ترندهای روز

چهار الگوی غذایی سالم که ۲۰ درصد احتمال مرگ را کاهش می‌دهند؛ چه خوراکی‌هایی سلامت را تهدید می‌کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

طبق یک مطالعه جدید، تنها با خوردن بیشتر از چهار الگوی غذایی سالم، می توانید خطر مرگ زودرس خود را به هر دلیلی تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهید.

این تحقیق که در مجله پزشکی بین المللی JAMA منتشر شده است، نشان می دهد افرادی که با دقت بیشتری از هر یک از الگوهای تغذیه سالم پیروی می کردند، شانس کمتری برای مرگ بر اثر سرطان، بیماری های قلبی عروقی و همچنین بیماری های تنفسی و عصبی داشتند.

بر اساس این مطالعه، افراد باید بر مصرف بیشتر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات تمرکز کنند. دکتر فرانک هو، یکی از نویسندگان مقاله، می گوید: «مردم از همان شیوه غذا خوردن خسته می شوند و این خبر خوبی است. زیرا باعث می شود به سراغ الگوهای غذایی متفاوت برویم. اکنون، اگر این الگوها با ترجیحات غذایی سالم همراه باشد، می تواند نتایج مثبتی برای سلامتی داشته باشد.

فرانک هو، استاد تغذیه در هاروارد می‌گوید: برای مثال، اگر رژیم مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنید و بعد از چند ماه می‌خواهید چیزی متفاوت را امتحان کنید، می‌توانید به رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) بروید. دانشگاه. یا می توانید یک رژیم غذایی نیمه گیاهی را امتحان کنید.

یک مطالعه رژیم غذایی طولانی مدت

این مطالعه عادات غذایی ۷۵ هزار زن و بیش از ۴۴ هزار مرد را بررسی کرده است. این مطالعه به مدت ۳۶ سال ادامه داشته است. هیچ یک از مردان یا زنان در ابتدا بیماری قلبی عروقی نداشتند و تعداد کمی سیگار می کشیدند. آزمودنی های این پژوهش هر چهار سال یک بار پرسشنامه های مربوط به خوردن را پر کردند.

فرانک هو می‌گوید: «این یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین مطالعات گروهی برای بررسی الگوهای غذایی توصیه‌شده و خطر طولانی‌مدت مرگ‌های زودرس و مرگ‌های ناشی از بیماری‌های رایج است.»

هو و تیمش شرکت کنندگان را بر اساس میزان رعایت چهار سبک تغذیه سالم که با دستورالعمل های غذایی فعلی ایالات متحده مطابقت دارد، رتبه بندی کردند.

او درباره این رژیم‌های غذایی سالم گفت: «یکی رژیم مدیترانه‌ای است که بر خوردن میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون تأکید دارد. وی در ادامه افزود: این الگوی غذایی علاوه بر غذاهای گیاهی و الکل متوسط، بر چربی های سالم به ویژه چربی های تک غیراشباع تاکید دارد.

رژیم بعدی رژیم غذایی سالم گیاهی نام دارد که بر مصرف بیشتر محصولات گیاهی نیز تمرکز دارد، اما به محصولات حیوانی و الکل امتیاز منفی می دهد. هو می گوید: «رژیم غذایی حتی گزینه های نسبتاً سالم مانند ماهی یا برخی از محصولات لبنی را ممنوع می کند. بنابراین می‌توانید تصور کنید که گیاه‌خواران احتمالاً در سطح بالاتری از این امتیاز رژیم غذایی قرار دارند و افرادی که مقدار زیادی محصولات حیوانی یا غذاهای کربوهیدراتی بسیار فرآوری شده مصرف می‌کنند، در پایین‌ترین امتیاز این رژیم غذایی قرار دارند.

این متخصص تاکید می کند که کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده در کنار کاهش مصرف قند و چربی های ناسالم در کنار کنترل مصرف الکل می تواند از عوامل کلیدی در بهبود سلامت افراد باشد.

یافته های مبتنی بر بیماری

پس از امتیاز دهی به الگوی غذایی هر فرد، شرکت کنندگان به پنج گروه تقسیم شدند که از بالاترین تا پایین ترین میزان پایبندی به یک یا چند الگوی غذایی بود.

کاتز، رئیس و مؤسس سازمان غیرانتفاعی True Health Initiative که مجموعه‌ای جهانی برای بررسی وضعیت سلامت و تغذیه است، در این رابطه می‌گوید: «گروه بالاترین امتیاز تقریباً ۲۰ درصد کمتر از مرگ و میر یا بیماری‌های شایع کمتری دارد. مردم مرده اند.”

به عبارت دیگر، افرادی که بیشتر به این رژیم های غذایی سالم پایبند بوده اند، ۲۰ درصد کمتر دچار بیماری هایی مانند سکته قلبی، بیماری های تنفسی، سرطان و مانند آن می شوند. هو گفت: این مطالعه همچنین نشان داد که اگر افراد رژیم غذایی خود را در طول زمان بهبود بخشند، خطر مرگ ناشی از برخی بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه هاروارد ادامه می دهد: شرکت کنندگانی که سلامت رژیم غذایی خود را ۲۵ درصد بهبود بخشیدند می توانند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را ۶ تا ۱۳ درصد و مرگ ناشی از سرطان را ۷ تا ۱۸ درصد کاهش دهند. از بیماری های عصبی مانند زوال عقل نیز ۷ درصد کاهش می یابد.

هو گفت: «کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی حتی بیشتر بود و این خطر را ۳۵ تا ۴۶ درصد کاهش داد.

این مطالعه بر گزارش‌های خود شرکت‌کنندگان در مورد ترجیحات غذایی تکیه داشت و بنابراین فقط ارتباط بین عادات غذایی و پیامدهای سلامتی را منعکس می‌کند.

هیچ وقت برای جبران دیر نیست

هو می گوید: «هیچ وقت برای اتخاذ الگوهای تغذیه سالم دیر نیست، و مزایای خوردن یک رژیم غذایی سالم می تواند از نظر کاهش مرگ و میر زودرس کلی و علل مختلف مرگ زودرس قابل توجه باشد.

این تحقیق همچنین توصیه می کند که افراد باید سعی کنند در هر رژیم غذایی که دارند از برخی اصول رایج بهداشتی پیروی کنند، مانند مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، کاهش وعده های گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و کاهش قند و سدیم.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا