خودرو

چه زمانی مناسب خرید خودرو است ؟ / پیش بینی مهم درباره قیمت خودرو


آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش افق میهن: قیمت خودرو تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تقاضا، عرضه، هزینه های تولید و نوسانات اقتصادی است. قیمت خودرو در ایران نیز می تواند متغیر باشد قیمت خودرو در هر کشوری بسته به سیاست های دولت و شرایط اقتصادی می تواند متفاوت باشد.

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اتفاقی که در سال های اخیر به تدریج رخ داده این است که تولید در بخش مونتاژ افزایش یافته و واردات نیز افزایش یافته است.

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ می گوید: در حال حاضر بازار خودرو در رکود به سر می برد، اما علت آن لزوماً وزارت صنعت نیست ما در مورد آن صحبت می کنیم، به قیمت ارز مربوط می شود. در حال حاضر قیمت ارز کاهش یافته و به ثبات رسیده است و همه منتظر یک اتفاق بزرگ هستند، بنابراین همه بازارها در رکود هستند.

وی تصریح می کند: اگر فرض بر این باشد که این ثبات قیمت ارز ادامه داشته باشد، قطعا بازار خودرو در نیمه دوم سال رکود شدیدی را تجربه خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: اتفاقی که در سال های اخیر به تدریج رخ داده این است که تولید در بخش مونتاژ افزایش یافته و واردات نیز افزایش یافته است. در این دو بخش، قیمت کارخانه تقریباً نزدیک به قیمت بازار است، یعنی در هنگام خرید از این شرکت‌ها عملا رانتی وجود ندارد، بنابراین تمایل به خرید کاهش می‌یابد، یعنی وضعیت بدتر می‌شود. به نظر می رسد در نیمه دوم سال رقابت شدیدی بین مونتاژکاران خواهیم داشت.

کاکایی تصریح می کند: اما در مورد دو خودروساز داخلی چه اتفاقی می افتد؟ برعکس، این گروه با چالش جدی مواجه هستند چرا که با وجود خوش بینی به آینده، در صورت عدم به روز رسانی قیمت ها، بازار ناآرام خواهد بود و این خودروسازان متحمل ضرر خواهند شد. بنابراین در این صورت وضعیت خودسازان بدتر می شود. از سوی دیگر اگر خودروسازان قیمت ها را به روز کنند و به بازار نزدیک کنند، از یک سو دیگر رانت اعمال نمی شود و از سوی دیگر تمایلی برای خرید وجود نخواهد داشت.

وی یادآور می شود: واقعیت این است که قیمت افزایش یافته و قیمت بازار افزایش یافته است اما درآمد عوام افزایش نیافته است. پس چه چیزی باعث می شود که ۱.۵ میلیون نفر زمانی که یک سازنده خودرو پیش ثبت نام می کند، ثبت نام کنند؟ به همین دلیل است که مردم می خواهند در قرعه کشی شرکت کنند. در نتیجه در نیمه دوم سال رکود عمیقی را در بازار تجربه خواهیم کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا