اخبار اقتصاد ایران

چگونه مجوز جدید کسب‌وکار بگیریم؟ | صدور بین سه تا هفت روز

قابل توجه اصناف و متقاضیان اخذ مجوز از درگاه ملی مجوز

بر اساس قانون، از ابتدای سال ۱۴۰۱، پروانه کسب تنها یک فایل الکترونیکی حاوی شناسه منحصر به فرد است و پروانه های سنتی و کاغذی باید تا پایان سال ۱۴۰۲ به تدریج از چرخه اعتبار خارج شده و دارای پروانه معتبر با شناسه منحصر به فرد باشند. مشخص کننده.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، مجوزها شامل سه نوع خانگی، صنفی، ماشینی است. مجوزهای خانه تک مرحله ای است و ظرف سه روز کاری صادر می شود.

جواز تجارت و پروانه کسب همگی یک مرحله ای بوده و بین سه تا هفت روز صادر می شوند.

مجوزهای خارج از این دو گروه که توسط دستگاه های اجرایی و مراکز صادر می شود، گاه چند مرحله ای است. یعنی برای دریافت آنها باید چندین مرحله تایید، موافقت اصولی و موارد دیگر انجام شود که مراحل ورود به درگاه ملی مجوز و ثبت درخواست الکترونیکی مجوز دنبال می شود.

گام یک؛ ثبت و احراز هویت

ابتدا باید وارد سایت پرتال ملی مجوز شوید. در سمت چپ بالای سایت، وارد پنجره سرویس دولت هوشمند شوید. در صورتی که برای اولین بار وارد سایت شوید، احراز هویت شما با ثبت شماره موبایل، کد ملی و تاریخ تولد شما انجام می شود و در صورتی که قبلا وارد سایت شده اید، تنها از طریق شماره تلفن همراه خود می توانید مجددا وارد سایت شوید.

مرحله دوم؛ راهنما

هر مجوزی در پورتال مجوز ملی دارای صفحه راهنمای ویژه است و شرایط، مدارک، هزینه ها و زمان قانونی صدور آن مجوز در آن صفحه توضیح داده شده است. اگر کسب و کار مورد نظر خود را پیدا نکردید، مجوز مورد نظر خود را در قسمت جستجو پیدا کنید و در غیر این صورت به پشتیبانی اطلاع دهید تا مجوز مورد نظر شما را پیگیری کنند و کاربرگ ویژه ای برای آن تهیه کنند.

مرحله سوم؛ مجوزهای تک مرحله ای و چند مرحله ای

برخی از مجوزها مانند مجوز اخذ مجوز مشاغل خانگی یا مهمانسرا تک مرحله ای است یعنی با یک تقاضا صادر می شود اما بسیاری از مجوزها چند مرحله ای هستند. یعنی برای گرفتن جواز کسب باید چندین مجوز دیگر هم بگیرید. به عنوان مثال برای کسب و کار تولید کارگاهی صنایع دستی کاغذ باید دو مجوز تاسیس و فعالیت کارگاهی اخذ شود. شرایط، مدارک، زمان و هزینه هر مجوز و سفارش آنها بیان شده و ترتیب مجوزها در صفحه راهنمای کسب و کارهایی که مجوز آنها در چند مرحله صادر می شود، ارائه می شود.

مرحله چهارم؛ در نظر گرفتن شرایط و ثبت درخواست

در صفحه راهنما، هر مجوز، شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای صدور مجوز را دارد. برخی از مدارک مانند گواهی سلامت خود مجوز هستند و شرایط و زمان صدور آنها به صورت جداگانه تایید می شود و دارای راهنمای درخواست در درگاه ملی مجوز هستند.

در مشاغل دارای مجوز چند مرحله ای شرایط درخواست مدارک، تاییدیه و استعلام وجود دارد و به ترتیب ارائه می شود و برای هر مجوز امکان ثبت درخواست وجود دارد. قبل از ثبت درخواست، باید مطمئن شوید که تمام شرایط و مدارک را دارید و آماده پرداخت هزینه مربوطه هستید. زیرا در صورت تکمیل نشدن درخواست پس از ۲۴ ساعت رد می شود.

مرحله پنجم؛ تعهد الکترونیکی

قبل از ثبت درخواست، سیستم از شما تعهد الکترونیکی می خواهد که تمامی شرایط و ضوابط را مطالعه کرده باشید. با انتخاب تایید، فرم ثبت اطلاعات و استعلام فعال می شود و درج اطلاعات امکان پذیر است.

گام ششم؛ شماره سریال پشت کارت ملی و شماره همراه را وارد کنید

پشت کارت ملی یک سری ۱۰ رقمی شامل ۹ عدد و یک حرف انگلیسی وجود دارد. این عدد ۱۰ رقمی است و رقم دوم یک حرف انگلیسی است که باید با حروف بزرگ وارد شود. در این مرحله وارد این سری شوید و سپس شماره موبایل خود را وارد و ثبت کنید.

گام هفتم؛ ثبت کد پستی و تایید آدرس

اگر کد پستی محل کار خود را می دانید در این مرحله آن را وارد کنید و در صورت عدم اطلاع به لینک gnaf.post.ir مراجعه کرده و اطلاعات کدپستی دقیق محل کار خود را ارائه دهید.

پس از وارد کردن کد پستی محل کار، سیستم به صورت خودکار آدرس پیشنهادی شما را می نویسد، در صورت صحیح بودن ادامه دهید. تأیید آدرس برای اکثر کسب و کارها برای مجوز لازم است. بنابراین مامور پست پس از ثبت کد پستی ظرف مدت ۴۸ ساعت به محل کار شما مراجعه می کند تا حضور شما را در محل اعلام کند و آدرس شما را به درگاه مجوز ملی تایید کند. هنگام مراجعه به اداره پست باید کارت ملی خود را به همراه داشته باشید.

گام هشتم؛ کد مالیاتی

هر فعال اقتصادی باید دارای پرونده مالیاتی باشد که می توان آن را به آدرس my.tax.gov.ir دریافت کرد. اگر کد مالیاتی ندارید کد مالیاتی خود را از این سایت دریافت کنید و اگر بدهی قبلی دارید در این مرحله ابتدا باید بدهی مالیاتی خود را تسویه کنید و سپس برای دریافت مجوز اقدام کنید.

نکته؛ اگر در کسب و کار قبلی خود بدهی مالیاتی داشته اید، سیستم متوجه می شود و از شما می خواهد که بدهی مالیاتی قبلی خود را تسویه کنید.

گام نهم؛ پرس و جوهای اساسی

استعلام های اولیه شامل بدهی مالیاتی، گواهی صلاحیت بهداشتی، نظام وظیفه و برخی موارد دیگر است که به صورت خودکار در پرتال ملی برای هر کسب و کاری انجام می شود و در صورت تایید استعلام به این معنی است که شما شرایط و مدارک لازم برای مجوز مورد نظر را دارید. ، و پرتال ملی آن را تایید خواهد کرد. آن را به صورت آنلاین از دستگاه درخواست کننده دریافت خواهید کرد و به درگاه تخصصی مجوز خود منتقل خواهید شد.

توجه: پس از دریافت پاسخ تمامی استعلامات اولیه باید گزینه ورود به درگاه تخصصی را اعمال کنید در غیر این صورت درخواست شما در این مرحله تایید می شود.

قدم دهم؛ وارد پورتال تخصصی شوید

پس از احراز آدرس و اخذ استعلامات اولیه باید وارد درگاه تخصصی سایت سازمان صادرکننده پروانه انتخابی خود شوید تا بقیه مراحل که جزو شرایط اخذ مجوز است را طی کنید و مجوز شما به در زمان مقرر به صورت الکترونیکی و حضوری صادر و فایل آن به پوشه کار ارسال می شود. شما اعزام خواهید شد.

من باید بگویم؛ متقاضیان پروانه خانوار به درگاه تخصصی وزارت تعاون و متقاضیان پروانه کسب به سامانه جدید صنفی و سایر مجوزها به سایت اداره یا مؤسسه مربوطه منتقل می شوند که در آن تأییدیه یا ثبت نام صادر می شود. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا