اخبار اقتصاد ایران

«چوکا» چوب کمبود نقدینگی را می‌خورد | زوالی که مدیریت فرسایشی در چوکا رقم زد

افق میهن به نقل از فارس، شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) یکی از قدیمی ترین و ریشه دارترین کارخانه های کشور در زمینه صنعت سلولزی است و هم اکنون حدود ۷۰۰ نفر از کارگران شاغل در آن به طور مستقیم امرار معاش می کنند. و غیر مستقیم .

زوال ناشی از مدیریت فرسایش در چوکا

چوکا یکی از قطب های تولید و اشتغال در غرب گیلان و یکی از شرکت های زیرمجموعه تامین اجتماعی شستا است که نمونه های آن در سایر استان های کشور تجربه نسبتا موفق تری دارند اما سرنوشت آن به دلیل اقدامات فرسایشی انجام شده است. در دوره های قبل در سطح ملی و میانی، آینده تیره ای برای آن در نظر گرفته است. مشخص شده است.

شرکت چوکا از سال ۱۳۹۲ زیان ده بوده و دلیل اصلی آن به گفته کارکنان این شرکت مشکلات تامین مواد اولیه است. حدود دو دهه پیش چوکا محصولات چوبی مانند: خمیر چوب، الوار و تخته چندلا و … تولید می کرد و چوب مورد نیاز آن نیز از جنگل های غرب گیلان تامین می شد تا اینکه با اجرای قانون طرح تنفس جنگل، قطع شد. درختان از جنگل تا چوکا مجاز بود. داده نشده

همچنین ۱۲ هزار هکتار دشت نیز بر اساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده طی فرآیندی در اختیار چوکا قرار گرفت که در دهه ۸۰ به منابع طبیعی بازگردانده شد و پس از آن در اختیار شرکت شفارود قرار گرفت زیرا شرکت شفارود قبلاً در اختیار شرکت چوکا بود. چوب آن در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ هکتار مواد اولیه چوکا را تامین می کرد اما این ظرفیت نیز بنا به دلایلی از دسترس چوکا خارج شد.

چوکا برای سرپا نگه داشتن خود به کارخانه OC C روی آورد که در همان زمان مدیریت ناقصی نیز داشت و وضعیت شرکت را بدتر کرد تا اینکه در دهه ۹۰ پیکان تولید چوکا به سمت کاغذ بازیافتی رفت. حرکتی که هیچ وقت شرکت بر اساس آن طراحی نشد و پیش بینی می شد که نتیجه ای نداشته باشد.

مقابله چوکا با تولید و اشغال با دست خالی و ظرفیت محدود

در حال حاضر با توجه به اظهارات اهالی منطقه و اهالی هنر به ویژه بازنشستگان آن، چوکا شرکتی با نفس محدود است به طوری که امروز ظرفیت تولید آن به ۳۰ درصد کاهش یافته است و این ناهماهنگی بین تولید و ظرفیت اشتغال موجود عامل زیان است. از دهه ۹۰ این اتفاق افتاده است.

چوکا، سوء مدیریت رهاورد و حامی آن

یاسر اسلام دوست نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در شورای اسلامی معتقد است مشکلات امروز چوکا خیانتی است که مدیران آن در گذشته در آن سهیم بوده اند.

وی می گوید: وجود سوء مدیریت و پشتوانه سوء مدیریت هر دو از پایه گذاران شرایط فعلی در شرکت چوب و کاغذ است و مدیران شرکت باید تحصیلات کافی و مرتبط، تجربه موفق در زمینه تولید و تولید داشته باشند. استخدام، و در میان مدیران ثابت در شرکت.”

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی به برخی از مشکلات چوکا اشاره می کند و می گوید: عدم تعمیر ژنراتور شرکت چوکا در اوج مصرف برق که می توانست تامین کننده برق این شرکت باشد، خرابی تعمیر دستگاه هاضم و … نشان دهنده سوء مدیریت در مجتمع چوکا است.»

وی با اشاره به ظرفیت بی نظیر چوکا در تولید و اشتغال، از آمادگی یک شرکت روسی برای سرمایه گذاری برای توسعه تولید در چوکا خبر داد.

اسلام دوست با بیان اینکه مخالف خصوصی سازی چوکا است، اما موافق توسعه اشتغال با ظرفیت بخش خصوصی به صورت تعاونی است و مردم نیز از آن استقبال خواهند کرد.

نماینده دوالش در هانه ملت می گوید: تولید یکی از ظرفیت های لازم برای تامین سرمایه در گردش و رونق تولید در چوکا است اما تاریخ نشان داده است که این طرح ها فرصتی برای کمبود منابع و عدم پیشرفت مجتمع های تولیدی است. “

این در حالی است که کارشناسان صنعت کاغذ می گویند: بازار کاغذ بسته بندی و صنعتی حاشیه سود بسیار کمی دارد و مازاد تولید آن در کشور یکی دیگر از عوامل رکود شرکت هایی مانند چوکا در کشور است چرا که حداقل ۳۰۰ هزار تن تولید می شود. سالانه کاغذهای صنعتی و بسته بندی تولید می شود و صادرات آن به عراق در سال های اخیر متوقف شده است.

نه کارخانه کار دارد و نه کارگر

کارکنان چوکا می گویند: در سال های اخیر علیرغم تورم بالای اکثر کالاها، کاغذهای صنعتی و بسته بندی تغییر چندانی نکرده است و در حال حاضر قیمت کاغذ تقریباً با همان قیمت سال ۱۴۰۱ به فروش می رسد و این در حالی است که مواد اولیه آن چندین برابر افزایش یافته است. بارها و نمی توان پنهان کرد.” “

کارکنان و کارگران شرکت چوکا در بخشی دیگر می گویند: این شرکت باید از زندگی خصوصی خارج شود و در اختیار بخش خصوصی کارآمد و شایسته قرار گیرد.

به گفته آنها، “چوکا باید به بخش خصوصی واگذار شود و با مشارکت آنها به تولید ادامه دهد، زیرا این شرکت تنها در صورت هماهنگی و یکپارچگی می تواند به تولید اسمی و سودآوری استاندارد دست یابد، در حالی که امروزه مشاهده می شود بسیاری از ادارات و خطوط تولید”. بسته هستند.

البته لازم به ذکر است که علیرغم افزایش قیمت تمام شده تولید، حاشیه سود کم، نارضایتی از تولید کاغذ و فروش محدود، شرکت چوکا در چند سال اخیر به روند تولید خود ادامه داده و از تجمعات بزرگ کارگری که در بسیاری از موارد اتفاق افتاده است، عبور کرده است. بارها در آن مجتمع از اتفاقی که افتاده خبری نیست.

این روزها بدهی گاز، برق، مالیات، تامین اجتماعی و… از جمله چالش های مدیریتی است که برای چوکا عنوان می کنند، در حالی که یکی از کارکنان این شرکت با نشان دادن مدارک می گوید: این شرکت از بدهی ۷۵ میلیاردی خارج شده است. تومان در سه سال گذشته به یک صد میلیارد تومان بدهی.» امسال با توجه به تورم‌ها، افزایش این بدهی‌ها غیرمنطقی‌تر و غیرعادی‌تر از گذشته نبوده است، زیرا بسیاری از هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد در چند سال اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است یا هزینه‌های سربار. که به صورت روزانه روند صعودی داشته اند. این بر شرکت سایه افکنده است.”

چوکا همچنان ماننا در تولید و اشتغال است

سید نادر صفوی فرماندار شهرستان رضوانشهر می گوید: مشکلات شرکت چوکا بسیار قدیمی است و به دوره مدیریت فعلی منتقل شده است.

به گفته وی، «بسیاری از معوقات شرکت چوکا از جمله قیمت گاز مصرفی، تامین اجتماعی، مالیات و… از ۱۵ سال پیش وجود داشته است و نکته مهم این است که در دوره فعلی بدهی های جاری شرکت و … هزینه ها پرداخت شده است.»

رئیس شورای تولید و اشتغال شهرستان رضوانشهر نیز بیان کرده است: با وجود تورم فعلی حقوق و دستمزد کارکنان این شرکت نیز پرداخت می شود و در سه سال اخیر شاهد تحصن منظم کارگری نبوده ایم. در شرکت چوکا

نماینده عالی دولت در رضوانشهر نیز گفته است که چوکا مشکلاتی دارد که باید کارشناسانه و بر اساس برنامه توسعه حل شود که عمده مشکلات آن تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش است.

جبران کمبود نقدینگی چوکا با تولید املاک مازاد

چوکایی ها همچنین می گویند: مشکل اصلی شرکت کمبود مواد اولیه است که راه حل آن تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است؛ نیاز مبرمی است که شستا چندان به آن اعتقاد ندارد یا اگر دارد کافی نیست و پاسخگوی نیازهای خطوط تولید نیست.

املاک چوکا به سوله ها و مناطق فعلی محدود نمی شود. این شرکت دارای املاک زیادی در خارج از حوزه تولید می باشد که از جمله می توان به ویلا در برخی مناطق اشاره کرد که ارزش آنها به گفته مخبران شرکت بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است که با بهره گیری از بهره وری می توان این املاک را به سرمایه در گردش تبدیل کرد. قانون

علاوه بر کمبود نقدینگی، بسیاری از دستگاه های چوکا نیاز به نوسازی و تعمیرات اساسی دارند، اما از آنجایی که ماشین آلات و دستگاه های این شرکت داخلی نبوده و در حال حاضر امکان بومی سازی آن ها وجود ندارد، باید از خارج از کشور وارد شود که این امر ضروری است. همچنین مورد توجه مسئولان شستا است. تامین اجتماعی و وزارت تعاون نیازمند کار و رفاه اجتماعی است.

سرمایه در گردش حداقل هزار میلیارد تومانی شاید بتواند تمام سازوکارهای چوکا را فعال کند، زیرا به گفته مسئولان این شرکت باید به طور متوسط ​​حداقل هفت هزار تن محصول تولید کند، اما در طول یک دهه گذشته میانگین تولید آن از دو هزار و ۵۰۰ تن در ماه گذشته است. انجام نداده است.

تامین اجتماعی و شستا در تولید و اشتغال به چوکا کمک می کنند

نکته قابل توجه دیگر این است که در سال ۱۴۰۰ شرکت صنایع چوب اسلام نیز به شرکت چوکا که شرکتی غیرمولد و هزینه بر دیگری بود ملحق شد و شرکت چوکا مجاز به پذیرش و پرداخت هزینه های انباشته خود شد، هزینه های تحمیلی که به تنهایی بر دوش شرکت می باشد. اقتصاد باید چوکا بپوشی!

مسئولان این شرکت پیش از این به خبرنگار فارس گفته بودند: «چوکا ۹۰ هکتار زمین و ۱۸۰ هزار متر مربع سوله دارد که تنها ۳۰ درصد آن فعال است، در حالی که به اندازه شرکت کاوه از گروه هلدینگ تاپیکو، شستا یا شرکت خزر کاسپین کارمند است. برای امنیت، ایمنی و دارای انبار است!

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و گروه شستا باید به این باور رسیده باشند که بحث تولید و اشتغال در حال حاضر یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه برای صدور روادید در مناطق مستعد است و باید مورد توجه قرار گیرد. در مدیریت گروه های تحت مدیریت خود حساس ترند. و حفظ وجوه موجود.

چوکا در صورت توجه و منابع مالی برای تامین مواد اولیه و بهبود وضعیت مدیریتی می تواند قطب تولید و اشتغال در شمال ایران باشد و به عنوان رقیبی بی نظیر در حوزه اوراسیا در عرصه اقتصادی ایفای نقش کند.

حفظ، ترویج و توسعه شرکت چوب و کاغذ ایران نه تنها برای کارکنان و زنجیره تولید بلکه برای جبران بخشی از نیاز داخلی محصولات چوبی آن یک نیاز حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا