بانک و بیمه

چک‌های رمزدار به تدریج حذف می‌شوند

به گزارش افق میهن، مهران محرمیان در یک برنامه تلویزیونی با تشریح اخباری مبنی بر حذف تدریجی آزمون های رمزنگاری شده و جایگزینی آزمون قطعی با آزمون رمزنگاری شده، گفت: ابزار آزمون رمزگذاری شده ابزاری است که تقریباً چندین دهه از آن می گذرد. قدیمی، زمانی ایجاد شد که هنوز ساتنا هاوالا، پایا هاوالا و سازهای جایگزین وجود داشت. با استفاده از ابزار چک رمزگذاری شده ارتباط بین بانکی برقرار شد و بر اساس توافقات صورت گرفته مشخص شد که افراد می توانند از این ابزار برای پرداخت های بین بانکی در مکان هایی مانند ادارات استفاده کنند.

وی افزود: اما در حوزه رسیدگی مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه تا زمانی که چک رمزدار به شعبه بانک نیاید و وصول نشود، امکان استعلام وجود ندارد و همچنین در سایر موارد چه چیزی مرکز بانک به این امر وادار به استفاده از ابزارهای جایگزین برای این بررسی شد

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: البته امروزه مردم می توانند از حواله های خرد مانند پایا یا حواله های کلان مانند ساتنا که در شبکه بانکی موجود است استفاده کنند. این در حالی است که شبکه بانکی برای استفاده از ابزارهای مالی در مکان هایی مانند دفاتر اسناد رسمی که چک برای امضای اسناد الزامی است، چک رمزدار را با ابزار چک تضمینی جایگزین می کند و به تدریج چک رمزدار از شبکه بانکی حذف می شود. اما باید تاکید کرد که حذف چک رمزی با طرح اعلامی انجام می شود و این چک در حال حاضر در شبکه بانکی صادر می شود اما حذف آن به صورت دلخواه انجام می شود.

محرمیان گفت: زمانی که مردم چک تضمینی را از شبکه بانکی دریافت می کنند، گیرنده چک تضمینی می تواند از تمامی ابزارها مانند اپلیکیشن های هوشمند، دستگاه های خودپرداز، روش های پیامکی، اینترنت بانک و موبایل بانک برای استعلام چک به صورت همزمان استفاده کند. در شبکه بانکی می توانید از صحت چک مطلع شوید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که از لحظه اعلام ممنوعیت چک های رمزدار در شبکه بانکی، مهلت بیشتری برای بازخرید چک های رمزدار صادر شده در نظر گرفته می شود همچنین باید فرصتی برای چک های نقدی صادر شده از قبل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا