ترندهای روز

چگونه اندونزی پایتخت خود را به کلان‌‌شهری در جنگل منتقل می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

جاکارتا، پایتخت اندونزی، سریعتر از هر شهر دیگری در جهان در حال غرق شدن است. به همین دلیل، دولت این کشور تصمیم گرفت تا پروژه ای جسورانه برای ساختن پایتختی جدید از صفر در دل جنگل آغاز کند.

دوره دوم جوکو ویدودو در پایان سال ۲۰۲۴ به پایان می رسد و این طرح بلندپروازانه قرار است بزرگترین میراث رئیس جمهور کشور باشد. این پروژه برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ اعلام شد و ساخت شهر جدید در اواسط سال ۲۰۲۲ آغاز شد.

شهر جدید به زودی آماده پذیرایی از اولین ساکنانش خواهد بود که قرار است ظرف چند هفته آینده به آنجا نقل مکان کنند.

رئیس جمهور جوکو ویدودو در اولین جلسه کابینه در شهر جدید گفت: “نوسانتارا (پایتخت جدید) مانند بوم نقاشی است که در آن آینده خلق خواهد شد. همه کشورها فرصت و توانایی ایجاد سرمایه خود را از صفر ندارند.”

جاکارتا که از زمان استعمار هلند در دهه ۱۶۰۰ پایتخت این کشور بوده است، بسیار شلوغ است. این شهر نیز سریعتر از هر شهر دیگری در جهان در حال غرق شدن است و یکی از آلوده ترین شهرهای جهان نیز به حساب می آید. ۴۰ درصد از این کلانشهر با ۱۰.۵ میلیون نفر جمعیت اکنون زیر سطح دریا قرار دارد.

نوسانتارا به عنوان یک شهر سبز و پیشرفته طراحی شده است تا بتواند طبیعت را با زیرساخت های یک کلان شهر مدرن ترکیب کند. بیش از ۶۰ درصد از مساحت کل این شهر قرار است به عنوان فضای سبز در نظر گرفته شود که به مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری مجهز می شود.

اما تا به امروز بخش بزرگی از این منطقه همچنان در دست ساخت است. بی بی سی به تازگی از محل ساخت و ساز این شهر بازدید کرده است. کامیون ها و بولدوزرها گرد و غبار را در جاده های ناهموار برافراشتند و صدها و شاید هزاران کارگر به طور خستگی ناپذیری برای پیشبرد ساخت و ساز ساختمان های نیمه کاره تلاش کردند.

این پروژه در پنج فاز برنامه ریزی شده و قرار بود فاز اول آن در ماه آگوست همزمان با جشن استقلال کشور تکمیل شود. با این حال، این تاریخ ها اکنون به پایان سال به تعویق افتاده است.

دنیس سومادیلاگا، مدیر زیرساخت نوسانتارا در جریان بازدید از سایت به بی بی سی اندونزی گفت: «ما سرمایه خود را کاملاً طبق برنامه می سازیم. وی افزود: اکنون نزدیک به ۹۰ درصد از فاز یک تکمیل شده است.

ما در حال ساختن نیستیم که پروژه را در ماه اوت به پایان برسانیم. این بخشی از توسعه است. ما کاری را برای آینده کشور آغاز کرده ایم.»

با وجود پیشرفت ها، تردیدها در مورد توسعه پایدار این پروژه بزرگ و جاه طلبانه همچنان وجود دارد.

ساخت کل شهر ۳۳ میلیارد دلار هزینه دارد و دولت متعهد شده است که یک پنجم این مبلغ را بپردازد. دولت اندونزی در تلاش است تا بقیه هزینه ها را از طریق سرمایه گذاری خصوصی جذب کند.

برای جذب سرمایه گذاران، رئیس جمهور اندونزی آقای ویدودو اخیراً مشوق هایی از جمله حقوق مالکیت زمین ۱۹۰ ساله ارائه کرده است.

او طی سال گذشته نوسانتارا را به چندین رهبر جهان معرفی کرد، از جمله در اجلاس سران گروه ۲۰ در هند در ماه نوامبر، اما تاکنون هیچ قرارداد مهمی امضا نشده است.

اکا پرماناساری، استادیار طراحی شهری در دانشگاه موناش، گفت: “این ترسناک است که ۸۰ درصد بودجه از سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین شود. سرمایه گذاران باید دوام اقتصادی و توسعه مستمر را ببینند. شما نمی توانید در این وسط کار را رها کنید. از شغل.”

آگونگ ویکاکسونو، معاون مدیر برنامه ریزی و سرمایه گذاری در Nusantara، ادعا کرد که چندین سرمایه گذار خارجی در مراحل مختلف تایید مشارکت خود هستند. به عنوان مثال به گفته وی برخی در حال انجام مطالعات امکان سنجی هستند.

وی گفت: “آنها می خواهند مطمئن شوند که زیرساخت ها آماده است و بنابراین جمعیت شهر بازار مورد نیاز خود را فراهم می کند.” اما آنها فقط منتظر نیستند، بلکه در حال کار هستند.”

تیم او اکنون طرحی را پیشنهاد می کند که در آن دولت با سرمایه گذاران احتمالی شریک می شود و ریسک را به اشتراک می گذارد و به پروژه متعهد می شود.

تکنولوژی پیشرفته در جنگل

پایتخت جدید در حدود ۱۲ هزار کیلومتری جاکارتا واقع شده است که در جزیره جاوه واقع شده است. این شهر در دل جنگل های کالیمانتان شرقی در بورنئو ایجاد شده است و افق میهن این مکان با توجه به احتمال کم بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله صورت گرفته است.

بر روی نقشه، Nusantara از نظر استراتژیک در مرکز جغرافیایی اندونزی واقع شده است. مکان آن با دقت افق میهن شد تا به توزیع مجدد ثروت و منابع در سراسر این مجمع الجزایر وسیع (متشکل از ۱۷۵۰۰ جزیره)، دور از جاکارتا و جاوه کمک کند.

جاوه، پرجمعیت ترین جزیره اندونزی، حدود ۶۰ درصد از اقتصاد ملی این کشور را تشکیل می دهد.

اکا پرماناساری، کارشناس شهری، گفت: «تمام این مدت، توسعه بر جاوا متمرکز بود. بنابراین، انتقال پایتخت به یک مکان مرکزی دور از جاوا یک رویداد مثبت است.”

این پروژه بزرگ حدود سه هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. چهار برابر جاکارتا و دو برابر شهر نیویورک.

محیط بانان از زمان اعلام این پروژه ابراز نگرانی کرده اند. آنها نگران این هستند که ساخت و ساز شهر محیط زیست را از بین ببرد و زیستگاه حیوانات در حال انقراض مانند اورانگوتان ها و میمون های دم دراز را کاهش دهد.

دولت بارها این نگرانی ها را رد کرده است و ادعا می کند که نوسانتارا در زمین هایی ساخته می شود که قبلاً به صورت صنعتی با درختان اکالیپتوس تک کشت کاشته شده بود و آنها ادعا می کردند که باعث آسیب طولانی مدت زیست محیطی می شود.

مسئولان می گویند انرژی مورد نیاز شهر به طور کامل از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می شود و شهر به سیستم مدیریت هوشمند زباله مجهز می شود.

این شهر که تنها به خودروهای برقی اجازه می دهد تا در محدوده خود فعالیت کنند، تلاش می کند تا سال ۲۰۴۵ انتشار کربن خود را به صفر برساند. اگر این اتفاق بیفتد، به این معنی است که این هدف زیست محیطی ۱۵ سال جلوتر از هدف ملی اندونزی محقق خواهد شد.

ساکنان آینده

در میان اندونزیایی ها از جمله ساکنان آینده نوسانتارا نیز تردیدهایی به وجود آمده است. طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است این شهر اداری تا سال ۲۰۴۵ میزبان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر باشد که بیشتر آنها کارمندان دولت و خانواده هایشان خواهند بود. گروه اول، حدود ۱۰۰۰۰ کارمند دولتی، قرار است در ماه سپتامبر به اوسانتارا نقل مکان کنند.

برخی از کارمندان دولت که به شرط ناشناس ماندن با بی بی سی صحبت کردند، ناخرسندی خود را ابراز کردند.

مردی با یک فرزند به بی بی سی گفت: “زیرساخت ها هنوز آماده نیست. فرزندم را کجا به مدرسه بفرستم؟ آیا فعالیت هایی برای آنها وجود دارد؟ سرگرمی کودکان چطور؟

یکی دیگر از کارمندان دولت که مجرد است و برای جابجایی در اولویت قرار دارد، نگران است که مجبور شود در یک آپارتمان با افراد مجرد دیگر زندگی کند. برج های مسکونی که در حال حاضر در نوسانتارا ساخته می شوند تنها دارای واحدهای سه خوابه هستند، بنابراین کسانی که خانواده ندارند باید در یک آپارتمان مشترک با هم زندگی کنند.

و مردم بومی ساکن در اطراف منطقه Nusantara می گویند که احساس می کنند کنار گذاشته شده اند. توسعه شهر تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر را مجبور به نقل مکان در نزدیکی محوطه ساختمان های دولتی کرده است. ساخت جاده های عوارضی و فرودگاه جدید نگرانی ها را در مورد جابجایی بیشتر افزایش داده است.

پاندی که در یک روستای مجاور زندگی می کند، نگران است که شهرنشینی هویت فرهنگی او را تهدید کند. از زمان اعلام انتقال پایتخت در سال ۲۰۱۹، منطقه پنجام پاسار، جایی که نوسانتارا در آن قرار دارد، شاهد افزایش پیوسته جمعیت بوده است.

او گفت: «آنها قول می دهند روستای ما را بازسازی کنند و آن را به یک منطقه گردشگری تبدیل کنند. اما من نگران هستم که این وعده ها پوچ است و ما هیچ تضمینی نداریم که بتوانیم خانه هایمان را حفظ کنیم.»

به گفته اکا پرماناساری، این انتقاد دیگری بوده است. طراحی Nusantara به عنوان یک شهر پیشرفته ممکن است یک شهر منحصر به فرد برای نخبگان ایجاد کند و ساکنان محلی را نادیده بگیرد.

او گفت: «آنها فقط تماشاگر می شوند. آنها این ساختمان ها و ساکنان جدید را می بینند. وقتی شهری را می سازید که بسیار متمایز باشد، نابرابری اجتماعی-اقتصادی ایجاد می کند. مثل اتفاقی که در جاکارتا افتاد.»

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا