بانک و بیمه

چگونه طلا در شش ماه اخیر از اکثر دارایی جهان بهتر عمل کرد؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طلا نیمه اول سال را با عملکرد بهتر از اکثر طبقات دارایی های اصلی به پایان رساند که ناشی از ۲۲ سطح بسته شدن رکورد جدید برای قراردادهای آتی بود که اخیراً در ۲۰ می به ۲۴۳۸.۵ دلار در هر اونس رسید.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، طلا تاکنون از ادغام دارایی های بانک مرکزی، جریان های سرمایه گذاری آسیایی و تقاضای قوی مصرف کننده سود برده است و در میان جو جهانی از عدم اطمینان ژئوپلیتیکی، سود سهام را برای سهامداران تضمین می کند.

طلا از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۲ درصد رشد داشته است و با وجود شرایط نرخ بهره بالا در سراسر جهان، در بیشتر سه ماهه دوم سال بالای ۲۳۰۰ دلار در هر اونس معامله شد.

طلا یکی از دارایی های با بهترین عملکرد برای سال ۲۰۲۴ (تا نیمه اول سال) است.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، طلا تاکنون از ادغام دارایی های بانک مرکزی، جریان های سرمایه گذاری آسیایی و تقاضای قوی مصرف کننده سود برده است و در میان فضای جهانی از عدم اطمینان ژئوپلیتیکی، سود سهام را برای سهامداران تضمین می کند.

طلا در برابر بسیاری دیگر از ارزهای اصلی بازدهی دو رقمی داشته است، به طوری که از ابتدای سال ۲۰۱۸، اونس طلا به یورو ۱۵.۹ درصد، ین ۲۷.۸ درصد، استرلینگ ۱۳ درصد و دلار ۱۶.۱ درصد افزایش یافته است. کانادا و کانادا در برابر فرانک سوئیس ۱۹.۹ درصد رشد کردند.

قیمت امروز طلا به طور کلی منعکس کننده انتظارات اجماع برای نیمه دوم سال است، اما تقاضا برای فلز زرد توسط سه منبع اصلی افزایش یافته است: نرخ بهره، ریسک رکود و ژئوپلیتیک.

طلا از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته است و با وجود شرایط نرخ بهره بالا در سراسر جهان، در بیشتر سه ماهه دوم سال بیش از ۲۳۰۰ دلار در هر اونس معامله شد.

برخلاف استراتژی خرید در قیمت پایین، دارایی های تحت مدیریت در ETFهای طلای هند و چین افزایش یافت و سود طلا در اوایل سه ماهه دوم با افزایش حجم معاملات آتی در شانگهای همزمان شد.

نرخ بهره و ریسک های رکود

ETFهای طلای اروپا از زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه مه، با حرکت مشابهی از سوی فدرال رزرو حمایت بیشتری را به همراه داشت، شاهد جریان های ورودی بوده اند.

تقاضای بانک مرکزی محرک اصلی عملکرد طلا در سال‌های اخیر بوده است و حداقل ۱۰ درصد رشد طلا در سال ۲۰۲۳ و حدود ۵ درصد در نیمه اول سال جاری بوده است.

اگرچه رکود اقتصادی در کوتاه مدت بعید است، اقتصاد جهانی با ظرفیت کامل کار نمی کند و با توجه به اینکه تورم در حال حاضر از هدف خود فراتر رفته است، بانک های مرکزی هنوز آماده کاهش نرخ بهره نیستند.

سهام ایالات متحده عملکرد بازارهای مالی در سرتاسر جهان را رهبری می‌کند، و اگرچه نوسانات نزدیک به پایین‌ترین حد در ۳۰ سال گذشته است، از لحاظ تاریخی ارتباط قوی بین تولید و درآمد شرکت‌ها وجود داشته است و تولید اکنون نشانه‌هایی از کاهش را نشان می‌دهد.

اگر تقاضای بانک مرکزی به میزان قابل توجهی ضعیف شود، نرخ های بهره برای مدت طولانی تری بالا بماند و تمایل سرمایه گذاران آسیایی نوسان داشته باشد، قیمت طلا در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت.

برخلاف استراتژی خرید در قیمت پایین، دارایی های تحت مدیریت در ETFهای طلای هند و چین افزایش یافت و رشد طلا در اوایل سه ماهه دوم با حجم معاملات آتی بالاتر در شانگهای همزمان شد.

علاوه بر این، طلا به ژئوپلیتیک واکنش نشان می دهد و به ازای هر ۱۰۰ امتیاز، شاخص ریسک ژئوپلیتیکی ۲.۵ درصد افزایش می یابد. شاخص ریسک ژئوپلیتیکی با شروع جنگ در روسیه در مارس ۲۰۲۲ افزایش یافت (۳۱۸.۹۵ امتیاز)، قبل از بازگشت به روند صعودی خود با شروع جنگ در غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (معادل ۱۹۷.۹۷ امتیاز) و بعید است که این خطرات به زودی کاهش خواهد یافت.

با این حال، اگر تقاضای بانک مرکزی به میزان قابل توجهی ضعیف شود، نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تری بالا بماند و احساسات سرمایه‌گذاران آسیایی در نوسان باشد، قیمت طلا در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا