فناوری

چه عواملی گونه پلنگ ایرانی را تهدید می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت، پلنگ ایرانی بزرگترین زیرگونه پلنگ در جهان و یکی از گونه های ارزشمند حیات وحش است که پراکندگی جمعیت آن علاوه بر کشورمان شامل منطقه قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان و افغانستان می شود. پلنگ ایرانی علیرغم توانایی خود در سازگاری با شرایط حاکم بر زیستگاهش، به دلیل تهدیدات متعدد از جمله درگیری روزافزون با انسان، تخریب زیستگاه و شکار در فهرست جانوران در خطر انقراض قرار گرفته است.

پلنگ به عنوان گونه ای انعطاف پذیر و سازگار در ایران تحلیل زیستگاه شناخته می شود. در این محدوده، آنها بیشتر در رشته کوه ها و جنگل ها یافت می شوند و از دشت ها و بیابان های وسیع اجتناب می کنند. بیشتر زیستگاه پلنگ ایرانی در این منطقه در رشته کوه زاگرس است که عمدتاً پوشیده از بلوط است، البته معمولاً کل محدوده مناطق حفاظت شده مورد استفاده پلنگ ها قرار نمی گیرد، مثلاً در پارک ملی. برای زندگیحدود ۵۶ درصد از منطقه حفاظت شده توسط این گونه اشغال شده است، علاوه بر این، این پلنگ را می توان در محدوده ارتفاعی وسیعی یافت.

عوامل تهدید پلنگ ایرانی

«پلنگ ایرانی» یکی از گوشتخواران کلیدی حیات وحش کشور است که به دلیل تخریب زیستگاه و درگیری روزافزون با انسان و شکار، جمعیت آن روز به روز در حال کاهش است و بیم از بین رفتن این گونه با افزایش تلفات پلنگ وجود دارد. . . به سرنوشت یوزپلنگ ایرانی دچار می شود. رنج می برند و منقرض می شوند. در ماه های گذشته در مازندران، دانا و کرمان نیز شاهد چنین مرگ و میرهایی بودیم. به گفته کارشناسان، در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد این گربه سانان در کشور وجود ندارد و دلیل آن این است که نظارت کامل و جامعی برای شمارش تعداد افراد از این نوع در طبیعت وجود ندارد و از این نظر، شبیه یوزپلنگ ایرانی است.

تغییرات اقلیمی، تخریب زیستگاه و اکوسیستم، افزایش جمعیت انسانی و توسعه شهرها و روستاها، تضاد بین انسان و حیات وحش را افزایش داده و باعث تکه تکه شدن یا از بین رفتن زیستگاه آنها شده است، پلنگ ایرانی نیز از این امر مستثنی نیست و حتی این گونه است. درگیری با جوامع محلی در کشور ما بیش از سایر گونه های حیات وحش به وفور مشاهده شده است که انتقام از دامداران و چوپانان به دلیل تلفات و خسارات وارده توسط پلنگ به دام های خود یکی از دلایل اصلی مرگ پلنگ در کشور است. . .

موضوع دیگر پیام های فرهنگی نادرست در مورد «ببر شکارچی است» است که باعث می شود مردم به ببر حمله کنند حتی اگر به مردم حمله نکند و آن را بکشد، آموزش جامعه برای مقابله با ببر می تواند از درگیری ها بکاهد. و دیدگاه های اشتباه در مورد این نوع حیات وحش را تغییر دهید.

یکی دیگر از تهدیدات این گربه سانان در کشور عطش ناسپاسی مردم برای شکار آنها برای استفاده از “پوست پلنگ” و تاکسیدرمی است! کاهش منابع غذایی در دسترس پلنگ و یوزپلنگ به دلیل تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین و تخریب زیستگاه نیز باعث فروپاشی هرم غذایی این گونه ارزشمند و آسیب به جمعیت آن شده است، اما افزایش تلفات پلنگ ایرانی در سال های اخیر. نگران کننده خطر انقراض مطرح شده و به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور پلنگ ایرانی نیز به سرنوشت یوزپلنگ ایرانی دچار شود.

به گفته کارشناسان، درصد بالایی از تلفات پلنگ ایرانی در کشور به عوامل انسانی مربوط می شود که نشان از عدم فرهنگ سازی صحیح در برخورد با حیات وحش دارد. شکار، ورود به مناطق حفاظت شده، تصادفات جاده ای، آسیب رساندن به حیوانات زخمی که به روستا پناهنده شده اند و حتی سگ های تربیت شده از جمله عوامل تعیین کننده تلفات پلنگ ایرانی است. حفظ این گونه ارزشمند حیات وحش در کشورمان که در سراسر جهان به پلنگ ایرانی معروف است در گرو آموزش مردم بومی و جبران خسارات وارده به آن ها، وضع قوانین محکم برای متخلفان و حیوانات آزاری و افزایش جریمه شکار است. . و کشتن گونه های در خطر انقراض حیات وحش کشور. است. امروزه بیش از هر زمان دیگری، نجات حیات وحش بی نظیر کشورمان نیازمند آموزش همگانی و مشارکت همه اقشار جامعه است.

تأثیر فرهنگ‌پذیری در کاهش تضاد مردم محلی با گونه‌های در حال انقراض

این گونه پلنگ در ایران بر اساس ارزیابی اولیه حفاظت از آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان گونه های «در خطر انقراض» و گونه های «حفاظت شده» در سطح ملی طبقه بندی شده است. در ترکیه از سال ۲۰۰۳ و در عراق از سال ۲۰۱۰، پلنگ به عنوان گونه های “حفاظت شده” طبقه بندی شده است. شکار غیرمجاز پلنگ در عراق یک میلیون دینار عراقی (معادل ۶۸۶ دلار) و یک میلیون تومان در ایران جریمه دارد. در ایران بدون توجه به اجرای قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق حفاظت شده، تعدادی از سازمان های مردم نهاد در راستای حفاظت از پلنگ ایرانی در حال انجام فعالیت های تحقیقاتی و متمرکز هستند که از نمونه های آن می توان به موسسه حامیان حیات وحش پارس و … اشاره شده. حامیان حیات وحش هرمز خاطرنشان کردند؛ این موسسات جمعیت پلنگ های ایرانی را در پارک های ملی برآورد می کنند برای زندگی و بختگان و مناطق طبیعی در شرق استان هرمزگان. آنها همچنین تلاش های زیادی برای کاهش درگیری های انسان و پلنگ از جمله واکسیناسیون حیوانات اهلی، اقدامات حفاظتی و فعالیت هایی با هدف آموزش مردم محلی انجام می دهند که نتایج مثبتی در کاهش درگیری های انسان و پلنگ در پارک ملی داشته است. برای زندگی همچنین از دیگر اقدامات این نهادها می باشد.

لاشه یک قلاده پلنگ در این اداره کشف شد کج شده نوشهر

بر این اساس طی روز گذشته لاشه یک قلاده پلنگ در یکی از روستاهای بخشداری کشف شد. کج شده از توابع شهرستان نوشهر عباس خدابنده به عنوان مسئول پایگاه بسیج روستا شناسایی شد. روغن وی در شهرستان نوشهر ضمن تایید این خبر گفت: جسد این پلنگ بالغ در حوالی روستا در مزرعه کشاورزی توسط نیروهای بسیجی محلی که در حال گشت زنی بودند پیدا شد.

وی افزود: اگرچه بررسی های اولیه حاکی از کشته شدن این حیوان توسط شکارچیان غیرمجاز نیست، اما برای بررسی دقیق تر موضوع، محیط زیست منطقه کج شده او در همان ساعات اولیه از این موضوع مطلع شد.

تایید تغذیه با سم پلنگ مرده نوشهری توسط کالبد گشایی

در همین رابطه کامبیز محسن سلطانی رئیس حفاظت و محیط زیست نوشهر ضمن تایید این خبر در خصوص علت مرگ این پلنگ گفت: بررسی های اولیه حاکی از کشته نشدن حیوان توسط شکارچیان غیرمجاز است، بلکه برای انجام این کار انجام شده است. بررسی دقیق این حیوان تحقیقات، نیروهای محیطی بلافاصله کج شده با هماهنگی های انجام شده به داروهای دامپزشکی نور دادند.

وی افزود: پس از کالبد شکافی و بررسی دقیق، تلف یا مسمومیت این حیوان مشخص می شود.

ما در برخورد با شکارچیان هیچ امتیازی نخواهیم داد

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت از حیات وحش کشور وی در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت درباره پراکندگی پلنگ ایرانی گفت: پلنگ ایرانی بزرگترین زیرگونه پلنگ در جهان و یکی از گونه های ارزشمند حیات وحش است. منطقه زاگرس و آبرس زیستگاه اصلی پلنگ در ایران است. ارزش حفاظتی بالایی دارد که جمعیت این گونه های جانوری در مقایسه با کشورهای همسایه مناسب است.

وی تخریب زیستگاه را یکی از تهدیدات حیات وحش به ویژه پلنگ ایرانی دانست و بیان کرد: تخریب زیستگاه مهمترین عامل در نابودی گونه ها و از بین رفتن ذخایر ژنتیکی است. تنوع جغرافیایی و اقلیمی کشورمان شامل طیف منحصر به فرد و ارزشمندی از گونه های جانوری است که نظارت مستمر روی زیستگاه ها برای حمایت از گونه های کمیاب را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش کشور با اشاره به راهکارهای جلوگیری از نابودی حیات وحش و انقراض پلنگ ایرانی، گفت: با توجه به پراکندگی زیستگاه پلنگ ایرانی، تلاش شده است تا بر امنیت نظارت شود. وضعیت پناهگاه و جمعیت طعمه این گونه ارزشمند در مطالعات و بررسی ها. تا بتوانیم با جلوگیری از تخریب، اقدامات موثری برای حفاظت و حفاظت از زیستگاه ها انجام دهیم.

وی در خصوص اقدامات اجرایی برای کاهش تلفات ناشی از عوامل انسانی خاطرنشان کرد: در برخورد با شکارچیان قانع نخواهیم شد و در صورت تخلف، پرونده های مرتبط به مراجع قضایی ارجاع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا