بانک و بیمه

چک پول‌های فرسوده و اسکناس های کهنه در خودپردازها!| سقف ۲۰۰ هزار تومان پرداخت روزانه به نفع بانکهاست

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه سال هاست که انتقال پول از طریق موبایل بانک، کارت خوان و … انجام می شود، اما با وجود همه پیشرفت های صورت گرفته در بانکداری الکترونیک، استفاده از پول فیزیکی همچنان کاربرد دارد و افراد زیادی از آن در فعالیت های روزمره خود استفاده می کنند. شما از پول نقد استفاده می کنید. با پول نقدی که باید از دستگاه های خودپرداز برداشت شود. با این حال، اکثر بانک ها صورتحساب ها یا چک هایی را در سیستم خودپرداز داخلی درج می کنند که اکثر آنها قدیمی، فرسوده و گاهی ناقص هستند.

اکنون در این چند روز پایانی سال که بانک ها مشغول هستند، تعویض این گونه اسکناس ها هم برای کارمندان بانک ها و هم برای مشتریان دردسرساز است. البته اکثر بانک ها با توسعه بانکداری الکترونیک و استفاده از ابزارهای جدید بانکداری کار خود و مشتریان را آسان کرده اند. در حالی که شعبه ها را کوچک می کنند به سمت بانکداری مجازی نیز می روند تا تمامی خدمات خود را بدون حضور مشتری و از طریق سامانه های تعریف شده ارائه کنند تا در ارائه خدمات از رقبا عقب نمانند.

اکثر اسکناس‌ها یا چک‌های موجود در دستگاه‌های خودپرداز قدیمی هستند و معلوم نیست واقعاً بانک‌ها اسکناس نو ندارند یا پول فرسوده‌ای که به شعب بانک‌ها می‌رسد توسط کارمندان بانک بدون جدا کردن اسکناس‌ها وارد دستگاه می‌شود. تبدیل به سیستم خودپرداز برای مشتریان می شود. می دهند

اسکناس های قدیمی در دستگاه های خودپرداز

افزایش تعداد دستگاه‌های خودپرداز، وجود میلیون‌ها دستگاه خودپرداز، تنوع اپلیکیشن‌های خدماتی و ده‌ها ابزار مختلف انتقال وجه و… بیانگر آن است که این امر موجب تشویق و تسهیل مردم برای دریافت خدمات آفلاین در شبکه بانکی و استفاده از خدمات نوین بانکی می‌شود. -ابزارهایی که در راستای توسعه روزافزون بانکداری الکترونیک و دیجیتال، ناگزیر باید با تحولات نوین در بانکداری نوین سازگار شوند. البته خدمات دهی به مشتریان از طریق دستگاه های خودپرداز یکی از کارهای روزمره بانک ها است، چرا که اکثر مردم مدت زیادی است که تمامی خدمات بانکی به ویژه پول نقد را از طریق این دستگاه ها دریافت می کنند.

اگرچه سقف روزانه پرداخت نقدی در دستگاه های خودپرداز (۲۰۰ هزار تومان در روز) به دلیل کاهش ارزش پول داخلی بسیار کم است، اما دریافت وجه نقد در دستگاه های خودپرداز اغلب شامل اسکناس یا چک های قدیمی است که گاهی فرسوده و پاره می شود که به گفته مردم عملکرد ضعیف بانک ها را در این زمینه نشان می دهند زیرا در توزیع اسکناس از طریق این دستگاه ها دقت نمی کنند. درست است، معلوم نیست بانک‌ها واقعاً اسکناس نو ندارند و پول نو از طریق بانک مرکزی در اختیار شعب بانک‌ها قرار نمی‌گیرد یا پول فرسوده‌ای که به شعب بانک‌ها می‌آید بدون جدا کردن اسکناس در اختیار کارمندان بانک قرار می‌گیرد. , lay اینها را وارد سیستم کنید. دستگاه های خودپرداز فضایی را برای استفاده مشتریان فراهم می کنند.

عوامل متعددی باعث مدیریت گردش وجوه نقد توسط بانک مرکزی شده است، زیرا هنگام جابجایی وجوه، نظارتی بر نقل و انتقال آن وجود ندارد، مشکل دیگر دلایل عدم برداشت وجه نقد با مبالغ بالای ۲۰۰ هزار تومان به دلیل فرسودگی است. اسکناس و هزینه های بالای چاپ آن بر عهده بانک مرکزی است

انتقال وجه نقد بین مردم به بانک ها آسیب می زند

اسفندیار شاه منصوری، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرگزاری بازار، درباره اینکه چرا بانک مرکزی سال هاست سقف پرداخت نقدی روزانه را از ۲۰۰ هزار تومان افزایش نمی دهد، گفت: عوامل متعددی بانک مرکزی را نسبت به گردش نقدینگی حساس کرده است. پول نقد را مدیریت کنید زیرا حرکت آن در حین جابجایی نظارت نمی شود. مشکل دیگر، دلایل عدم انتشار وجه نقد بالای ۲۰۰ هزار تومان به دلیل فرسودگی اسکناس و گرانی چاپ آن در بانک مرکزی است که منجر به عدم افزایش نقدینگی روزانه شده است.

وی با بیان اینکه هر تراکنش در سیستم بانکی برای بانک ها سودآور است، گفت: مشکل دیگر این است که تراکنش های بانکی شفاف است و مالیات بر ارزش افزوده یا کارمزد نقل و انتقال در سیستم بانکی رعایت می شود، اما در گردش پول نقدهایی بین این دو وجود دارد. مردم.” البته امروزه مردم عمدتاً برای نقل و انتقال پول از خدمات موبایل بانک، اینترنت بانک و … استفاده می کنند و خرید معمولا از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود. در چنین شرایطی، بانک ها حاضر به افزایش سقف پرداخت نقدی در روز برای کسب درآمد از هزینه های تراکنش نیستند.

سالانه میلیون ها اسکناس قدیمی از بازار جمع آوری و برای امحای به بانک مرکزی ارسال می شود. در مقابل از بین بردن این تعداد اسکناس قدیمی، دولت باید هزینه تجدید همان تعداد اسکناس چاپ نشده را با تولید و انتشار اسکناس تقبل کند. دوباره پرداخت کنید

هزینه های بالا برای امحای و انتشار اسکناس

اظهارات شاه منصوری در خصوص مزیت بانک ها در صورت عدم افزایش نقدینگی بیش از ۲۰۰ هزار تومان در روز، در حالی که بانک مرکزی از یک سو علاوه بر موضوع درآمدزایی بانک ها از طریق انتقال پول الکترونیکی، از سوی دیگر بحث امنیت با هدف جلوگیری از سرقت حساب ها جلوگیری از گم شدن کارت های بانکی یا گاهی اوقات افتادن رمز آنها به دست دیگران نگران کننده است اما به گفته کارشناسان با توجه به افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش با ارز محلی، بانک مرکزی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد. چک روزانه مبلغ نقدی.

اگرچه پول نقد همچنان کاربرد دارد، اما بدون شک تعویض اسکناس و فرسودگی آن برای دولت هزینه بر است، بنابراین سالانه میلیون ها اسکناس قدیمی از بازار جمع آوری و برای معدوم سازی به بانک مرکزی ارسال می شود. با تعداد اسکناس‌های قدیمی، دولت باید هزینه‌های تجدید همان تعداد اسکناس‌هایی که دیگر در گردش نیستند را با تولید و انتشار اسکناس‌های جدید متقبل شود. بر اساس گزارش های موجود، این بانک بر اساس ماده ۳ قانون پولی و بانکی اقدام به انتشار اسکناس می کند که بسیار پرهزینه است، بنابراین مسئولان بانک از مردم می خواهند در نگهداری اسکناس نهایت دقت را داشته باشند.

بر اساس این گزارش، به ازای هر اسکناس معدوم شده، یک اسکناس جدید چاپ می شود و مفقود شدن هر اسکناس به معنای برهم خوردن تعادل و سلب اسکناس های موجود در بازار از دست مسئولان اداره انتشارات است. اکثر اسکناس ها به دست مشتریان می رسند و از طریق باجه های بانکی منتقل می شوند، البته اکثر بانک ها اسکناس های قدیمی و فرسوده را نیز به این دستگاه ها واریز می کنند. نکته جالب اینجاست که بانک هایی که مجاز به تعویض این اسکناس ها و چک های پاره شده هستند با کسر مبلغی از برات در حال مبادله این کار را انجام می دهند. در هر صورت توجه بانک ها به جاگذاری اسکناس نو به جای اسکناس قدیمی و همچنین فرهنگ نگهداری اسکناس ضروری است اما تاکنون اقدامات زیادی از سوی بانک مرکزی و سیستم بانکی در این زمینه صورت نگرفته است. توجه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا