اخبار اقتصاد ایران

چه کالاهایی از ایران به عراق صادر ‌می‌شود؟

تحلیل سبد کالای صادراتی ایران به عراق نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ گاز طبیعی با یک میلیارد و ۹۱۷ میلیون دلار، شمش آهن یا فولاد با ۷۰۳ میلیون دلار، کاشی و سرامیک با ۱۸۸ میلیون دلار، شمش آهن و فولاد با ۱۸۶ میلیون دلار. ، پلی اتیلن مرکب با ۱۸۶ میلیون دلار، سیب با ۱۷۲ میلیون دلار، اجزا و قطعات توربین های بخار با ۱۰۱ میلیون دلار، تخم مرغ خوراکی با ۱۰۷ میلیون دلار، سیمان کلینکر با ۱۰۴ میلیون دلار و گوجه فرنگی پرورشی با ۱۰۱ میلیون دلار از حمله اصلی. از کالاهای صادراتی ایران به عراق بوده است

همچنین لوازم آشپزخانه و پلاستیک با ۹۳ میلیون دلار، لوازم خانگی و نظافت مواد پلاستیکی با ۹۰ میلیون دلار، اوره با ۸۲ میلیون دلار، هندوانه با ۸۱ میلیون دلار، شیر خشک نوزاد با ۷۸ میلیون دلار، پنیر با ۷۸ میلیون دلار، صفحه از پلیمر اتیلن ۶۷ میلیون، کولر آبی ۶۶ میلیون، پروفیل ۶۴ میلیون، ترانسفورماتور ۶۰ میلیون، لوله و شیلنگ پلی اتیلن با ۵۹ میلیون دلار، تجهیزات بست چوبی با ۵۸ میلیون دلار، محصولات آهن اسفنجی با ۵۷ میلیون دلار میلیون دلار میلیون دلار، آهن یا فولاد با ۵۷ میلیون دلار، کابل زمین با ۵۷ میلیون دلار، پرتقال با ۵۶ میلیون دلار، پیاز با ۵۵ میلیون دلار، شیرینی و شکلات با ۵۳ میلیون دلار، محصولات پلاستیکی با ۵۳ میلیون دلار و شیرینی و بیسکویت است. یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران به عراق با ۵۲ میلیون دلار./تسنیم

راه حل ایران برای عراق برای رفع موانع مالی تحریم ها

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رئیس جمهور در سفر به عراق پیگیر مسائل مالی و تحریم های اعمال شده علیه ایران در عراق بوده و راهکارهای حل آن را به مقامات ارشد عراقی ارائه خواهد کرد.

عبدالامیر ربیحاوی درباره سفر رئیس جمهور به عراق گفت: رئیس جمهور کشورمان در سفر به عراق و استان های مختلف این کشور از جمله بغداد، مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دو کشور را پیگیری و در کنار بررسی وی در این زمینه با رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و دیگر مقامات ارشد عراق دیدار می کند.

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این سفر حدود ۱۴ سند به امضای مقامات دو کشور رسید که از جمله آنها اسناد اقتصادی از جمله سند همکاری وزارت کار کشورمان با این وزارتخانه است. کار عراق، سند همکاری مناطق آزاد بین دو کشور و سند همکاری اتاق های بازرگانی نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور کشورمان امروز با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم عراق دیدار می کند، گفت: هدف از برگزاری این نشست، انتقال مسائل و مشکلات مربوط به تجار، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی در عراق است که مقرر شد ارائه راهکار از یک کارشناس اقتصادی بودن

ربیحوی گفت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح می شود بحث خدمات فنی و مهندسی است. انشالله رئیس جمهور در دیدار با مقامات عراقی مشکلات فعالان این حوزه را به اطلاع مقامات عراقی خواهد رساند.

وی افزود: عراق دومین شریک تجاری ایران است و از نظر صادرات برای ایران بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه امیدواریم سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، گفت: در دیدار امروز رئیس جمهور با فعالان اقتصادی ایران موانع مالی بررسی شد. و تحریم های اعمال شده علیه ایران در عراق مورد بحث قرار خواهد گرفت. امکان پیگیری و ارائه راهکارها و انتقال این مسائل و راهکارها به مقامات ارشد دولت عراق وجود دارد تا این مشکلات حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا