اخبار بورس

چشم انداز بازار سرمایه با توجه به مختصات فعلی

عوامل لازم برای رشد بازار میان مدت و بلند مدت؛

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص شرایط کنونی بازار باید به دو نکته توجه کرد. در پایان شهریور به طور سنتی، ما معمولا در پایان هستیم شهریور ما شاهد فشار فروش از سوی اشخاص حقوقی بوده ایم که به دنبال کسب سود در سال مالی و پرداخت وام های دلالان هستند. قیمت‌های جهانی نفت و فولاد نیز در یک ماه گذشته روندی نزدیک به نزولی داشته و بازار در گروه‌های مرتبط هر روز بیشتر خرید می‌کند. شرکت های پالایش و فولاد تقریبا نماینده این شرایط هستند.

علی اسکینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی گفت: بازار سرمایه در روز جاری بین ۹ تا ۱۰ هزار واحد منفی بود و شاهد خروج پول بودیم، اما اگر عمیق‌تر نگاه کنیم، شاخص هم وزن عدد مثبتی را به ثبت رساند و در هفته گذشته نیز شاهد کاهش بازار بودیم. و سهام متوسط ​​موفق تر بودند. این مشکل دو دلیل دارد؛ اخیرا صندوق های حمایتی، صندوق های اهرمی و صندوق های بزرگ از سهام کم و بیش بزرگ حمایت کردند و سهام کوچک تقریباً روند کلی بازار را دنبال کردند که منفی بود. در حال حاضر بازار تا حدودی برگشته و گردش نقدینگی را شاهد بوده ایم که نکته مثبتی است.

وی افزود: از سوی دیگر باید بین سهام خرد و کل تعادل ایجاد شود و همواره شاهد شکاف بین این دو دسته از سهام بوده ایم.

اسکینی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار باید به دو نکته توجه کرد. در پایان شهریور به طور سنتی، ما معمولا در پایان هستیم شهریور ما شاهد فشار فروش از سوی اشخاص حقوقی بوده ایم که به دنبال کسب سود در سال مالی و پرداخت وام های دلالان هستند. قیمت‌های جهانی نفت و فولاد نیز در یک ماه گذشته روندی نزدیک به نزولی داشته و بازار در گروه‌های مرتبط هر روز بیشتر خرید می‌کند. شرکت های پالایش و فولاد تقریبا نماینده این شرایط هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم انداز بازار با مختصات فعلی گفت: اگر ریسک و جنگ سیستماتیک را نادیده بگیریم، بعد از تشکیل دولت چهاردهم شاهد برخورد دولت با بازارها خواهیم بود. ما اغلب شاهد نظرات مثبت رهبران تجاری و رئیس جمهور بوده ایم. نگاه آقای همتی نگاه بسیار مثبتی به بازارها و وضعیت اقتصادی است و کم و بیش امیدوار کننده است.

وی در خصوص ضرورت عملیاتی و ملموس بودن این موضوعات گفت: اجرای این مذاکرات در دو عامل دلار نیما و نرخ سود منعکس خواهد شد. به نظر می رسد مهم ترین چیزی که می تواند در میان مدت و بلندمدت شرایط بازار را تغییر دهد، وضعیت مناسب اقتصادی و کاهش مداخلات در جیب شرکت ها است که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم. تامین نشدن کسری بودجه از جیب شرکت ها و همچنین کوتاه شدن و لغو قطعنامه های خلق الساعه نیز از نکات مهمی است که ممکن است بر شرایط فعلی و آتی بازار تاثیر بگذارد.

اسکینی ادامه داد: اگرچه اخیرا نقدینگی را به طرق مختلف به بازار پمپاژ کرده ایم و رئیس سازمان نیز تغییر کرده است، اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود پاسخگوی نیاز فعالان بازار هستیم، تاثیری بر سود شرکت ها نداشته باشد اقتصاد قابل پیش بینی باشد، مهمترین چیز است. اقداماتی وجود دارد که یک رهبر سازمانی می تواند انجام دهد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رونق بازار مستلزم افزایش ارزش معاملات است. این اعداد نسبت به میانگین ماه گذشته در حال افزایش است. ارزش معاملات تقریبا ۲.۵ همت است و به بالای ۳ همت می رسیم اما برای امیدواری به رونق بورس باید به رقم ۵ همت برسیم.

وی در ادامه گفت: امروزه شاهد سرازیر شدن پول به سمت شرکت های کارگزاری هستیم شهریور میانگین ماه ۲۵۰ میلیارد تومان است و زمانی که میانگین روزانه این مبلغ به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد و وارد بورس شود، اتفاقات مثبتی رخ می دهد. سوابق تاریخی نشان داده است که افزایش این تعداد می تواند منجر به رویدادهای مثبت شود.

اسکینی افزود: حتی اگر کد خریدار به حدود ۱۵۰ هزار در روز برسد، می تواند یک نکته مثبت دیگر باشد. این عوامل باید با دقت بیشتری بررسی شوند زیرا بهبود یافته اند، اما به دور از رونق بازار هستند. در حال حاضر، ارزش بازار بدون IPO 80 میلیارد دلار و نسبت P/E بازار حدود ۶.۴ است. این اعداد بسیار نزدیک به کف بازار هستند و امکان افزایش این اعداد وجود دارد.

وی تصریح کرد: بازدهی تقریباً چهار برابری شاخص کل نیز نشان می دهد که صندوق سرمایه گذاری همچنان صندوق خوبی است. اکثر سهامی که نسبت قیمت به سود آنها با نسبت قیمت به سود گروه مطابقت دارد، حتی پس از آن نیز فرصت ادامه این سودآوری را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی اگر موارد ذکر شده از جمله: ب- عدم وقوع ریسک در خارج از بازار، جهت گیری متناسب اقتصاد و اجرای بحث های امیدوارکننده، می توان به چشم انداز بازار امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا