اخبار اقتصاد ایران

چه کسانی کالاهای اساسی را احتکار می‌کنند؟/ واکنش وزارت جهاد کشاورزی :: ایران تحلیل

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی همچنان با همان ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد کشور می شود و امسال نیز بر اساس با تصمیم دولت، ارز این کالاها تغییر نکرده است. محصولات آنها مانند قبل است.

به گزارش ایران تحلیل، رزمایش نظارت بر مراکز عرضه، تولید و بسته بندی کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی با حضور روسای جهاد کشاورزی استان تهران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها و با همراهی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد. کشور، اتاق اصناف و امنیت اقتصادی. مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره اهداف برگزاری این رزمایش به همشهری گفت: کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی همچنان با همان ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد کشور شد و این همچنین طبق تصمیم دولت، ارز این محصولات تغییر نکرده و گروه کالایی آنها مانند سابق است.

مسعود امرالهی ادامه داد: با این حال متاسفانه در چند روز گذشته اخباری مبنی بر تغییر گروه ارزی کالاهای اساسی به گوش می رسید و گفته می شد ارز کالاهای اساسی از گروه ۱ به گروه ۲ تغییر کرده است و بر این اساس برخی از افرادی که این کالاها را از قبل وارد کشور کرده بودند و در انبارهای خود داشتند و در حال توزیع بودند، اقدام به عدم عرضه و احتکار این کالاها کردند که بلافاصله از ابتدا تصمیم گیری شد. اردیبهشت ماه طرح نظارت بر انبارها، سردخانه ها و مراکز عرضه و توزیع کالاهای اساسی در سراسر کشور آغاز شد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در این رزمایش همکاران ما با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اقتصادی با حضور گشت های مشترک موظف هستند. به کلیه انبارها و مراکز نگهداری کالاهای اساسی یورش برده و در صورت یافتن کالای بیشتری از زمانی که مشخص شود در انبارها نگهداری شده و به فروش نرسیده یا به صورت روزانه فروخته نشده است، اقدام جدی صورت می گیرد. اخذ و کالای متخلفان کشف و ضبط و پرونده آنها به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می شود.
قیمت هیچ محصولی تغییر نکرده است

وی با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی شامل نهاده های دامی، شکر، روغن، برنج و چای در سال جدید افزایش قیمتی نداشته و در حال حاضر قیمت ها مشابه سال گذشته است، گفت: همانطور که گفته شد ارز این کالاها همچنان ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ارزش افزوده کالاهای اساسی یک درصد بوده و تغییری نکرده است و با توجه به اینکه ارز آنها تضمین شده است و مشکل خاصی وجود ندارد، به همین دلیل برنامه ای برای افزایش قیمت در بازار وجود ندارد. لحظه ای لذا هرگونه افزایش قیمت جدید مصداق بارز تخلف و گران فروشی بوده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نظارت مستمر بر کالاهای اساسی در بازار با تمام قوا ادامه دارد، گفت: در زمینه نظارت بر خرده فروشی نیز اقدام کرده ایم. با سازمان حمایت مذاکره و از آنها درخواست همکاری در کنار جهاد کشاورزی شد. که زنجیره تامین را بررسی و رصد می کند، سازمان حمایت و اتاق اصناف نیز بر خرده فروشی ها نظارت دارند تا در صورت گران فروشی در خرده فروشی ها اقدام جدی صورت گیرد.

امرالهی همچنین خواستار ایجاد سامانه پیامکی یا تلفنی برای اتحادیه ها به منظور اطلاع رسانی تخلفات از سوی مردم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا