ترندهای روز

چطور در تعطیلات نوروز وزن خود را حفظ کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بسیاری از افراد در پایان تعطیلات از اضافه وزن شکایت دارند که عمدتاً ناشی از پرخوری در گردش و بازدید است. محققان می گویند صرف تنها یک دقیقه در روز برای پا گذاشتن روی ترازو ممکن است تنها چیزی باشد که برای جلوگیری از افزایش وزن در تعطیلات نیاز دارید.

پیشنهاد آنها بر اساس مطالعه ای است که در سال ۲۰۱۸ در دانشگاه جورجیا انجام شد و گزارش آن در مجله علمی Obesity منتشر شد.

در این تحقیق، محققان ۱۱۱ بزرگسال ۱۸ تا ۶۵ ساله را در دو گروه “آزمایشی” و “کنترل” قرار دادند و از شرکت کنندگان در گروه “آزمایشی” خواستند به مدت ۱۴ هفته هر روز خود را وزن کنند.

دوره آزمایش آنها نیز قبل از تعطیلات کریسمس شروع شد و تا پایان تعطیلات و تمام جشن ها و آیین های سال نو ادامه داشت.

شرکت کنندگان در گروه “آزمایشی” از ترازوی دانشگاهی برای کنترل وزن خود استفاده کردند که علاوه بر وزن، اطلاعات گرافیکی دیگری از جمله نوسانات وزن و “وزن هدف” را نیز نشان می داد.

در مقابل، از شرکت کنندگان در گروه “کنترل” نه تنها خواسته نشد که هر روز خود را وزن کنند، بلکه هیچ دستورالعملی نیز برای جلوگیری از افزایش وزن به آنها داده نشد.

در پایان دوره تحقیق، مشخص شد که همه شرکت کنندگان در گروه “آزمایشی” با موفقیت از افزایش وزن در طول تعطیلات اجتناب کردند و برخی حتی موفق شدند مقداری وزن کم کنند. برعکس، شرکت کنندگان در گروه “کنترل” اضافه وزن داشتند.

چرا وزن کشی به جلوگیری از افزایش وزن در تعطیلات کمک می کند؟

محققان بر این باورند که قرار گرفتن دائمی در معرض نوسانات وزن، و همچنین مشاهده روزانه وزنی که به عنوان “وزن هدف” خود تعریف کرده ایم، افراد را تشویق می کند تا رژیم غذایی خود را رعایت کنند.

جیمی کوپر، رئیس این تیم تحقیقاتی گفت: این امر می توانست باعث شود شرکت کنندگان با مشاهده افزایش وزن خود، روز بعد کمی بیشتر ورزش کنند یا به آنچه می خورند توجه بیشتری داشته باشند. در این آزمایش، خود شرکت کنندگان ایران تحلیل کردند که چگونه برای اصلاح رفتار خود برای کاهش وزن. “سپردن راه حل به آنها ابتکار خوبی بود، زیرا اگر دستور کاهش وزن یکسانی به همه داده شود، ممکن است برای همه به یک اندازه کارساز نباشد.”

میشل ون دلن، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه جورجیا، همچنین معتقد است که این نتایج از این نظریه حمایت می‌کند که افراد در مواجهه با شواهد ملموس از تغییرات در بدن، ظاهر، عملکرد و غیره، انگیزه بیشتری برای اصلاح دارند.

او می‌گوید: «مردم واقعاً نسبت به تفاوت‌ها یا اختلافات بین خود فعلی‌شان و استاندارد یا هدفشان حساس هستند. وقتی آنها این تفاوت ها را می بینند، مصمم به تغییر رفتار خود می شوند.»

جیمی کوپر می افزاید: “فصل تعطیلات زمانی است که افراد بیشتر از هر زمان دیگری در مدت زمان کوتاهی وزن اضافه می کنند. در واقع رفتار ما در طول تعطیلات می تواند تاثیر زیادی بر سلامت طولانی مدت ما داشته باشد.”

جیمی کوپر مایل است این آزمایش را با مقیاس های معمولی بدون بازخورد گرافیکی تکرار کند تا ببیند آیا نتایج مشابهی به دست می آید یا خیر. با این حال، نویسندگان این مطالعه بر این باورند که یافته‌های آن‌ها از این نظریه حمایت می‌کند که صرفاً قدم گذاشتن روی یک ترازو هر روز می‌تواند به ایجاد تغییرات واقعی در رفتار و رژیم غذایی سریع‌تر کمک کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا