اخبار اقتصاد ایران

چند درصد از زنان شاغل حقوق بگیر دولت‌ هستند؟ | سهم کمتر از 20 درصدی زنان گیلانی از جذب دولت

در زمستان ۱۴۰۲، سهم زنان از اشتغال در بخش دولتی نزدیک به دو برابر مردان بود. در استان کهگیلویه و بویراحمد از هر ۱۰ زن شاغل بیش از ۶ نفر کارمند بخش دولتی بودند. به این ترتیب این استان بیشترین سهم اشتغال زنان را در بخش مذکور دارد.

ایران تحلیل، کارگران بخش دولتی به مجموعه ای از حقوق بگیران وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی گفته می شود که از طریق دولت حقوق و دستمزد دریافت کرده اند. شواهد آماری نشان می دهد که در زمستان ۱۴۰۲ سهم اشتغال زنان در بخش دولتی تقریباً دو برابر مردان است.

اکوایران نوشت: مشاهدات نشان می دهد که زنان در استان های مختلف سهم یکسانی از استخدام در بخش دولتی نداشته اند. «کهگیلویه و بویراحمد» با ۶۱ درصد بیشترین و «آذربایجان غربی» با ۱۸.۲ درصد کمترین سهم را از اشتغال زنان در بخش دولتی به خود اختصاص داده اند. در ادامه سهم زنان از مشاغل دولتی در زمستان ۱۴۰۲ به تفکیک هر استان مورد تحلیل قرار گرفته است.

اشتغال زنان در بخش دولتی بیش از مردان است

کارکنان بخش دولتی به گروهی از حقوق بگیران گفته می شود که از وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی و سایر نهادهای عمومی مانند شهرداری ها دستمزد و حقوق دریافت می کنند. شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان ۱۴۰۲، ۱۴.۶ درصد از مجموع ۲۴.۱ میلیون نفر ۱۵ سال و بالاتر شاغل در کشور در بخش دولتی مشغول به کار بودند و سایر افراد بخش خصوصی را برای فعالیت خود انتخاب کردند.

مطالعات بیشتر نشان می دهد که سهم مردان و زنان شاغل در بخش دولتی یکسان نبوده است. به عبارت دقیق تر، در زمستان ۱۴۰۲، ۲۵ درصد از کل زنان شاغل در بازار کار در بخش دولتی استخدام شدند. یعنی در این زمان یک چهارم زنان شاغل در کل کشور کارمند دولت بودند. تعداد زنان شاغل در بخش دولتی در زمستان سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۱ معادل ۰.۴ واحد درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، سهم مردان کارگر در بازار کار در این مدت کاهش یافته و به سطح ۱۲.۷ درصد رسیده است. بنابراین زنان شاغل تمایل و موفقیت بیشتری برای ورود به بخش دولتی از خود به جای گذاشته اند.

آنچه تاکنون ذکر شد مربوط به اشتغال زنان در کل کشور است. شواهد آماری نشان می دهد که در ۱۸ استان، نسبت زنان شاغل در بخش دولتی به کل جمعیت در سن کار بالاتر از میانگین کشوری است.

«کهگیلویه» رکورددار اشتغال زنان در بخش دولتی است

در زمستان ۱۴۰۲، سهم اشتغال زنان در بخش دولتی بین ۱۸.۲ تا ۶۱ درصد در نوسان بود. در استان کهگیلویه و بویراحمد از هر ۱۰ زن شاغل بیش از ۶ نفر در بخش دولتی مشغول به کار بوده اند. به این ترتیب این استان بیشترین سهم را از اشتغال زنان در بازار کار دارد.

«خراسان جنوبی» با سهم ۴۲.۲ درصد در رتبه دوم و ایلام با سهم ۴۱.۴ درصد در رتبه سوم قرار دارند. در سایر ولایات، سهم اشتغال زنان در بخش دولتی کمتر از ۴۰ درصد برآورد شده است.

سهم زنان کمتر از ۲۰ درصد از استخدام دولتی در ۴ استان

در استان «آذربایجان غربی» در زمستان ۱۴۰۲ از هر ۱۰۰ زن شاغل در بازار کار، نزدیک به ۱۸ نفر در بخش دولتی مشغول به کار بودند. بدین ترتیب این استان کمترین سهم اشتغال زنان را در بخش دولتی در کل کشور دارد.

زنان «کرمانی» با ۱۸.۶ درصد سهم و «گیلانی» با ۱۹.۶ درصد به ترتیب دومین و سومین استان های کشور بودند که کمترین سهم را در جذب زنان شاغل به بازار کار داشتند. در اردبیل این رقم کمتر از ۲۰ درصد است. در سایر استان ها، از هر ۱۰۰ زن شاغل در بازار کار در زمستان ۱۴۰۲، حداقل ۲۰ نفر کارمند بخش دولتی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا