ترندهای روز

چگونه برای اولین بار در جهان بوستر فضاپیمای استارشیپ بر سکوی پرتاب فرود آمد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس پنجمین پرواز آزمایشی خود را به پایان رساند. ایلان ماسک سخت در تلاش است تا فضانوردانی را به ماه و شاید حتی مریخ بفرستد.

در این پرواز آزمایشی، تیم SpaceX کاری را انجام داد که قبلا هرگز انجام نشده بود.

برخلاف پروازهای قبلی که بوستر فضاپیما در اقیانوس هند سقوط کرد، این بار تقویت کننده توانست سرعت خود را کاهش دهد و به آرامی روی سکوی پرتاب متصل به دو بازوی مکانیکی عظیم فرود آید. بازوهای مکانیکی این تقویت کننده را با حرکتی به نام حرکت چاپستیک دریافت کردند.

در این ویدیو شادی تیم اسپیس ایکس را در اتاق کنترل همزمان با موفقیت در عملیات می شنویم. این دستاوردی است که به گفته خبرنگار علمی بی بی سی، واقعاً فوق العاده است.

SpaceX اکنون می تواند از دستاوردهای چشمگیر خود در دو پرواز آزمایشی به رخ بکشد. همه این دستاوردها کمتر از یک سال پس از اولین پرواز آزمایشی آنها به دست آمد، که در آن یک انفجار آسیب محموله اندکی پس از بلند شدن رخ داد.

SpaceX می گوید که این خطاها بخشی از روند توسعه آنها است. آنها با پرتاب سریعتر فضاپیمای خود، احتمال این خطاها را در نظر گرفته اند. آنها با جمع آوری دقیق اطلاعات مربوط به این خطاها، به خطاهای خود پی می برند و سیستم خود را سریعتر از شرکت های رقیب آماده می کنند.

مراحل اولیه پنجمین پرواز آزمایشی همانند پروازهای قبلی بود. این بار فضاپیما و تقویت کننده دو و سه ربع پس از خروج از سکوی پرتاب از هم جدا شدند.

در این مرحله، تقویت کننده شروع به بازگشت به محل پرتاب در بوکا شیکا، تگزاس کرد.

دو دقیقه مانده به پایان، در حالی که کارکنان سکوی پرتاب آخرین بررسی ها را انجام می دادند، هنوز مشخص نبود که پرتاب موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.

زمانی که مدیر پرواز این عملیات را اعلام کرد، کارمندان اسپیس ایکس در اتاق کنترل با صدای بلند تشویق شدند.

این شرکت می گوید که برای رسیدن به این نتیجه باید حدود هزار شاخص به دست می آوردند تا بتوانند این عملیات را با موفقیت انجام دهند.

در حالی که تقویت کننده بسیار سنگین در حال بازگشت به جو زمین بود، موتور ۳۳ رپتور آن توانست سرعت بسیار بالای خود را که چندین هزار مایل در ساعت بود کاهش دهد.

هنگامی که تقویت کننده به سکوی پرتاب که در ارتفاع ۱۴۶ متری قرار دارد رسید، به نظر می رسید که تقویت کننده تقریباً معلق است. اطراف آن توسط شعله های نارنجی رنگ احاطه شد و سپس به آرامی و با مهارت خود را بین بازوهای مکانیکی متصل به سکو قرار داد.

چگونه تقویت کننده کشتی فضایی برای اولین بار در جهان روی سکوی پرتاب فرود آمد؟SpaceX اکنون می تواند از دستاوردهای چشمگیر خود در دو پرواز آزمایشی به رخ بکشد

“سفینه فضایی دقیقا به هدف برخورد کرد”

قسمت دیگر فضاپیما که فضانوردان و تجهیزات در آن قرار دارند برای ماموریت های بعدی نگهداری می شود و پس از جدا شدن از بوستر با موتور خود ارسال می شود.

این قطعه ۴۰ دقیقه پس از برخاستن با موفقیت در اقیانوس هند فرود آمد.

ایلان ماسک، مدیر اسپیس ایکس در کانال ایکس نوشت: “قسمت دوم فضاپیما دقیقا در محل مورد نظر فرود آمد! هدف دوم نیز محقق شد.

این بار نه تنها این قسمت از فضاپیما به خوبی جا افتاد، بلکه حتی بخشی از تجهیزات و سخت افزار اسپیس ایکس نیز در آن حفظ شد و این فراتر از انتظار آنها بود.

گرفتن بوستر با بازوها به جای انداختن آن بر روی سکوی پرتاب، نیاز به سخت افزار پیچیده را کاهش می دهد و به فضاپیماهای آینده امکان می دهد سریعتر تولید شوند.

ایلان ماسک و اسپیس ایکس برنامه های بزرگی برای آوردن انسان به ماه و سپس مریخ با کمک فضاپیما دارند. هدف آنها تبدیل انسان به موجودی است که بتواند در چندین کره زندگی کند.

چگونه تقویت کننده کشتی فضایی برای اولین بار در جهان روی سکوی پرتاب فرود آمد؟

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا، ناسا نیز از موفقیت این عملیات ابراز خوشحالی کرده است. این سازمان ۲.۸ میلیارد دلار به اسپیس ایکس پرداخت کرده است تا فضاپیمای استارشیپ را به فرودگری تبدیل کند که بتواند فضانوردان را تا سال ۲۰۲۶ به سطح ماه بازگرداند.

از نظر برنامه های فضایی، این تاریخ خیلی دور نیست و به همین دلیل بود که تیم ایلان ماسک مشتاق بودند هر چه زودتر فضاپیمای دیگری را به فضا پرتاب کنند.

اما اداره هوانوردی فدرال، آژانس دولتی ایالات متحده که همه پروازهای فضایی را تأیید می کند، قبلاً گفته بود که هیچ پرتابی در لیست پروازهای مجاز شرکت قبل از نوامبر وجود ندارد.

ماه گذشته این سازمان و ایلان ماسک تنش هایی داشتند که به رسانه ها نیز کشیده شد. اداره هوانوردی فدرال می گوید قصد دارد اسپیس ایکس ایلان ماسک را به دلیل رعایت نکردن بندهای مجوز پرواز و عدم کسب مجوز برای پرواز اخیر، ۶۳۳ هزار دلار جریمه کند.

قبل از اعطای مجوز پرواز، اداره هوانوردی فدرال اثرات جانبی آن، از جمله تأثیر آن بر محیط زیست را بررسی می کند.

چگونه تقویت کننده کشتی فضایی برای اولین بار در جهان روی سکوی پرتاب فرود آمد؟تقویت کننده کشتی ستاره ای قبل از فرود

در پاسخ به این جریمه، آقای ماسک تهدید به شکایت از این سازمان کرد و سپس اسپیس ایکس در یک پست وبلاگی با عنوان گزارش های نادرست درباره این ادعا که پرتاب فضانورد آنها باعث آلودگی محیط زیست شده است، توضیح داد.

اداره هوانوردی فدرال در حال حاضر تنها تأثیرات زیست محیطی فوری و فوری پرتاب فضاپیماها را در نظر می گیرد و تأثیر گسترده تر و طولانی مدت را در نظر نمی گیرد.

دکتر الیوس ماریا، پروفسور شیمی اتمسفر و کیفیت هوا در دانشگاه کالج لندن می گوید کربنی که از پرتاب فضاپیما وارد جو می شود در مقایسه با وسایل نقلیه دیگر چندان قابل توجه نیست، اما سایر آلاینده هایی که باعث گرم شدن هوا می شوند نیز از آن تولید می شوند. آنها که مورد توجه قرار نمی گیرند.

او می گوید: «کربن سیاه یکی از بزرگترین نگرانی هاست. فضاپیمای استارشیپ از متان مایع استفاده می کند. این ماده نسبتاً جدیدی است و ما اطلاعات زیادی در مورد میزان آلودگی متان مایع نداریم.

دکتر ماریاس می‌گوید آنچه کربن سیاه ناشی از پرواز فضاپیماها را نگران‌کننده می‌کند این است که آنها این گازها را در صدها مایل بالاتر از سطح زمین در خود جو آزاد می‌کنند، در ارتفاعی بالاتر از هواپیماها، که ممکن است باعث طولانی‌تر ماندن اثرات آنها شود.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا