چهار خودروی ایرانی که رسما سر کارمان گذاشتند
TF21 سرنوشت تاریک تری نسبت به آریا داشته است. با وجود رونمایی در نمایشگاه خودرو ۱۴۰۱، پروژه TF21 متوقف شده و به نظر می رسد نباید منتظر اضافه شدن جایگزین ۲۰۶ و ۲۰۷ به بازار باشیم. دنا پلاس جوانان بی سر و صدا از لیست محصولات ایران خودرو کنار رفت و ال ۹۰ ایرانی پس از چهار سال انتظار تازه مراحل تست را در خیابان ها پشت سر می گذارد. با این مقاله که به همت وب سایت فرارو گردآوری شده با ما همراه باشید.
۱. TF21
TF21 قرار بود نیمه اول سال ۱۴۰۲ وارد بازار شود که بیش از یک سال از زمان عرضه TF21 می گذرد اما خبری از محصول ایران خودرو نیست.
صحبت ها در مورد تولید TF21 به بهار سال ۱۴۰۱ برمی گردد و قرار بود با شروع تولید انبوه پژو ۲۰۶ بازنشسته شود. آخرین نسخه های پژو ۲۰۶ در قالب تیپ ۳ در سال ۱۴۰۲ از خط تولید ایران خودرو خارج شدند، اما با توجه به شواهد مشخص می شود که TF21 دیگر در بین پروژه های ایران خودرو نیست و خبری از جانشینی برای ۲۰۶ در تولید نخواهد بود. خط
به گفته مسئولان ایران خودرو، تولید TF21 به دلیل عدم تطابق با قیمت ۲۰۶ و ۲۰۷ متوقف شده است، این محصول که از نظر ظاهری در رده مدل های هاچ بک قرار می گرفت، قرار بود پس از آن در خیابان ها عرضه شود. گذر از استانداردهای ۸۵ گانه مانند تمامی محصولات جدید داخلی.
۲. آریا سایپا
سایپا آریا برای اولین بار در سال ۹۹ مطرح شد و از آن زمان تاکنون سه مدیرعامل مختلف در راس سایپا قرار گرفته اند اما هنوز خبری رسمی از ورود آریا به بازار منتشر نشده است.
سایپا در تبلیغات آریا به موتور جدید M20 خود اشاره کرد. مصرف سوخت زیر هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بخش جذاب دیگری از مصرف سوخت نسبتا کم آریا را نشان داد و در رده مدل های مجهز به گیربکس CVT قرار گرفت.
چهار سال بعد، سایپا آریا در مسیر دیگری قرار دارد. آن طور که شایعات نشان می دهد سایپا آریا به جای موتور M20 با موتور ME16 به خط تولید می رود و به گیربکس AT مجهز می شود. با این حال حتی در همین شایعات جدید هم خبری از زمان عرضه و اضافه شدن سایپا آریا به بازار نیست.
۳. شناخت جوانی
جوانان دنا قرار بود از مرداد ۱۴۰۳ به بازار اضافه می شود. این خبر را مدیر پروژه جوانان دنا پلاس اعلام کرد و در توضیحات محصول جدید ایران خودرو به موتور ۱.۷ لیتری EF7PTC اشاره کرد. اتفاقی که باعث شد حداکثر گشتاور خروجی جوانان دنا پلاس به ۲۴۰ نیوتن متر برسد که رکورد جدیدی برای خودروهای داخلی بود.
جوانان دنا پلاس با این ویژگی ها مطمئناً در شتاب می توانست حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد، اما برخلاف تابستان ۱۴۰۲ در لیست محصولات ایران خودرو اثری از دنا پلاس جوان نیست.
دنا پلاس جوانان برخلاف اکثر مدل هایی که در شرکت ما قرار داده شده حتی مرحله تعیین قیمت را هم پشت سر گذاشت و ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ برای آن قیمتی معادل ۵۹۰ میلیون تومان در نظر گرفت که با این ویژگی ها دنا پلاس جوانان می توانست عنوان گران ترین سواری داخلی در آن زمان، اما اکنون این عنوان در دست ررا است.
۴. ال ۹۰ ایرانی
ال ۹۰ دهه ۸۰ و ۹۰ توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با نام ها و عناوین مختلف راهی بازار شد. با توجه به اتفاقات سال های پایانی دهه ۹۰ تولید ال ۹۰ به پایان رسید و در نهایت پارس خودرو تصمیم به تولید ال ۹۰ ایرانی گرفت.
ال ۹۰ ایرانی نیز نام ها و عناوین مختلفی را به خود دید. ابتدا نام کادیلا را برای ال ۹۰ ایرانی افق میهن کردند اما حالا گفته می شود باید منتظر این خودرو به نام پارس آریا باشیم. گذشته از همه این حرف ها، ال ۹۰ ایرانی در سال های اخیر در انواع نمایشگاه های خودرو در معرض دید عموم قرار گرفته و عرضه ال ۹۰ ایرانی به بازار همواره با تاخیر همراه بوده است. به تازگی تصویری از ال ۹۰ ایرانی در خیابان های تهران منتشر شده است که در توضیح تصویر مواردی مانند تست پارس آریا ذکر شده است.