اخبار اقتصاد ایران

چگونه تشخیص بدیم طلایی اصل است یا تقلبی ؟

طلای واقعی همیشه رنگ ثابتی دارد و تغییر رنگ نمی دهد اما طلای تقلبی بعد از مدتی سیاه می شود.

طلا یکی از قدیمی ترین و با ارزش ترین فلزات جهان است و به عنوان یکی از نمادهای ثروت برای همیشه در ذهن مردم جایگاه ویژه ای دارد. طلا به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. اما به دلیل گرانی طلا، کلاهبرداران و کلاهبرداران همواره در صدد تقلب و فروش طلاهای تقلبی هستند. بنابراین تشخیص اصالت طلا برای خریداران و فروشندگان آن بسیار مهم است. در ادامه به بررسی روش های تشخیص طلای اصل می پردازیم.

تشخیص اصالت طلا با استفاده از آهنربا

گاه با اعمال پوشش طلا بر روی فلزات دیگر آن را به صورت طلا با قیمت کمتر به مشتری می فروشند. برای تشخیص اصل بودن طلا می توانید از آهنربا استفاده کنید

اگر طلا با آهنربا واکنش نشان ندهد، ممکن است به این معنی باشد که طلا اصل است. زیرا طلا یک فلز غیر مغناطیسی است و نباید به مغناطیس آن واکنش نشان دهد. اگر طلا با آهنربا واکنش نشان دهد، ممکن است به این معنی باشد که طلا تقلبی است.

بررسی علائم طلا برای صحت

علائم طلا شامل نام سازنده، وزن، شکل، کد سال تولید و برند، عیار و … است که بررسی این علائم می تواند به تشخیص اصالت طلا کمک کند. به عنوان مثال، بررسی علائم طلا می تواند کشور مبدا، درست بودن وزن و اینکه آیا عیار مطابق ادعا است یا خیر، مشخص می شود.

بررسی وزن طلا برای تعیین طلای اصلی

می توانید از وزن طلا برای تعیین آن استفاده کنید. اگر وزن طلا کمتر از آنچه باید باشد، نشان دهنده آن است که طلا دارای فلزات دیگری است نه طلا. همچنین اگر وزن طلا خیلی زیاد باشد نشان دهنده این است که طلا فقط دارای فلزات دیگر است نه طلا.

وزن طلا نیز عامل مهمی در تشخیص طلای اصل و تقلبی است. به عنوان مثال، یک شمش طلای واقعی با وزن ۱۰ گرم باید دقیقاً ۱۰ گرم باشد. اگر وزن طلا با وزن اعلام شده مطابقت نداشته باشد، احتمالاً طلا تقلبی است.

این چه زمانی است خرید کنید دستبند طلا باید توجه داشته باشید که وزن دستبند طلا را با وزنی که در مشخصات آن ذکر شده است مقایسه کنید. اگر وزن دستبند طلا با وزن ذکر شده در مشخصات آن مطابقت داشته باشد، می توانید به اصل بودن دستبند طلا نتیجه بگیرید.

توجه به رنگ طلا برای تشخیص تقلبی یا اصلی بودن آن

طلای آبکاری شده معمولاً کیفیت خود را از دست می دهد و به مرور زمان فرسوده می شود. در هنگام فرسایش، این نوع طلاها تغییر رنگ قابل توجهی از خود نشان می دهند و این تغییر رنگ روی پوست یا لباس شما قابل مشاهده است. این نشان می دهد که طلا واقعی نیست و فقط آبکاری شده است.

طلای واقعی همیشه رنگ ثابتی دارد و تغییر رنگ نمی دهد اما طلای تقلبی بعد از مدتی سیاه می شود. اگر زیورآلاتی که خریداری کرده اید پس از مدتی سیاه شود نشان دهنده تقلبی بودن آن است.

بررسی حروف حک شده روی طلا

برای تشخیص طلای واقعی از طلای تقلبی، یکی از روش ها بررسی کدها و اعداد حک شده روی آن است. این اعداد باید خوانا و واضح نوشته شوند و دارای فرورفتگی یا برآمدگی خاصی نباشند. این نامه ها اطلاعاتی در مورد عیار، روش ساخت و محل ساخت طلا نشان می دهد. مثلا حرف T برای تهران و حرف E برای اصفهان است. علاوه بر این، GP مخفف طلا اندود، GF مخفف طلا پر شده و GEP مخفف طلا اندود است.

در کنار این حروف، اعداد دیگری نیز ذکر شده که نشان دهنده شماره کارخانه، ثبت شده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است.

به نیم ست طلا بخر حتما به این نکته توجه کنید

  • استفاده از سرکه برای تشخیص اصالت طلا

برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا می توانید از سرکه استفاده کنید

ابتدا طلاها را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا تمام کثیفی ها پاک شود تا نتیجه آزمایش به درستی مشخص شود. سپس طلا را در ظرفی بریزید و مقداری سرکه به آن اضافه کنید و طلا را به مدت ۱۰ دقیقه در سرکه نگه دارید. اگر طلا با سرکه واکنش ندهد، احتمالاً طلا اصل است. اما اگر رنگ طلا به مشکی یا رنگ دیگری تغییر کرد، احتمالاً طلای شما تقلبی است.

خانم ها برای خرید انگشتر طلای بزرگ زنانه برای اینکه روی اصل یا تقلبی بودن آن حساس و وسواس نداشته باشند می توانند از این روش ساده استفاده کنند: انگشتر طلا را در ظرف سرکه قرار دهید و اگر بعد از ۱۰ دقیقه رنگ انگشتر طلا تغییر نکرد یعنی انگشتر طلا اصل است وگرنه اگر تغییر کند نشان دهنده تقلبی بودن آن است.

تشخیص با استفاده از تست اسید نیتریک

روش دیگر برای تشخیص طلای واقعی یا تقلبی استفاده از تست اسید است. در این روش یک قطره اسید نیتریک روی طلا می‌ریزند. طلای واقعی با اسید نیتریک واکنش نشان می دهد اما طلای تقلبی با این اسید واکنش نشان نمی دهد و در نتیجه رنگ طلا تغییر نمی کند.

توجه: در این روش ممکن است طلای شما آسیب ببیند، بنابراین توصیه نمی شود

استفاده از سنگ محک برای بررسی طلای اصلی

راه دیگر برای شناسایی طلای واقعی استفاده از سنگ محک است. این یک سنگ سیلیکات نرم یا کوارتز است که در گذشته برای تشخیص طلای واقعی از تقلبی استفاده می شد. می توانید یک سنگ محک تهیه کنید و سپس طلا را به آرامی روی آن بمالید. اگر طلا واقعی باشد، یک علامت زرد روشن باقی می‌گذارد، در غیر این صورت تقلبی است.

گاز گرفتن طلا برای تعیین اصالت طلا

یکی از روش های تشخیص طلای واقعی، فشار ملایم گاز بین دندان ها است. سپس آن را به دقت بررسی کنید. اگر نیش شما فرو رفته باشد، طلا واقعی است و هر چه فرورفتگی عمیق تر باشد، عیار طلا بالاتر است. این به این دلیل است که طلای خالص یک فلز نرم است.

خرید طلا از فروشگاه دلی گلد

اگر به دنبال خرید طلا با انتخاب دقیق و اطمینان هستید فروشگاه طلای دلی با مجموعه ای از طلاهای مختلف جذابیت خاصی را برای هر سلیقه ای ارائه می دهد. از طرح های کلاسیک گرفته تا طرح های مدرن، هر محصول در گالری طلای ما نشان دهنده دقت و سلیقه بالای تیم ما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا