بانک و بیمه

چک کاغذی چه زمانی حذف می‌شود؟

به گزارش ایران تحلیل، مهران محرمیان; معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: چک های کاغذی تا سه سال آینده از شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین آن می شود. آنها در بانک اول آسان و راحت هستند.

وی گفت: در مورد چک الکترونیکی تاکنون ۳۰۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده است و با وجود اینکه حتی یک درصد چک ها هم نیست، اما زیرساخت ها وجود دارد و به زودی در شبکه بانکی اجرا می شود.

محرمیان با بیان اینکه بیشتر چک های موجود در شبکه بانکی چک های کاغذی است، افزود: نسبت چک های الکترونیکی در شبکه بانکی به تدریج در حال افزایش است.

وی درباره سامانه امنیت الکترونیک ستاره گفت: سامانه تایید الکترونیک ستاره در وزارت امور اقتصادی مستقر است و برای سامانه های کوچک کاربرد دارد. وام گیرنده به سرعت وام را با وثیقه الکترونیکی دریافت می کند، که این وثیقه الکترونیکی جایگزین ضامن در وام های خرد می شود.

محرمیان با بیان اینکه صرافی های الکترونیکی برای بازرگانان در وزارت اقتصاد فعال شده است، درباره بانکداری الکترونیک در ایران گفت: ۹۳.۵ درصد بزرگسالان کشور به بانکداری الکترونیک دسترسی دارند در حالی که این میزان در آمریکا ۹۳ درصد است.

فناوری های نوین بانک مرکزی چه تاثیری بر این آمارها بر یارانه نقدی و مالکیت حساب بانکی یارانه بگیران دارد؟ وی بیان کرد: زیرساخت های بانکی ۳۰ سال است که در شبکه بانکی وجود دارد و طرح یارانه نقدی نیز به ما کمک کرده تا نسبت بانکداری الکترونیکی ۹۳.۵ درصدی را محقق کنیم.

وی در خصوص اثربخشی یارانه نقدی و مالکیت حساب بانکی یارانه ها در این آمار گفت: زیرساخت های بانکی ۳۰ سال است که در شبکه بانکی وجود دارد و طرح یارانه نقدی نیز به تحقق آن کمک کرده است. به آمار ۹۳.۵ درصدی ما به بانکداری الکترونیک رسیده است.

معاون فناوری بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به زیرساخت های ارائه شده توسط شبکه بانکی، امکان پیاده سازی ریال دیجیتال در کشور وجود دارد، اما برای رفع مشکلات، ابتدا در جزیره به اجرا درآمد. کیش تا مشکلات کار در عمل حل شود.

به گفته محرمیان، با ورود ریال الکترونیکی در کیش، در صورت نصب نرم افزار ریال دیجیتال، رانندگان و مسافران به راحتی می توانند با آوردن موبایل خود و اسکن QR کد، تاکسی سواری را دریافت و هزینه پرداخت کنند.

معاون بانک مرکزی تاکید کرد: اکنون چک الکترونیکی، صورتحساب الکترونیکی و سفته الکترونیکی در شبکه بانکی فعال است.

محرمیان در خصوص سامانه های الکترونیکی بانک ها و کمک آنها در کشف تخلفات بانکی گفت: بانک مرکزی به عنوان رگولاتور بانکی به راحتی می تواند تخلفات را تشخیص دهد و این مشکل به شبکه بانکی گزارش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا