اخبار بورس

چگونه از بورس طلا بخریم؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامنگرانی افراد کم درآمد در مورد پس انداز مطمئن و حفظ ارزش پول ملی خود در سال های اخیر به اوج خود رسیده است. به ویژه در همان زمان که تورم بالا به طور ناگهانی ارزش پس‌اندازهایی را که به سختی به دست آمده بود کاهش داد و باعث نگرانی زیادی برای سرمایه‌گذاری خرد شد. در این میان یکی از روش های سنتی حفظ ارزش پول ملی، خرید طلا است که البته علاوه بر کارمزد بالا، هزینه نگهداری آن نیز بسیار بالاست. علاوه بر این، سرقت همیشه مایه نگرانی است. گزارش های اقتصادی آنلاین نشان می دهد که پنج راه وجود دارد که افراد می توانند ثروت خود را به طلا تبدیل کنند و تمام خطرات جانبی ذکر شده در بالا را به حداقل برسانند.

۱. گواهی سپرده سکه طلا

فیش واریزی سکه طلا یک سند امنیتی است که نشان می دهد شما چند سکه را به انبارهایی که توسط سازمان بورس ایجاد شده تحویل داده اید. این گواهی مالکیت شما را بر مقدار مشخصی از سکه های سپرده شده تایید می کند و نوعی پشتیبانی و مبادله ای است که در ازای دارایی صادر می شود. این اوراق دارای تاریخ سررسید هستند و شما می توانید به سه روش تحویل فیزیکی در سررسید، نوسان یا تمدید سررسید در این اوراق سرمایه گذاری کنید!

۲. صندوق های سرمایه گذاری مشترک کالایی با پشتوانه طلا

در راستای متنوع سازی ابزارهای بازار سرمایه، صندوق های طلا نیز وجود دارند که از قوانین خاصی برای تقسیم پرتفوی دارایی خود پیروی می کنند. حداقل ۷۰ و حداکثر ۹۰ درصد پرتفوی صندوق طلا شامل دارایی هایی مانند گواهی سپرده سکه، پیش پرداخت سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر ارزش طلا است. مابقی سبد این صندوق ها را دارایی هایی مانند سپرده های بانکی، اوراق قرضه با درآمد ثابت و … تشکیل می دهد که می توان ادعا کرد که با توجه به ترکیب سبد، این صندوق ها ریسک بسیار کمتری نسبت به خود طلا برای سهامداران خود دارند. چرا که ۱۰ تا ۳۰ درصد آنها بر اساس اوراق با درآمد ثابت هستند و در مواقع اصلاح یا فروپاشی به عنوان یک ترمز عمل می کنند!

۳. گواهی سپرده شمش طلا

خرید و فروش شمش طلا از طریق تالار طلای بورس کالا صورت می گیرد. هر گواهی سپرده شمش طلا معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ دوده طلا است. اگر قصد خرید این اوراق و دریافت فیزیکی شمش طلا را دارید، باید حداقل ۱۱۰۰۰ گواهی سپرده شمش طلا خریداری کنید.

۴. قرارداد اختیار سکه طلا

این روش برای خرید و فروش سکه طلا حد پایین و بالایی مشخصی تعیین می کند. قراردادهای اختیار معامله سکه طلا، قراردادهایی هستند که به خریدار اوراق قرضه، بسته به نوع قرارداد، حق خرید یا فروش سکه طلا را در تاریخ سررسید قرارداد می دهند. فروشنده موظف است سکه طلا را به خریدار بفروشد یا در صورت درخواست خریدار آن را از خریدار بخرد. این روش برای کسانی که مطمئن هستند قیمت طلا افزایش می یابد، اما بودجه کافی برای خرید آن ندارند، بسیار مناسب است.

۵. قرارداد آتی صندوق طلا

قرارداد آتی طلا قراردادی است که بر اساس آن خریدار متعهد می شود در تاریخ مشخصی در آینده (مثلاً یک ماه بعد) ۱۰۰۰ واحد از صندوق سرمایه گذاری طلا را از فروشنده خریداری کند و فروشنده متعهد می شود که ۱۰۰۰ واحد را در زمان مشخص شده خریداری کند. صندوق سرمایه گذاری سرمایه گذاری طلا را به خریدار قرارداد آتی به قیمت مشخصی می فروشد. قراردادهای آتی دو ویژگی منحصر به فرد دارند که آنها را برای سرمایه گذاران جذاب کرده است: بازار دو طرفه و اهرم مالی. به این معنی که در بازار آتی برای انجام یک معامله مجبور نیستید کل ارزش معامله را بپردازید و تنها با درصدی از سرمایه مورد نیاز می توانید در این بازار معامله کنید. در واقع هر معامله گر می تواند چندین برابر سرمایه خود را در بازار آتی سرمایه گذاری کند.

البته دو روش آخر نیاز به تحلیل دارد و بدون دانش کافی ریسک سرمایه گذاری بیشتر از خرید فیزیکی طلا است. اما با توجه به موضوعات مطرح شده نمی توان منکر جذابیت این بازارها شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا