بانک و بیمه

چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟

به گزارش ایران تحلیل، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در اطلاعیه ای به وزارتخانه های بهداشت، امور اجتماعی، دفاع و اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه از نرخ حق بیمه سلامت کارکنان و کارگران خبر داد.

بر این اساس، نرخ حق بیمه برای درمان بیمه‌کنندگان بر اساس قانون بیمه‌های اجتماعی تعیین می‌شود.

همچنین نرخ حق بیمه برای خانواده های کارکنان دولتی و لشکری ​​اعم از شاغلین، مستمری بگیران، مستمری بگیران و مشمولان تکلیفی (شامل سرپرست خانوار، همسر و افراد تحت تکفل واجد شرایط) و همچنین کارکنان دستگاه های دولتی، اجرایی و دولتی اعمال می شود. موسسات و کسانی که از بودجه عمومی استفاده می کنند و بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری ۷. درصد به شرح زیر است:

۲% حقوق بیمه شده کارمند (سهم بیمه شده) برای مستمری بگیران ۱.۷%

سهم دستگاه اجرایی ۲ درصد است

مابقی سهم دولت از محل اعتبارات مندرج در قانون بودجه است

ضمناً سهم حق بیمه سلامت خانواده های کارکنان مؤسسات دولتی که از بودجه عمومی دولت استفاده نمی کنند (حقوق آنها از خزانه دولت تأمین نمی شود) ۲ درصد حقوق و سهم مربوط به آن است. دستگاه اجرایی ۵ درصد است.

سهم حق بیمه بازنشستگان از سایر صندوق های بازنشستگی ۱.۷ درصد حقوق و سهم دستگاه مربوطه ۵.۳ درصد است.

همسران شاغل و بازنشسته باید حق بیمه سلامت را از حقوق خود کسر کنند

حق بیمه درمان سربازان و خانواده درجه یک آنان سرانه مصوب است که یک پنجم آن از حقوق سرباز کسر و مابقی به عهده دولت است.

حق بیمه روستاییان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ۷ درصد است که ۱۰۰ درصد آن در بودجه سالانه بیمه سلامت منظور می شود.

حق بیمه ایرانیان (افراد بدون بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰۰۰۰ نفر برای دهک های ۱ تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ معادل ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک ۹ مطابق با ۴۰ درصد است. تا ۵۰ درصد و عشر معادل ۱۰۰ درصد حق بیمه است.

دولت ۱۰۰ درصد حق بیمه کلیه بیماران مبتلا به بیماری های خاص و نادر تحت پوشش صندوق بیمه ایران را پوشش می دهد. بیماری های موضوع این بند توسط شورای عالی بیمه سلامت تعیین و گزارش می شود.

نرخ حق بیمه بیمه شدگان کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۷ درصد حقوق کار تعیین شده است که ۱۰۰ درصد آن در بودجه سنواتی سازمان بیمه سلامت پیش بینی شده است.

پوشش بیمه سلامت اتباع خارجی و پناهندگان مقیم کشور مورد پذیرش سازمان ملی مهاجرت (تحت وزارت کشور) از طریق منابع دولتی ارائه می شود.

تحصیل دانشجویان خارجی نیز متکی به پوشش بیمه درمانی از سوی ارائه دهندگان بیمه است و موسسات آموزشی با دانشجویان خارجی باید وضعیت بیمه آنها را هر ترم استعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا