اخبار بورس

چه عواملی پس از حذف تنش‌های سیاسی مسیر بورس را تعیین می‌کنند؟

بررسی سه عامل اصلی رکود عمیق در بازار سرمایه؛

وجود ریسک های بین المللی می تواند ریسک های زیادی را بر بازار سهام تحمیل کند. تا زمانی که اقدامات دو طرف از کنترل خارج نشود، معمولاً می توان انتظار داشت که بازار سرمایه بر این عامل غلبه کند و به روال عادی خود بازگردد تا سیاست مالی دولت و سیاست پولی بانک مرکزی مسیر بورس را مشخص کند. در صورت اجرایی شدن اقدامات ابلاغی از سوی دولت یا وزیر امور اقتصادی، می توان به بهبود شرایط بازار سرمایه امیدوار بود. اما اگر نرخ سود کاهش پیدا نکند و ارز به سمت نرخ سود یکسان حرکت نکند، بازار سهام راکد می ماند.

مهدی ستشانیتحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: عواملی که منجر به رکود عمیق در بورس شد را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

۱) سیاست های مالی دولت: اقداماتی که منجر به کاهش سودآوری در سه سال گذشته شده است

ستشانی تاکید کرد: به نظر می رسد با تشکیل دولت جدید، ریسک های حاکمیتی نیز کاهش یافته است. مصاحبه ها و اظهارنظرهای مسئولان دولت جدید این انتظار را ایجاد کرده است که از میزان این ریسک در بازار کاسته شده است و همچنین این انتظار وجود دارد که مجدداً شوک های ناگهانی به بازار سهام مانند افزایش شدید قیمت سهام وارد شود. تعرفه خوراک یا تعرفه منابع انرژی یا بحث های مربوط به منافع مالکیت حذف شده است.

وی افزود: در حال حاضر امید به کاهش ریسک های دولت به عنوان یکی از عوامل رکود بورس وجود دارد که می تواند به خروج بازار سرمایه از رکود کمک کند.

۲) سیاست پولی بانک مرکزی

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: رئیس کل بانک مرکزی تغییری نکرده است اما کنترل نرخ سود و نزدیک شدن نرخ ارز به ارز آزاد در رویکرد وزیر امور اقتصادی است. در حال حاضر نرخ ارز با سرعت بیشتری در حال تعدیل و نزدیک شدن به نرخ شناور است، اما هیچ اقدام موثری از سوی بانک مرکزی در خصوص نرخ سود ندیده ایم.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن اقدامات ابلاغی از سوی دولت یا وزیر اقتصاد می توان به بهبود شرایط در بازار سرمایه امیدوار بود. اما اگر نرخ سود کاهش پیدا نکند و ارز به سمت نرخ سود یکسان حرکت نکند، بازار سهام راکد می ماند.

۳) خطرات سیاسی بین المللی

ستشانی تصریح کرد: وجود ریسک های بین المللی می تواند ریسک های جدی را بر بورس تحمیل کند. تا زمانی که معاملات دو طرف از کنترل خارج نشود، معمولاً می توان انتظار داشت که بازار سرمایه بر این عامل غلبه کرده و به روال عادی خود بازگردد و به دو عامل دیگر اجازه دهد تا قیمت بورس را تعیین کنند. اعتقاد بر این است که این تنش ها تحت کنترل است و امیدواریم پس از فراز و نشیب هایی، بازار سرمایه وضعیت مطلوب تری را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: شعار: رونق تولید; عملکرد: به هزینه تأثیرگذاری بر تولید، بودجه را به حداکثر برسانید

وی افزود: بر اساس وعده های دولت جدید، البته می توان انتظار تحولات بهتری در سیاست خارجی داشت. اما این امید تنها مربوط به کشور نیست و رفتار و اتفاقات سیاسی خارج از کشور مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست هایی که اسرائیل در پیش خواهد گرفت می تواند در سیاست خارجی بسیار موثر باشد. توجه به این نکته ضروری است که متغیرهای زیادی در روابط بین‌الملل نقش دارند و این یک موضوع صرفاً اقتصادی نیست.

ستشانی گفت: با توجه به رویکرد مناسب دولت در خصوص سیاست‌های داخلی از جمله سیاست‌های پولی و مالی در بودجه کشور، حذف سایه ریسک بین‌المللی از بازار می‌تواند بازار سهام را از بازار خارج کند رکود سالانه و ورود تدریجی به بازار روند صعودی بلندمدت امیدوارکننده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا