ترندهای روز

چگونه پرندگان با نشستن روی سیم‌های برق کباب نمی‌شوند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیدن گروه هایی از پرندگان کوچک یا بزرگ که روی خطوط برق در مسافت های طولانی نشسته اند، غیرعادی نیست. ظاهراً پرندگان روی این سیم ها استراحت می کنند. اما چرا این کار را می کنند و چرا دچار برق گرفتگی نمی شوند؟

پرندگان با دست نزدن به زمین از برق گرفتگی جلوگیری می کنند

توضیح اینکه چرا پرندگان روی سیم می نشینند ساده است. این سیم ها محل بلند و زیبایی را برای نشستن پرندگان فراهم می کند که از آنجا می توانند بدون هیچ مانعی مانند برگ درختان به محیط اطراف خود نگاه کنند و مراقب حمله احتمالی شکارچیان باشند.

چگونه پرندگان با نشستن روی خطوط برق کباب نمی شوند؟

پاسخ به این که چرا پرندگان در خطوط برق دچار برق گرفتگی نمی شوند این است که واقعاً دچار برق گرفتگی می شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ تخمین زد که سالانه بین ۰.۹ تا ۱۱.۶ میلیون پرنده در اثر برق گرفتگی در ایالات متحده می میرند.

هنگامی که پرندگان بزرگتر، مانند پرندگان شکاری، روی خطوط برق نشسته اند، ممکن است به طور تصادفی دو سیم را به طور همزمان لمس کنند، یا یک سیم و یک منبع زمین مانند تیر یا ساختار فلزی را لمس کنید. این خطر برق گرفتگی را افزایش می دهد زیرا بدن آنها یک مدار الکتریکی را کامل می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ توسط آزمایشگاه ملی پزشکی قانونی خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده، ۴۱۷ پرنده شکاری برق گرفتگی را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که نزدیک به ۸۰ درصد از تلفات مربوط به عقاب های طاس یا عقاب طلایی بوده است.

با این حال، بسیاری از پرندگان در خطوط برق دچار برق گرفتگی نمی شوند. پرندگان می توانند بدون ترس از برق گرفتگی روی خطوط برق بنشینند زیرا می توانند پرواز کنند. وقتی روی خط برق فرود می آیند، مانند زمانی که شخصی از نردبان استفاده می کند تیر جریان برای تشکیل یک مدار الکتریکی کامل بالا نمی رود. خود سیم برق به زمین متصل نیست. بنابراین، پرنده بخشی از یک مدار بسته نیست که برق از آن عبور کند.

یکی دیگر از دلایل ایمن بودن پرندگان در خطوط برق، پرهای آنهاست. از پر پرندگان به عنوان عایق طبیعی استفاده می شود و آنها را در برابر جریان الکتریکی محافظت می کند. بنابراین، برخلاف انسان‌ها، پرندگان وقتی روی سیم برق می‌روند کباب نمی‌شوند.

ویل باب، از بخش حیات وحش اداره منابع طبیعی اوهایو، به سینسیناتی انکوایرر توضیح داد: “پرندگان بین خط برق و زمین ارتباط برقرار نمی کنند، بنابراین مدار را کوتاه نمی کنند.” اما اگر روی زمین ایستاده به سیم دست بزنیم، مدار را کامل می‌کنیم و اتفاقات بدی می‌افتد.»

تصور کنید تعدادی توپ را به بالای کوه هل می دهید. در بالا، یک مسیر طولانی وجود دارد که توپ ها روی آن می غلتند و به جلو حرکت می کنند. توپ ها در انتهای مسیر فرود می آیند و انرژی ذخیره شده خود (انرژی پتانسیل گرانشی) را به حرکت (انرژی جنبشی) تبدیل می کنند. حال، اگر یک میان‌بر به سمت پایین کوه ایجاد کنید که سریع‌تر باشد، توپ‌ها به‌جای اینکه مسیر طولانی‌تری را به سمت پایین کوه طی کنند، طبیعتاً آن مسیر جدید را طی می‌کنند.

به طور مشابه، یک جسم متصل به زمین و رسانای الکتریکی که با یک سیم برق زنده در تماس است، مسیر دیگری برای جریان الکتریسیته فراهم می کند. پس اگر پرندگان، سیم و تیر لمس همزمان الکتریسیته می تواند مسیری را به سمت زمین فراهم کند که مدار را کامل می کند. یا اگر پرندگان آنقدر بزرگ باشند که همزمان دو سیم را لمس کنند، جریان همچنان در مدار کوتاه‌تر جریان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا