ترندهای روز

چگونه بفهمیم روغن زیتونی که می‌خریم واقعا برای ما مفید است یا خیر؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مطالعات نشان داده اند که روغن زیتون فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله کاهش خطر زوال عقل، سلامت قلب یا به تاخیر انداختن مرگ زودرس.

اینکه یک رژیم غذایی مدیترانه ای شامل روغن زیتون چقدر می تواند مفید باشد بستگی به نحوه برداشت، پردازش، ذخیره و استفاده در مزارع یا کارخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی و حتی خانه شما دارد.

تاسوس کیریاکیدس، استادیار آمار زیستی در دانشگاه ییل می گوید: ترکیبات مختلفی در روغن زیتون مفید است که اسید اولئیک اصلی ترین آنهاست.

مرسدس فرناندز، رئیس واحد استاندارد و تحقیقات شورای بین‌المللی زیتون می‌افزاید: «همچنین میزان بالای پلی‌فنول‌های موجود در روغن زیتون به‌عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان از اهمیت بالایی برخوردار است که به محافظت در برابر آسیب سلولی و التهاب در بدن کمک می‌کند. »

آقای کیریاکیدس توضیح می‌دهد: «روغن استخراج‌شده از زیتون‌های خیلی سبز که به طور کامل نرسیده‌اند بهترین است، زیرا اجزای مفید در این نوع زیتون‌ها بیشتر متمرکز است.

موضوع دوم این است که زیتون های چیده شده تا چه زمانی باید برای روغن گیری به کارخانه ها و کارگاه ها ارسال شود.

استادیار دانشگاه ییل یادآور می شود: برخی از شرکت ها آسیاب ها و سیستم های فرآوری خود را در مکانی نصب کرده اند که تنها دو ساعت پس از چیدن محصول قادر به استخراج روغن هستند که این امر خطر اکسید شدن یا تخمیر میوه را به دلیل نگهداری طولانی مدت به حداقل می رساند. بعد از برداشت.»

وی تاکید می کند: بین زمان برداشت محصول تا فرآوری آن نباید بیش از چند روز فاصله باشد.

به گفته کارشناسان، نحوه فرآوری روغن یکی از بزرگترین عواملی است که در تضمین سلامت آن نقش دارد. روغن زیتون فرابکر سالم ترین نوع روغن زیتون است، زیرا تنها یک بار بدون حرارت زیاد یا دخالت حلال های شیمیایی به صورت سرد فشرده می شود. این روش خاص به روغن زیتون کمک می کند تا مواد مغذی خود را حفظ کند.

اما چگونه می توان فهمید که برندهای مختلف چه زمانی زیتون های خود را می چینند یا بعد از چه مدت آنها را فرآوری می کنند؟

با افزایش محبوبیت مصرف روغن زیتون به دلیل فواید بالای آن برای سلامت انسان، برخی از شرکت ها این جزئیات را مستقیماً بر روی برچسب محصولات به اطلاع مصرف کنندگان می رسانند. از سوی دیگر، برخی از برچسب‌ها دارای یک کد QR هستند که می‌توانید از گوشی هوشمند خود برای خواندن اطلاعات موجود در آن استفاده کنید.

کارشناسان توصیه می کنند در هر صورت به دنبال تاریخ برداشت، فرآوری و بهترین تاریخ استفاده از روغن زیتون باشید.

آقای کیریاکیدس می گوید: “بطری هایی که حدود سه ماه پس از پر شدن با روغن زیتون به قفسه فروشگاه ها می رسند، بهترین ایران تحلیل هستند.”

کارشناسان همچنین تاکید می کنند که اگر روغن زیتون در محیط گرم نگهداری شود یا در معرض نور یا هوا قرار گیرد، تجزیه می شود. به همین دلیل مهم است که روغن زیتون را در محیطی خنک و در یک بطری شیشه ای تیره نگهداری کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.

آقای کیریاکیدس خاطرنشان می کند: “اگر روغن زیتون فوق بکر را در فروشگاه مواد غذایی در قفسه بالایی نزدیک چراغ های روشن بزرگ مشاهده کردید و بطری آن داغ است، بهتر است آن را نخرید زیرا در معرض گرما قرار گرفته است.” “

جوزف پروفاچی، مدیر اجرایی انجمن روغن زیتون آمریکای شمالی نیز می‌گوید: «هرچه روغن زیتون طعم بیشتری داشته باشد، فواید سلامتی بیشتری دارد.»

به همین دلیل، آقای پروفاچی به مردم توصیه می‌کند: «به محض اینکه به خانه رسیدید و محتویات آن را می‌چشید، به این عادت عادت کنید که بطری روغن زیتون خود را باز کنید. “اگر مزه ترش یا کهنه دارد، آن را برای بازپرداخت یا تعویض به فروشگاه برگردانید.”

استادیار دانشگاه ییل پیشنهاد می کند که روغن زیتون را در یخچال نگهداری کنید تا از فنول ها محافظت شود، اما کمی قبل از مصرف آن را خارج از یخچال بگذارید تا روغن به قوام طبیعی خود برسد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا