اخبار اقتصاد ایران

چگونه دسته چک بگیریم/ شرایط دریافت چک موردی

پرداخت بانکی با صدور چک یکی از رایج ترین روش های انجام امور بانکی است. چک کاغذی است که شخصی که چک برای او صادر می شود می تواند مبلغ مشخصی را از بانک دریافت کند. امروزه خرید بسیاری از کالاها و خدمات از طریق صدور چک انجام می شود و داشتن چک برای پرداخت های بانکی با مبالغ کلان الزامی است.

براساس قوانین بانک مرکزی، اعطای دسته چک فقط به افرادی که دارای حساب قرض الحسنه جاری در یکی از بانک های عامل بوده و اعتبار بانکی خوبی دارند، امکان پذیر است. در برخی موارد افرادی که دسته چک دریافت نکرده اند یا نیازی به دریافت آن ندارند، برای پرداخت های خود باید چک صادر کنند. بانک مرکزی برای رفع نیاز این افراد به چک، امکان دریافت چک «سرسری» را مطرح کرده است.

چک نقدی چیست؟

چک موردی امکانی است که به منظور کاهش تقاضای دسته چک و رفع نیاز مردم به ابزار پرداخت وعده داده شده (چک) ایجاد شده است تا افرادی که دسته چک ندارند مستقیماً برداشت کنند. بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتباری و استفاده از دسته چک. از حساب جاری خود چک داشته باشید.

تبصره دو ماده ۶ قانون صدور چک

(پیوست ۱۳ آبان ۱۳۹۷) – «بانک مرکزی موظف است به منظور کاهش تقاضای دریافت چک و رفع نیاز مردم به ابزار پرداخت سفته، ظرف مدت یک سال پس از آن، شرایط و زیرساخت خدمات بدهکار مستقیم در قالب چک های انفرادی را تغییر دهد. لازم الاجرا شدن این قانون برای کسانی که دسته چک ندارند باید به صورت یکپارچه در سیستم بانکی تدوین و راه اندازی شود تا بدون نیاز به اعتبارسنجی، رتبه بندی اعتباری و استفاده از دسته چک. امکان برداشت از حساب این اشخاص برای ذینفعان خاص وجود دارد در صورتی که موجودی کافی برای پرداخت چک خاص وجود نداشته باشد، صاحب حساب مشمول موارد مندرج در بندهای (الف) تا (د) ماده (د) خواهد بود. ۵) این قانون و همچنین ممنوعیت دریافت دسته چک، صدور چک جدید و استفاده از «چک موردی است».

شرایط دریافت چک نقدی چیست؟

حسام الدین حقگو، استاد دانشگاه در رشته حقوق بانکی در این خصوص و شرایط دریافت دسته چک موردی گفت: افرادی که دسته چک ندارند اما در طول سال به دو یا سه فقره چک نیاز دارند، قانونگذار. باید راهی برای حل مشکل این افراد پیدا کرد. پیش بینی کرده است وقتی حساب جاری دارید اما دسته چک ندارید، می توانید به بانک بروید و چند چک «موردی» بگیرید.

وی افزود: در هر بار مراجعه به بانک می توانید حداکثر دو فقره چک و در طول سال حداکثر پنج فقره چک از شبکه بانکی درخواست کنید. چک های درخواستی از بانک برای احراز هویت باید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت شود.

این استاد دانشگاه گفت: همچنین باید در نظر داشت که برای دریافت چک مشخص باید حساب جاری بدون دسته چک در آن باشد.

وی درباره تفاوت «چک های موردی» با دسته چک های عادی موجود در بازار گفت: چک های «پرونده» قابل انتقال به دیگران نیست و وجه فقط به حساب شخصی که مشخصاتش در چک آمده است واریز می شود. به عبارت دیگر، شخصی که چک به نام او صادر می شود نمی تواند وثیقه یا واگذاری آن به شخص ثالث باشد.

حقگو گفت: تمامی کارها و ویژگی های چک های عادی نیز به استثنای مواردی که قانونگذار پیش بینی کرده است در یک مورد لازم الاجرا است.

وی در پایان با توجه به اینکه برخی افراد ممنوع الخروج هستند، گفت: تعدادی از افراد مانند ورشکستگان، افرادی که به موجب تصمیمات قضایی محکوم به عدم توانایی پرداخت شده اند، افرادی که برگشت خورده اند. چک ها و همچنین اشخاصی که وکالت دارند حساب دارند و چک برگشتی است و آخرین مورد افرادی هستند که با حکم قضایی حسابشان مسدود شده یا از داشتن هر نوع دسته چک محروم شده اند.

معوقه پرداخت چقدر است؟

وقتی شخصی در دادگاه محکوم به پرداخت دین یا زیان آن می شود، در اصطلاح به مالی که محکوم به پرداخت می شود «قضاوت به» می گویند. اما همیشه اینطور نیست که محکوم علیه بتواند جریمه را پرداخت کند. به عبارت دیگر فرد قادر به پرداخت نیست. این شخص را ماسر و به این حالت عصار می گویند. در این زمان دو راه در پیش است. و یا ادعای عدم توانایی در پرداخت کامل محکومیت داشته باشد که در حال حاضر چنین ادعایی از مردم پذیرفته نمی شود و شخص طبق قانون به حبس محکوم می شود. مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا