ترندهای روز

چهارمین زن کابینه پزشکیان دقیقا کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

با رای اعتماد شورای اسلامی به وزارت فرزانه صادق، راه برای انتصاب سایر زنان باز شد; زیرا حساسیت کمتری نسبت به معاونت ها و سمت های مشابه روی وزارت وجود دارد. تا جایی که حسن روحانی، رئیس جمهور سابق، نتوانست دومین وزیر زن را منصوب کند. صحبت از دولت یکی از پست های پرمخاطبی است که معمولاً ناتمام می ماند چرا که پس از یک دوره موفق، سخنرانان پای کار می روند و امیدواریم این تجربه در دولت جدید تکرار نشود.

جای تعجب است که سخنگویان دولت های سه گانه جمهوری اسلامی در زندان بوده اند و هر کدام چندین سال و در یک مورد سال ها در زندان بوده اند و از این حیث پذیرفته شدن سخنرانی دل شیر است. مورد نیاز! آن سه عبارتند از: عباس امیرانتظام سخنگوی دولت وقت، بهزاد نبوی سخنگوی دولت شهید رجایی و عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی و البته دو بند آخر مربوط به وقایع بعد از ۸۸ است. .

مشکلات سخنرانی تنها به این بندها و زندانی شدن سه سخنران معروف سه دولت در سال های ۵۸ و ۸۸ خلاصه نمی شود، بلکه سخنرانان گاهی در بیان دیدگاه های خود به صورت مدبرانه ای که از نظر دولت فراتر نمی رود و نمی شود، دچار مشکل می شوند. با سایر بخش های سیستم برخورد می کند. از جمله می توان به موضع صریح عطاءالله مهاجرانی، سخنگوی دولت اصلاحات پس از دستگیری غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران در فروردین ۱۳۷۷ اشاره کرد که گفت: این هدیه خوبی از سوی قوه قضائیه به دولت نبود.

بعدها عده ای گفتند که بهتر بود او خویشتن داری بیشتری می کرد تا موضوع در سطح رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه پیگیری شود. قبل از دولت اصلاحات و در دولت سازندگی، دولت با دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس جمهور صحبت کرد، اما ایشان نیز پس از مدتی بدون استعفای رسمی از این مسئولیت، مصاحبه ای ترتیب ندادند و احتمالاً از چالش خسته شده بودند. با سوالات خبرنگار روزنامه سلام. نداشت

مرحوم حسن حبیبی در دولت شورای انقلاب (نیمه دوم سال ۵۸) سخنگوی دولت بود که به دلیل کاندیداتوری در افق میهنات ریاست جمهوری آن را نیمه کاره رها کرد و پس از شکست در افق میهنات دیگر بازنگشت. به این رشته و ترجیح داد به عنوان وزیر آموزش عالی خدمت کند. به کار خود ادامه دهید. در ابتدای دولت مهندس موسوی در اوایل دهه ۶۰، سخنرانی دولت توسط احمد توکلی، وزیر جوان و ۳۰ ساله آن روزگار انجام می شد که با زبان آلمانی آمریکایی ها متفاوت بود.

سخنرانی دولت در دولت احمدی نژاد نیز حکایت های خاص خود را داشت. به خصوص اینکه غلامحسین الهام چندین شغل و منصب مهم دیگر را بر عهده گرفته بود و جدای از آن، همسرش – خانم فاطمه رجبی – نظراتی را مطرح می کرد که پرسروصدا بود و او بود که لقب «معجزه هزاره سوم» را به محمود احمدی نژاد داد. .

در دولت روحانی سخنرانی توسط یک نفر انجام نمی شد زیرا در برخی موارد دکتر محمدباقر نوبخت و در برخی موارد علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه مسئولیت آن را بر عهده داشت. تلخ ترین خاطره صحبت های آقای ربیعی در دولت روحانی مربوط به روزهای بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی بود که در ۷۲ ساعت اول از آن بی خبر بود و افسوس می خورد که نتوانسته به درستی و زودتر اطلاع رسانی کند و که باید بهای پنهان کاری دیگران را می پرداخت. او احساس حماقت می کرد.

دولت مرحوم رئیسی سخنران جوانی را افق میهن کرد، اما در سخنانش نیز هیجان حاکم بود و چون پختگی لازم را نداشت معمولاً جدی گرفته نمی شد و حضار این احساس را پیدا می کردند که یکی از دانشجویان جوان اصولگرا مطرح می کند. شعار به جای پاسخ دادن صحبت از دولت به طور کلی کاری پرمشغله و پر دردسر است و سختی های آن بیشتر از مزایا و امتیازات آن است و از این رو می توان گفت اولین رئیس مجلس زن دولت کار آسانی در پیش ندارد. اگرچه او خوش شانس است که رئیسش ملاحظه کاری نمی کند و این مهم ترین امکان برای گوینده است.

نکته جالب در مورد دکتر مزیکیان سخنگوی دولت این است که ایشان در سال ۱۳۵۳ یکی از دو دانشجوی دختر پذیرفته شده در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه کرمان بودند و به دلیل پیشرفت تحصیلی موفق به دریافت بورسیه دکتری دانشگاه شدند. در لندن، اما او نرفت و بعداً به اسکاتلند رفت. او دکترای مدیریت را از دانشگاهی در آنجا دریافت کرد.

در سال ۹۶ وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، خانم مهاجرانی را به عنوان رئیس کانون استعدادهای درخشان منصوب کرد و پس از افق میهنات اخیر نام وی در لیست اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم مشخص نبود. به چهره های معروف سیاسی و حالا از همان شورایی است که آقای ظریف ۷۰ ​​درصد کابینه پزشکان را تشکیل می دهد، یک نفر هم به دولت پیوسته است. فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت اراک است.

عطاالله مهاجرانی، سخنگوی دولت خاتمی، در روستای مهاجران اراک به دنیا آمد. اگر خانم مهاجرانی هم مهاجرانی (از مهاجران) است، این دو سخنگوی دولت از یک جغرافیای کوچک اراک آمده اند. بدون این که احتمالاً با هم رابطه داشته باشند و باید دید سخنگوی دولت جدید یا اولین سخنگوی زن در ایران، مانند سلف مهاجرش در نیمه دوم دهه ۷۰ سخنوری دارد؟ اگرچه در تجربیات گذشته تسلط نشان داده است. انواع مختلفی از سخنگویان دولت وجود دارد. برخی مانند رمضان زاده صراحتاً حرف می زنند و گاهی با هماهنگی رئیس جمهور و یا گاهی بدون اطلاع او آنچه را که رئیس جمهور نمی تواند بگوید، مطرح می کنند. اتفاقی که پس از تشکیل مجلس هفتم و در سال پایانی دولت اصلاحات افتاد و به همین دلیل رمضان زاده مورد انتقاد کهان و اصولگرایان آن روزها قرار گرفت. برخی مانند محمدباقر نوبخت سعی می کنند نظرات خود را بیان کنند و چالش ایجاد نکنند.

ماهیت سخنرانی دولت چالش برانگیز است. به ویژه زمانی که از یک سو می خواهند نظر مردم و رای دهندگان را جلب کنند و از سوی دیگر رئیس جمهور از آنها خواسته است ملاحظات داخلی قدرت را فراموش نکنند. سختی سخنان دولت در مقایسه با سخنان وزارت امور خارجه این است که نمی توان به سادگی محکوم و تکذیب کرد. اکنون به لیست عباس امیرانتظام، صادق طباطبایی، حسن حبیبی، بهزاد نبوی، احمد توکلی، عطاءالله مهاجرانی، عبدالله رمضان زاده، غلامحسین الهام، محمدرضا رحیمی، محمدباقر نوبخت، علی ربیعی و بهادری جهرمی، نام آقای مهندس جهرمی می رسد. باید اضافه شود.

در فهرست اسامی سخنگویان دولت های بعد از انقلاب نام های دیگری هم می توان اضافه کرد که معروف ترین و تاثیرگذارترین آنها این بود و امیدواریم فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت به معنای واقعی کلمه باشد. دولتی که در عمل مهم ترین رسانه رسمی کشور را ندارد و سخنگو نیز باید نقش رسانه را ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا