ارزهای دیجیتال

چه کسی مسئول بی‌توجهی به حقوق مصرف کنندگان خودرو است؟

بررسی بازار خودرو نشان می دهد که وضعیت پیشنهاد بخش واردات ، مجامع یا حتی فضای داخلی قابل قبول است و حقوق مصرف کننده خودرو به طور فزاینده ای نادیده گرفته می شود.

براساس Business News ، بازار خودرو در ایران سالهاست که یکی از دشوارترین مناطق مزرعه بوده است. واردات خودکار که به عنوان راه حلی برای قیمت های پایین تر و بازارهای غرامت معرفی شده اند با موانع و فرسایشهای پیچیده روبرو هستند. علاوه بر این ، اتومبیل های مونتاژ داخلی با پدیده هایی مانند فرزندان غیرقانونی ، تأخیر در ماه های بیشتر و افزایش قیمت غیر منطقی ، اتاق بازار را مختل کرده اند. از طرف دیگر ، تولید کنندگان اتومبیل های داخلی نیز سعی می کنند هر بار فروش برنامه ها را پایان دهند که منجر به تهیه زباله های خودرو می شود. در اینجا نگاهی به وضعیت بازار خودرو می اندازیم.

واردات وسایل نقلیه ؛ وعده ای که به پایان نرسید

آزادسازی واردات خودرو ، که در ابتدا به عنوان یک استراتژی برای تنظیم بازار و رقابت معرفی شده اند ، امروزه با چالش هایی است که نه تنها از اهداف اصلی جلوگیری می کند ، بلکه به عاملی برای نگرانی خریداران نیز تبدیل شده است. انتظار می رفت که اتومبیل های خارجی با نقض انحصار ، قیمت ها را جبران کرده و انتخاب مصرف کنندگان را افزایش دهند ، اما اختلال در سفارش سیستم های ثبت نام ، تأخیر طولانی در تخصیص ارز و پیچیدگی بوروکراتیک گمرک و قیمت های گران قیمت.

در نتیجه ، خریدارانی که امیدوار بودند به آینده سرمایه خود توجه کنند ، هنوز در وضعیت ناپایدار قرار دارند.

در نامه ای به اداره حقوقی معاون رئیس جمهور ، وزارت SEMIT خواستار آزادی اتومبیل در یک سال از سال دوم برای جلوگیری از آن شد. وزیر صنعت همچنین تأکید کرد که اکثر خودروها در سپرده های ارزی و کنترل قیمت ثبت شده اند. با این حال ، دستورالعمل های گمرکی و تأخیر در واگذاری ارز مانع از جلوگیری از آنها و سفت شدن بازار واردات شد.

کارشناسان هشدار می دهند که واردات واردات به جای کاهش فشار بر مردم ، به جای کاهش فشار بر انسان ، به منبع جدیدی برای التهاب بازار تبدیل می شود. به گفته آنها ، شما فقط می توانید هماهنگی بین وزارت بهداشت ، بانک مرکزی و آداب و رسوم و تهیه یک برنامه شفاف برای خریداران را که بخشی از اعتماد را می توان بازگرداند ، بازیابی کنید.

مونتاژ داخلی ؛ پوچی

هنگامی که واردات خودرو در بوروکراسی محصور می شود ، خودروی مونتاژ داخلی از عدم نظارت مؤثر و سودآوری تولید کنندگان رنج می برد. گزارش های میدانی نشان می دهد که بسیاری از خریداران این اتومبیل ها بیش از شش ماه منتظر یک سال هستند. در طول شرکت های جلسه ، تحویل های کوتاه مدت و حتی فوری در زمان فروش قول داده بودند. این وعده ها نه تنها از نارضایتی مشتریان هیجان زده شده است ، بلکه اعتماد مردم را نیز به این بخش بازار تضعیف کرده است.

علاوه بر تأخیرهای طولانی ، پرش شدید اتومبیل های مونتاژ در چند هفته گذشته موج جدیدی از نارضایتی ایجاد کرده است. کارشناسان تأکید می کنند که این افزایش نه به دلیل رشد هزینه های تولید و نه برای تغییر تغییرات نرخ ارز ، بلکه به ریشه رقابت ناسالم بین جلسات برای افزایش قیمت ها نیست. رقابت مبتنی بر رفتارهای عاطفی و “چشم و چشم” ، نه بر منطق اقتصادی. نتیجه این فرآیند تشکیل حباب قیمت است که فشار اصلی آن روی مصرف کنندگان واقعی است.

از طرف دیگر ، نقض گسترده فروشندگان نیز در این موضوع نقش داشته است. با وجود مجوز محدود ، برخی از آژانس ها چندین بار ظرفیت واقعی را فروخته اند و سرمایه مردم را جذب کرده اند بدون اینکه بتوانند به موقع تحویل دهند. در برخی موارد ، آژانس ها مسئولیت شرکت های مرد را نیز به عهده می گیرند و واکنش روشنی به مشتریان نمی دهند. رئیس اتحادیه غرفه داران تهران بارها هشدار داده است که فروش پیشرو این خودرو به طور کلی غیرقانونی است و باید متوقف شود. وی تأکید کرد که ادامه چنین روندی نه تنها صلح را به بازار می آورد بلکه آن را به یک بحران عمیق تر نیز تبدیل می کند.

به گفته کارشناسان ، بازار جلسات بیش از هر زمان دیگری نیاز به مداخله جدی توسط مقامات نظارت دارد. فقدان مقررات شفاف و الزام آور برای زمان تحویل ، قیمت گذاری و تأمین تولید کنندگان ، سوءاستفاده را باز کرده است. ادامه این روند نه تنها بحران اعتماد خریداران را عمیق تر می کند ، بلکه می تواند این بخش از بازار را به تمرکز جدیدی بر التهاب و گمانه زنی ها در اقتصاد تبدیل کند.

بهانه های داخلی ناتمام

از طرف دیگر ، تولید کنندگان اتومبیل داخلی بارها برنامه های فروش خود را از جمله قیمت گذاری ، کمبود قطعات ، مشکلات تولید یا مشکلات مربوط به واگذاری ارز متوقف یا به تعویق انداختند. این رفتار در عمل به معنای سقوط ماشین به بازار است. رویکردی که نه تنها تقاضای انباشته شده از خریداران را برآورده می کند ، بلکه افزایش قیمت مصنوعی را نیز برآورده می کند.

کارشناسان معتقدند که این سیاست عمدی توسط تولید کنندگان خودرو به منظور حفظ بازار انحصار و مدیریت رسمی عرضه به منظور کاهش پیشنهاد ، افزایش قیمت در بازار آزاد و دستیابی به سود بیشتر دنبال می شود. این راهنما چرخه کمبود ، گران و بی اعتمادی را به بازار خودروهای داخلی بازتولید می کند.

حقوق مصرف کننده ؛ عدم ارتباط طراحی سیاسی

اگر مردم به امید نگهداری از خودرو سرمایه خود را داشته باشند اما افزایش قیمت و سردرگمی را به تأخیر می اندازند ، سؤال اصلی این است که چگونه وزارت دارایی از حقوق مصرف کنندگان حمایت می کند.

این وزارتخانه می تواند با مراحلی مانند تثبیت سیستم تجاری جامع و ایجاد شفافیت در فرآیند ثبت سفارش ، شتاب تکالیف ارزی و از بین بردن صف های طولانی ، تغییر فرآیندهای گمرکی و هماهنگی دستگاههای مربوطه برای جلوگیری از اعزام وسایل نقلیه و همچنین مدیریت منطقی Taiff ، به این ترتیب واردات و مصرف کنندگان وارد می شوند. با این حال ، عملکرد فعلی نشان می دهد که برج اصلی مشکلات هنوز باز نشده است و دستورالعمل ها به جای اصلاحات ساختاری به سمت “اسکان تقاطع” منتقل شده اند.

چرا بازار اصلاح نشده است؟

کارشناسان معتقدند که علت اصلی بازار خودرو در تعدادی از عوامل اصلی قرار دارد که مهمترین آنها عدم نظارت مؤثر است. مشکلی که به وضوح در واردات و همچنین در مجمع داخلی و تولید نشان می دهد. فقدان نظارت دقیق به راحتی فروشندگان و شرکت ها را برای تعهدات خود ایجاد کرده است.

تصمیمات Insel- و پراکنده نیز موانعی برای اصلاح بازار است. از زمان عدم هماهنگی بین وزارت بهداشت ، بانک مرکزی و گمرک ، دستورالعمل ها را به اثرات لازم تبدیل کرده است. تضاد منافع همچنین یکی از چالش های جدی در این زمینه است. برخی از بازیگران از تلاطم بازار بهره مند می شوند و از اصلاحات واقعی جلوگیری می کنند.

امروز بازار خودرو برای اصلاح بیش از گذشته به اراده جدی نیاز دارد. اراده برای سازماندهی بوروکراسی وارداتی و جلوگیری از سود مقامات داخلی. اگر چنین تعهدی شکل نگیرد ، مشتریان همچنان به عنوان اولین قربانی آشفتگی بازار خواهند بود و ماشین در ایران به جای یک محصول مصرفی ، به یک خانه گران و بی پایان تبدیل می شود.

منبع: آژانس خبری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا