداد بالایی هستند، ظرفیت بازار برای پذیرش تورم بالا و قابل توجه بسیار محدود است. به عنوان مثال، در سال های گذشته که مبلغ رهن یک آپارتمان کوچک حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود، افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها معادل ۵۰ میلیون تومان به رقم قبلی قرارداد و مبلغ رهن اضافه می شد. به ۲۵۰ میلیون تومان رسید; اما اکنون رشد ۲۵ درصدی برای وام مسکن یک میلیارد تومانی معادل اضافه شدن ۲۵۰ میلیون تومان به مبلغ قبلی است. بنابراین با توجه به وضعیت مالی خانوارهای مستاجر، بازار عملاً ظرفیت تحمل رشدهای بالا در زمینه اجاره بها را ندارد.

در چنین شرایطی و در حالی که همه مولفه ها حکایت از وضعیت سخت مستاجران و تداوم شرایط سخت این بازار در سال جاری دارد، احتمالاً شرایط تورمی بازار اجاره می تواند محرکی را برای عرضه آپارتمان به این بازار در سال ۱۴۰۳ فعال کند. برخی از فعالان بازار اجاره بر این باورند که با توجه به رسیدن نرخ تورم اجاره به تورم عمومی و درآمد قابل توجهی که مالکان می توانند از طریق اجاره بها کسب کنند، احتمالاً برخی از مالکانی که آپارتمان خود را برای جبران بخشی از هزینه های زندگی خود خالی نگه داشته اند، این پیشنهاد به واحدها می رسد. به بازار اجاره

این امر به ویژه در مورد آن دسته از مالکانی که در سال های گذشته آپارتمان های خود را به بازار اجاره عرضه می کردند، اما در دو سه سال اخیر به دلیل برخی نگرانی های ناشی از برخی مصوبات، عرضه واحدهای خود را به مستاجران متوقف کردند. بیشتر از سایر مالکان بالقوه است. برخی مصوبات در سال های اخیر از جمله تعیین سقف افزایش اجاره بها و همچنین ممنوعیت تخلیه آپارتمان های استیجاری توسط مالکان موجب نگرانی برخی از مالکان شده و گروهی از آنها از اجاره دادن منصرف شده و واحدهای خود را روانه بازار نکنند. اکنون پیش بینی می شود برخی از این مالکان به بازار بازگردند. انگیزه آنها کسب درآمد از بازار اجاره است که با توجه به تورم بالای دو سه سال اخیر ارقام قابل توجهی را شامل می شود.

در این میان برخی از جستجوگران بازار اجاره از کمبود فایل های جدید در این بازار خبر می دهند. فعالان بازار اجاره و دلالان املاک نیز این کمبود را تایید می کنند و در تشریح دلایل آن می گویند: رکود ساخت و ساز و رکود معاملات مسکن دو عامل مهمی است که باعث کاهش عرضه نوسازها شده است. آپارتمان به بازار اجاره در نتیجه رکود ساخت و ساز، نه تنها موجودی نوسازان در بازار اجاره کاهش یافته، بلکه سهم نوسازان در معاملات ملکی نیز نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. همچنین تامین کنندگان اصلی خودروهای نوساز به بازار اجاره در سال های گذشته خریداران سرمایه ای بوده اند و از آنجایی که هم عرضه خودروهای نوساز و هم معاملات خرید سرمایه کاهش یافته است، موجودی خودروهای نوساز در بازار اجاره وجود دارد. نیز محدود و در برخی موارد نادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا