اخبار اقتصاد ایران

چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم؟

طبق اصل پنجاه و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مالیات مبلغی است که افراد و شرکت ها بر اساس درآمد، اموال یا فعالیت خود به دولت می پردازند. مالیات یکی از منابع اصلی درآمد دولت است و نرخ آن سالانه تعیین می شود.

نقش مالیات در تعادل اقتصادی و تامین عدالت اجتماعی مهم است، زیرا دولت با نظارت بر مسائل اقتصادی از رکود و فساد جلوگیری می کند. برای کاهش مالیات، راهکارهای قانونی وجود دارد که می تواند به افراد و سازمان ها کمک کند تا کمتر به دولت پرداخت کنند.

در این قسمت ۱۰ راهکار قانونی برای آگاهی از نحوه پرداخت مالیات کمتر وجود دارد.

ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی

دولت هر ساله برنامه زمانی مشخصی را برای ارائه اظهارنامه تعیین می کند که طی آن بازرگانان و مشاغل باید تمام جزئیات هزینه و درآمد خود را ثبت کنند تا مالیات بر اساس آن محاسبه شود. ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی می تواند میزان مالیات شما را در سال های بعد کاهش دهد و شما را واجد شرایط تخفیف مالیاتی کند.

همچنین در صورت عدم تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی، ۱۰ درصد مالیات خود جریمه خواهند شد. به همین دلیل ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی بسیار مهم است. تهیه و نوشتن اظهارنامه عملکرد نیازمند دانش مالیاتی و حسابداری است. موسسات حسابداری زیادی هستند که صفر تا صد اظهارنامه مالیاتی را انجام می دهند و در صورت لزوم در جلسات دفاع مالیاتی از خود دفاع می کنند. اگر برای تهیه و ارائه اظهارنامه مالیاتی به کمک نیاز دارید، یک شرکت حسابداری آزاتا accazta.com اظهارنامه مالیاتی شما را بدون توجه به ماهیت کسب و کارتان آماده می کند و قبل از مهلت مقرر به اداره مالیات ارسال می کند.

پرداخت به موقع مالیات

طبق ماده ۱۸۹ قانون مدنی، چنانچه صورت های مالی، دفاتر شرکت ها و اشخاص حقیقی به مدت سه سال متوالی به تایید اداره دارایی برسد و مالیات هر سال را در همان سال با تسلیم اظهارنامه (بدون اعتراض) بپردازید. ، ۵% اصل، مالیات سه سال مذکور پاداش خوبی محسوب می شود. این جایزه علاوه بر مزایای مقرر در ماده ۱۹۰ این قانون از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. همچنین پرداخت زودهنگام مالیات شامل تخفیف مالیاتی نیز می شود.

محاسبه استهلاک مالیاتی

با گذشت زمان، ارزش دارایی هایی مانند ابزار و ماشین آلات به دلیل استهلاک کاهش می یابد. صاحبان مشاغل می توانند با ارائه اسناد دقیق در مورد محاسبه ارزش و میزان استهلاک و فرسودگی این دارایی ها از تخفیف مالیاتی برای کاهش مالیات سازمان یا شرکت خود بهره مند شوند. برای روشن تر شدن موضوع، به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری کرده اید. این تجهیزات قرار است ۲۰ سال برای شما کار کند، بنابراین هزینه خرید به ۲۰ قسمت تقسیم می شود. به این ترتیب در سال اول باید حدود ۱ میلیارد تومان به عنوان هزینه ثبت نام کنید. در سال های بعد باید استهلاک تجهیزات را محاسبه کرده و از میزان هزینه های خود کم کنید. این کار صورت حساب مالیاتی شما را کاهش می دهد زیرا تجهیزات ۱۰ ساله ارزش کمتری نسبت به تجهیزات جدید دارند.

ارائه اطلاعات مالی شفاف

برای کمک به حسابرسان مالیاتی در ممیزی هایشان، باید اطلاعات مالی دقیقی ارائه کنید و صورت های مالی را به درستی تهیه کنید. حتی فاکتورهای با قیمت پایین را نیز ثبت کنید، زیرا این مبالغ اندک می توانند جمع شوند و تأثیر زیادی بر مالیات شما داشته باشند. ثبت دقیق جزئیات مالی دقت و صداقت شما را نشان می دهد و می تواند اعتبار شما را افزایش دهد.

کمک به موسسات خیریه و غیر انتفاعی

یکی از راه های موثر برای کاهش مالیات کمک به موسسات خیریه و غیرانتفاعی است. شرکت در فعالیت های خیریه نه تنها به شما احساس رضایت می دهد، بلکه می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در صورت حساب مالیاتی شما شود. هزینه های انجام شده در این خصوص بدون مالیات بوده و از مبلغ نهایی مالیات شما کسر خواهد شد.

مالیات با نرخ صفر

مالیات با نرخ صفر به وضعیتی اطلاق می شود که سازمان امور مالیاتی نرخ مالیات برخی از معاملات را به صفر می رساند، اما این به معنای معافیت مالیاتی نیست و ممکن است در شرایط خاصی دوباره وصول شود. طبق بند الف ماده ۱۳۲ قانون مدنی، این نرخ برای مؤدیانی است که اظهارنامه، دفاتر قانونی و اسناد حسابداری خود را در موعد مقرر تسلیم کنند. اداره مالیات پس از بررسی این اسناد، درآمد مشمول مالیات را تعیین و مالیات را با نرخ صفر محاسبه می کند.

مشاغل خانگی

یکی از راه های پرداخت مالیات کمتر؟ برای ارائه، از خانه خود به عنوان محل کار استفاده کنید. این اقدام نه تنها هزینه هایی مانند آب، برق و گاز را کاهش می دهد، بلکه می تواند مالیات شما را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین می توانید از مزایای ارائه شده برای مشاغل خانگی بهره مند شوید.

رقم دقیق مالیات سال قبل را ثبت کنید

برای کاهش مالیات و مشکلات مالیاتی بهتر است درآمد سال گذشته به عنوان درآمد سال جاری در اظهارنامه ثبت شود. این به جلوگیری از بررسی بیشتر و افزایش احتمالی مالیات کمک می کند. حتما رقم مالیات سال قبل را به درستی و بدون تغییر اعلام کنید تا از بروز مشکلات و حساسیت های بعدی جلوگیری شود.

معافیت های مالیاتی

بر اساس ماده ۱۴ قانون مدنی برخی مشاغل مشمول معافیت مالیاتی هستند. با توجه به تغییرات سالانه نرخ مالیات بر درآمد و امکان معافیت مالیاتی برای مشاغل و مشاغل، مودیان باید قبل از تکمیل اظهارنامه مالیاتی آخرین قوانین معافیت را بررسی کنند.

استفاده از معافیت های مالیاتی می تواند به کاهش مالیات ها کمک کند، بنابراین آگاهی از قوانین به روز و ارزیابی مناسب شرایط و درخواست های معافیت بسیار مهم است. طبق قوانین جدید، مشاغل زیر از مالیات معاف هستند.

  • مشاغل علمی-فرهنگی از قبیل نشریات، فعالان فرهنگی، مطبوعات، مشاغل هنری و اصناف مرتبط
  • فعالیت های خیریه، اوقاف و مؤسسات اسلامی
  • مشاغل در مناطق کمتر توسعه یافته
  • پروانه ها و پروانه های بهره برداری مربوط به فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی
  • درآمد خدمات بیمارستان ها، هتل ها و مراکز اقامتی دارای مجوز به مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال.

به اشتراک گذاری دارایی و درآمد با افراد دیگر

برای کاهش میزان مالیات، می توانید دارایی و درآمد را با اعضای خانواده یا افراد مورد اعتماد به اشتراک بگذارید. با توجه به اینکه مالیات بر اساس میزان درآمد و دارایی محاسبه می شود، تقسیم آن بین اعضای خانواده می تواند به کاهش مالیات کمک کند. معرفی اعضای خانواده به عنوان کارمند تجاری و تقسیم دارایی و درآمد با آنها می تواند میزان مالیات پرداختی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مزایای پرداخت مالیات چیست؟

مالیات دهندگان معمولاً در تلاش هستند تا بفهمند چگونه مالیات کمتری بپردازند، اما باید بدانیم که پرداخت مالیات به چرخه اقتصاد کمک می کند. زیرا پرداخت مالیات به دولت این امکان را می دهد که تعادل اقتصادی را حفظ کرده و وظایف خود را به درستی انجام دهد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• کنترل بازارهای اقتصادی

• تعیین و نظارت بر قیمت ها

• توزیع دستمزد و سایر درآمدها

• پرهیز از رکود، فساد و رکود

نتیجه

در این مقاله به نحوه قانونی پرداخت مالیات کمتر پی بردیم. برای کاهش مالیات راه هایی مانند تسلیم به موقع اظهارنامه، پرداخت به موقع مالیات، محاسبه دقیق استهلاک، کمک مالی به موسسات خیریه و استفاده از معافیت های مالیاتی مانند مالیات با نرخ صفر وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا