ترندهای روز

چطور مردان این کشور اروپایی قد بلندترین مردان جهان شده‌اند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

این روزها شبکه های اجتماعی مانند تیک توک یا اینستاگرام پر از ویدئوهایی است که در آن دختران جوان، قد بلند بودن را ملاک اصلی افق میهن شریک زندگی خود عنوان می کنند. البته قد یک ویژگی فیزیولوژیکی است و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

در طول تاریخ بشر، قد انسان نسبتا ثابت مانده است. تا سال ۱۸۰۰، متوسط ​​قد در اروپا بین ۱۶۵ تا ۱۷۰ سانتی متر بود، اما در طول دو قرن اخیر اتفاق قابل توجهی رخ داده است. قد مردم در سراسر جهان و به ویژه در اروپا به طور چشمگیری افزایش یافته است.

اگرچه ژنتیک بدون شک نقش مهمی در تعیین قد افراد دارد، این تنوع عظیم در کل جمعیت را نمی‌توان تنها با تکامل توضیح داد. کارشناسان می گویند که اگر چنین بود، افزایش قد در مقیاس زمانی بسیار طولانی تری رخ می داد.

بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد افزایش میانگین قد بیش از ۱۵ سانتی متر بوده اند و این امر به ویژه در هلند مشهود بوده است. میانگین قد مردان هلندی از ۱۶۶ سانتی متر در سال ۱۸۱۰ به ۱۸۴ سانتی متر افزایش یافت.

این رقم شگفت انگیزی است که تنها در دو قرن قد افراد یک جامعه ۱۸ سانتی متر افزایش یافته است. مردان هلندی در حال حاضر قد بلندترین مردان جهان هستند.

در طول ۲۰۰ سال گذشته، هلند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان، پیشرفت فوق العاده ای را در تمام جنبه های استانداردهای زندگی تجربه کرده است. از کاهش مرگ و میر بیش از حد و بیماری های عفونی تا دسترسی بیشتر به مواد غذایی با کیفیت بالا.

بنابراین افزایش سریع قد آنها ارتباط واضحی بین محیط زندگی و جمعیت سالم و بلندتر نشان می دهد.

قد و سلامت بدن در طول رشد تحت تأثیر عوامل مشابهی قرار می گیرد که مهمترین آنها تغذیه است. افراد برای رشد و سلامتی باید نیازهای بدن خود را با غذا تامین کنند.

با این حال، عوامل منفی دیگری وجود دارد که می تواند مانع رشد شود. عواملی مانند بیماری، استرس و کار سنگین یدی همگی می توانند به کوتاه شدن جمعیت منجر شوند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بیماری‌های طولانی‌مدت یا مزمن با قد کوتاه‌تر در میان بزرگسالان هلند در قرن نوزدهم مرتبط بودند، در حالی که دوره‌های کوتاه‌تر و یک‌بار بیماری ممکن است واقعاً برای رشد مفید بوده باشد.

این احتمالاً به این دلیل است که بیماری های کمتر شدید ایمنی را در برابر عفونت های آینده تقویت می کنند.

همچنین ثابت شده است که مرگ والدین، به ویژه مادران، به کوتاه قدی منجر می شود.

برای کودکان بسیار کوچک، این به این دلیل است که آنها برای تغذیه به مادر خود وابسته هستند. اما این در مورد کودکان بزرگتر نیز صادق است، که نشان دهنده استرس عمیق ناشی از از دست دادن یک مراقب اولیه است.

اگرچه از دست دادن مادر با قد کوتاه‌تر فرزندان در هلند و جاهای دیگر مرتبط بود، از دست دادن پدر به طور بالقوه بر قد کودکان تأثیری نداشت.

به طور کلی می توان قد را نتیجه کیفیت و کمیت غذایی که فرد در طول رشد مصرف می کند و همچنین عدم وجود عوامل استرس زا از بدو تولد تا پایان بلوغ دانست.

امروزه، افراد قد بلندتر از متوسط، به ویژه مردان، خطر کلی کمتری برای مرگ دارند. با این حال، این در مورد همه افراد قد بلند صادق نیست و افراد بسیار قد بلند (۱۹۰ سانتی متر و بلندتر) بیشتر در معرض خطر مرگ هستند، عمدتاً به این دلیل که خطر مرگ ناشی از سرطان را افزایش می دهند.

تصور می شود که این مربوط به توده بدن باشد. بدن های کشیده دارای سلول های بیشتر و تقسیم سلولی بیشتری هستند که به این معنی است که شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند. افراد قد بلندتر نیز تمایل دارند کالری بیشتری مصرف کنند که می تواند نقش مهمی داشته باشد.

اما آیا این ارتفاع در نسل های بعدی هلندی ها ادامه خواهد داشت؟

مطالعات نشان می دهد که کودکان هلندی اکنون کوتاهتر از والدین خود هستند. با این حال، مشخص نیست که چه چیزی باعث کوچک شدن این غول های دنیای مدرن شده است.

محققان هنوز کشف نکرده اند که آیا کاهش کیفیت رژیم غذایی در این امر نقش داشته یا چاقی دوران کودکی مانع رشد آنها شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا