ترندهای روز

چگونه عینک آفتابی خوب را از بد تشخیص بدهیم؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

عینک آفتابی، بیشتر از یک لوازم جانبی مد، مانند کرم ضد آفتاب، وسیله ای برای محافظت در برابر اشعه های مضر فرابنفش است. بنابراین، برای اطمینان از محافظت خوب و جلوگیری از اثرات مضر لنزهای بی کیفیت، مهم است که آنها را با دقت افق میهن کنید.

اشعه ماوراء بنفش یا اشعه ماوراء بنفش می تواند با نفوذ به شبکیه آسیب جدی به چشم وارد کند. اگرچه چشم به طور طبیعی توسط استخوان های بیرون زده ابرو، ابرو، مژه، پلک و پل بینی محافظت می شود، اما این مکانیسم های طبیعی برای محیط هایی با نور شدید خورشید کافی نیستند.

پلک زدن و باریک شدن مردمک ها نیز تا حدودی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می کند، اما قرار گرفتن شدید در معرض این اشعه ها می تواند باعث التهاب موقت قرنیه (کراتیت) یا کوری موقت (برف کوری) شود و در دراز مدت می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود. به عنوان نابینایی عدسی (آب مروارید)، دژنراسیون ماکولا یا حتی سرطان چشم. اگر شدت اشعه ماوراء بنفش زیاد باشد، اثرات آن غیر قابل برگشت است.

برای محافظت موثر از شبکیه چشم، استفاده از عینک آفتابی مناسب، به ویژه در مکان‌های نزدیک آب، برف یا ماسه که نور شدیداً منعکس می‌شود، ضروری است. لازم به ذکر است که برخی از عینک های ارزان قیمت که اغلب در سواحل یا بازارها به فروش می رسند، فاقد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند و حتی می توانند با انعکاس نور بیشتر، به طور ناخواسته به چشم آسیب برسانند.

بنابراین باید به نحوه افق میهن یک عینک آفتابی مناسب با محافظ لازم توجه داشت. خوشبختانه، بسیاری از متخصصان عینک های آفتابی مقرون به صرفه با محافظت کافی برای مطابقت با هر سلیقه و نیاز ارائه می دهند.

چگونه عینک آفتابی مناسب افق میهن کنیم؟

عینک های بی کیفیت مورد استفاده در برخی از عینک های تقلبی فیلتر UV ندارند. بسیاری از آنها با رنگ آمیزی شیشه توهم محافظت ایجاد می کنند و با شکست نور در صورت استفاده طولانی مدت به چشم آسیب می رسانند. وجود رنگ تیره در شیشه این عینک منجر به فریب عصب بینایی چشم می شود و نور همراه با اشعه ماوراء بنفش با گشاد شدن مردمک ها به مقدار زیادی نفوذ کرده و چشم را در معرض آسیب قرار می دهد.

عدسی های عینک تایید شده از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به شبکیه چشم بدون توجه به نوع رنگ و درجه تیرگی آن جلوگیری می کند. بنابراین، پوشش UV جدا از رنگ شیشه اعمال می شود و حتی لنزهای رنگی یا شفاف می توانند محافظت عالی در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد کنند.

استانداردهای ویژه برای عینک آفتابی

عینک های UV را نباید با پلاریزه اشتباه گرفت. لنز پلاریزه تابش نور منعکس شده را کاهش می دهد و راحتی بصری را افزایش می دهد. در حالی که لنزهای مسدودکننده UV برای سلامت چشم ضروری هستند.

برای شناسایی عینک های با کیفیت، به دنبال علامت “CE” روی فریم عینک باشید که نشان دهنده استانداردهای خاص عینک است. ظرفیت فیلتراسیون یا مسدود کردن لنزها نیز باید همراه با دستورالعمل هر جفت عینک درج شود.

عینک آفتابی دسته بندی دارد. عینک های گروه ۰ هیچ محافظتی ندارند، در حالی که دسته های ۱ و ۲ برای نور متوسط ​​و دسته های ۳ و ۴ برای نورهای قوی مانند کوه یا دریا مناسب هستند.

در نهایت، عینک هایی را افق میهن کنید که ۱۰۰% محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش یا (UV400) داشته باشند و ۹۹-۱۰۰% اشعه UV را مسدود کنند.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که عینک آفتابی که مانع از اشعه ماوراء بنفش می شود و در عین حال از پوست ظریف اطراف چشم محافظت می کند از چین و چروک و خطر سرطان پوست در این ناحیه جلوگیری می کند. چنین عینک هایی مزایایی مانند محافظت در برابر فوتوفوبیا (عدم تحمل نور) نیز دارند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا