بانک و بیمه

چگونه ارز را تک نرخی و از یک مقصد سرمایه گذاری خارج کنیم؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر نه تنها از روند ناخوشایند تغییرات نرخ ارز رنج می‌برد، بلکه از عارضه فسادآور چند نرخی شدن ارز نیز رنج می‌برد. در واقع چند ارزی بودن ارز خود محصول روند نامطلوب و گاه سریع تغییرات نرخ ارز است. در این فرآیند، ارز در ایران از وسیله مبادله کالا و خدمات به مقصد سرمایه گذاری تبدیل شده است که علاوه بر مزیت های قابل توجه، نقدینگی بالایی نیز دارد.
در حالی که تغییرات سریع نرخ ارز منجر به نقدشوندگی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ نسبت به ارز شده است، چند ارزی بودن ارز منجر به شکل‌گیری بستری برای فعالیت‌های اقتصادی ناسالم، مفسده و فاسد و فاصله بین نرخ ارز آزاد شده است. و ارزهای تعیین شده توسط دولت نیز افزایش یافته است. موارد فسادی که در دهه های اخیر در استفاده از ارزهای دولتی برای رانت و همچنین استفاده غیرقانونی از ارزهای دولتی به وجود آمده، نتیجه وجود چنین بستری است.
در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی از سوی دولت‌های مختلف برای کنترل نرخ ارز و کارمزدهای آن از جمله سیستم چند نرخی آن انجام شده است، اما تقریباً همه آنها با شکست مواجه شده‌اند. این روزها فاصله بین ارز نیمه ارزی و آزاد بحث تک نرخی شدن ارز را دوچندان کرده است و تجربیات گذشته از تک نرخی شدن ارز بر سر زبان ها افتاده است.
با توجه به تجربیات گذشته باید گفت تا زمانی که منابع ارزی محدودی در کشور وجود داشته باشد و جامعه ارز را به عنوان هدف سرمایه گذاری در نظر بگیرد، تلاش های جدید برای تک نرخی شدن ارز همچنان با شکست مواجه خواهد شد، اما به نظر می رسد که تلاش برای تثبیت ارز مظنه در گام اول و سپس مدیریت نرخ ارز در مسیر رشد تدریجی کمی کمتر از نرخ تورم، حفظ فاصله منطقی بین نرخ ارز و نرخ ارز شناور و جلوگیری از فشرده‌سازی جهش نرخ ارز و جهش‌های آن می‌تواند ارز این کشور را از تبدیل شدن به یک مقصد سرمایه‌گذاری و به حداقل رساندن بستر ناسالم ارز چند نرخی تحت تأثیر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا