ترندهای روز

چیزهای بسیار مهم و حیاتی که توسط زنان اختراع شده اند؛ از «یخچال برقی» تا «وای فای»

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در طول تاریخ، بیشتر رهبران، فیلسوفان و مخترعان جهان مرد بوده اند. با این حال، بسیاری از چیزهایی که امروزه می شناسیم و دوست داریم، در واقع توسط زنان خلق شده اند. چه این اقلام برای سرگرمی باشند و چه برای زندگی روزمره ما، اختراعات ساخته شده توسط زنان نقش مهمی در سبک زندگی ما ایفا کرده و در شکل دادن به مسیر بشر در تاریخ نقش داشته است. به همین بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ اختراع مهم زنانه آشنا کنیم.

۹- یخچال برقی

قرن‌ها قبل از ظهور یخچال، جعبه‌های یخ روشی سنتی برای سرد و تازه نگه داشتن غذا در دمای مناسب، دور از حیات میکروبی بود که می‌توانست غذا را آلوده کند و ما را بیمار کند. یخچال ها واحدهای قفسه ای شکلی بودند که در آنها برف در ماه های زمستان ذخیره می شد. این امر مستلزم کار خسته کننده جمع آوری مکرر یخ برای سرد نگه داشتن غذا بود. اما وقتی فلورانس پارپارت وارد این عرصه شد همه چیز تغییر کرد. خارج از برخی از داده های سرشماری دولت ایالات متحده، ما اطلاعات کمی در مورد پارپارت داریم. اما ما اسناد ثبت اختراع را داریم که نشان می دهد او یخچال را اختراع کرده است. تا آن زمان هنوز مشکل برق و اتصال آن به یخچال حل نشده بود.

او باید راهی طراحی می‌کرد تا یک مدار الکتریکی را به طور موثر از یخچال عبور دهد تا آن را خنک نگه دارد. و چه چیزی می تواند یخچال را خنک نگه دارد؟ گاز! یخچال ها با تبدیل مایعات مختلف به گازهایی مانند فریون کار می کنند. پس از تبدیل به حالت گازی، گرما را از بیرون جذب کرده و از غذا خارج می کنند. ترفند انجام این کار این است که آن را به یک جریان مداوم جذب و انبساط گاز در محفظه‌های مختلف تبدیل کنید تا تمام مایع جذب نشود و مجبور به پر کردن مجدد شود. به این سیالات خنک کننده می گویند. بنابراین دفعه بعد که به سراغ آن تکه پنیر خوشمزه در داخل می‌روید، می‌توانید از فلورانس پارپارت برای نقش محوری او در دنیای ما تشکر کنید.

۸- اولین درمان جذام

جذام باعث تغییر رنگ پوست در نواحی خاصی می شود و بیماری ای است که از زمان های اولیه کتاب مقدس ذکر شده است. این بیماری تقریباً به طور کامل انسان را در تمام مدت وجود خود در این سیاره تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری پوست، مغز، غشاهای مخاطی، چشم ها، دهان و بینی را درگیر می کند. درمان جذام بسیار بسیار دشوار است. اما برخی از شیوع جذام متوقف شده و این بیماری برای بسیاری از مردم مهار شده است. ما می توانیم از زنی به نام آلیس بال تشکر کنیم که روش خاصی را برای اولین درمان موثر جذام کشف کرد. روغن کلموگرا، عصاره ای از دانه های درختی به همین نام، در آن زمان تنها در درمان جذام در مقادیر کم مؤثر بود. اما بدون احساس بیماری و استفراغ نمی شد آن را خورد. پس از تزریق، روغن به خوبی در سراسر پوست پخش نشد. در عوض این روغن فقط در قسمت هایی از سطح پوست باقی می ماند و به کل بیماری نمی رسد. این روش بسیار ناکارآمد بود. به عنوان یک شیمیدان، بال راهی برای جداسازی اسیدهای چرب یافت که از پخش شدن مناسب روغن جلوگیری می کرد. او اولین نسخه تزریقی این روغن را ایجاد کرد که به خوبی زیر سطح پوست پخش شد و جذام را درمان کرد.

۷- برف پاک کن

مهم نیست که کجا باران می بارد، برف پاک کن های شیشه جلو به رانندگان کمک کرده اند تا از اثرات منفی باران بر رانندگی اجتناب کنند و جاده جلو را به وضوح ببینند. همه به لطف اختراع آن توسط مری اندرسون است. در ۱۰ نوامبر ۱۹۰۳، اندرسون دستگاهی را ثبت کرد که از داخل ماشین تا شیشه های بیرونی می رسید و شیشه ها را در باران یا برف تمیز می کرد. این ایده در زمستان ۱۹۰۲ زمانی که تراموا از آنجا عبور می کرد به ذهنش رسید. اندرسون متوجه شد که رانندگان باید در هوای برفی سر خود را از پنجره تراموا بیرون بیاورند تا جاده را ببینند و از تصادف یا هر حادثه دیگری جلوگیری کنند. و بدین ترتیب ایده برف پاک کن متولد شد.

اگرچه حق ثبت اختراع صادر شد، اما همه چیز برای مری اندرسون خوب نبود. او سعی کرد ایده خود را به شرکت ها به خصوص یک شرکت کانادایی بفروشد. اما به او گفتند که اختراعش بی فایده است و یک ریال هم از اختراعش عایدش نشده است. در واقع یک پتنت ۱۷ ساله برای او به ثبت رسیده است. در سال ۱۹۲۰ این گواهی منقضی شد. با این حال، زمانی که صنعت خودروسازی آمریکا رونق گرفت، برف پاک کن ها به یکی از لوازم اصلی رانندگان در سرتاسر جهان تبدیل شدند، زیرا افراد بیشتری با خودرو رانندگی می کردند.

۷- سرنگ های یک دست

تاریخچه اختراعات پزشکی پر از آزمون و خطا بوده است که به معنای وحشت یا رستگاری مطلق در زندگی یا مرگ بیمار نیازمند مراقبت پزشکی است. در طول قرن‌ها، بسیاری تلاش کرده‌اند تا سرنگ‌هایی را که امروز می‌شناسیم و دوست داریم بسازند، اما هیچ‌کس آن را کاملاً درست نکرده است. سپس، در ۱۲ فوریه ۱۸۹۶، Leticia Mumford Geer اولین درخواست ثبت اختراع را برای یک سرنگ یک دستی ثبت کرد. از نظر فنی، قبلاً سرنگ های زیادی تولید شده بود، اما هیچ کدام به اندازه سرنگ یک دست ساده و کاربردی نبودند. این سرنگ هم برای پزشکان و پرستاران و هم برای بیماران از جمله افراد دیابتی که مجبور بودند خودشان انسولین تزریق کنند عالی بود و استفاده از این سرنگ جدید یک دست کاملاً برای آنها آسان بود. اگرچه مخترع دستکاری هایی برای داشتن سرنگ یکبار مصرف امروزی ارائه کرد، اما مدل ساخت او به تغییر سبک تزریق مایعات به بدن یا به طور کلی حذف مایعات از بدن کمک کرد.

۵- زبان کوبل

زبان تجاری مشترک (COBOL) یک زبان رایانه ای است که از کنفرانس زبان های سیستم های داده در سال ۱۹۵۹ پدیدار شد. این زبان توسط دریاسالار نیروی دریایی ایالات متحده گریس هاپر اختراع شد که تعدادی فناوری دیگر را برای رایانه ها توسعه داد. هاپر در نوشتن زبان COBOL که توسط وزارت دفاع و شرکت‌های خصوصی با هدفی بسیار خاص استفاده می‌شد، یعنی جهانی‌سازی، نقش اساسی داشت. هدف ایجاد یک زبان کامپیوتری بود که بتواند در سیستم های سخت افزاری مختلف که معمولاً به زبان های مختلف ارتباط برقرار می کنند، استفاده شود. COBOL راه حل شد، زبانی که به راحتی بین سازندگان قطعات کامپیوتر قابل انتقال بود. همچنین خواندن آن برای کامپیوترها بسیار آسان بود. اگرچه COBOL در دهه ۱۹۹۰ تا حد زیادی منسوخ شد، اما در ابتدا به عنوان زبانی عمل می کرد که به رایانه های سازنده های مختلف اجازه می داد به راحتی با یکدیگر صحبت کنند. COBOL برای چندین دهه به عنوان ستون فقرات سیستم های محاسباتی عمل کرد تا اینکه به نفع مدل های بهتر و به روزتر کنار گذاشته شد.

۴- وای فای

هدی لامار بازیگر مشهور هالیوود به همان اندازه که زیباست باهوش است. او برای فرار از آلمان نازی و ساختن زندگی جدیدی به آمریکا آمد. سرنوشت لامار این بود که ستاره شود و با برخی از بزرگترین نام ها و استعدادهای هالیوود جلوی دوربین رفت. اما قبل از اینکه در ایالات متحده به شهرت برسد، لامار با یک آهنگساز همکاری کرد تا راهی برای کاهش مشکلات سیگنال در ارتباطات تلفنی دوران جنگ جهانی دوم ابداع کند. این طراحی در بسیاری از فناوری ها از جمله Wi-Fi مفید بود. فناوری پرش فرکانس لامار برای مبارزه با نازی ها به طور رایگان در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت. با این حال، در طول سال ها او آن را به پایه فناوری تلفن همراه و بسیاری چیزهای دیگر تبدیل کرده است. متأسفانه، لامار با وجود داشتن حق ثبت اختراع، هرگز برای اختراع خود پولی دریافت نکرد. اما احتمالاً تلاش های او در طول جنگ جان بسیاری را نجات داد. لامار سرانجام حدود ۵۰ سال بعد با دریافت جایزه ای برای اختراع خود مورد تجلیل قرار گرفت. لامار بقیه عمر خود را در آمریکا گذراند و در سن ۸۶ سالگی در اورلاندو درگذشت.

۳- کلوچه شکلاتی

هر کسی که از خوردن یک کوکی شکلاتی لذت می برد می تواند از زنی به نام روث گریوز ویکفیلد برای اختراع آن در روز شکرگزاری تشکر کند. بهترین بخش این است که همه چیز به طور تصادفی اتفاق افتاده است. یک روز در سال ۱۹۳۰، روث می خواست کوکی های کره ای شکلاتی بپزد. او رفت تا شکلات مخصوص را داخل کلوچه های کره ای که آماده شده بود قرار دهد اما متوجه شد که شکلاتی وجود ندارد. سپس یک شکلات معمولی برداشت و آن را تکه تکه کرد. ، در کوکی ها قرار داده و امیدوار بود که شکلات در طول پخت به طور یکنواخت در کل کوکی ها پخش شود. او کاملا در اشتباه بود. اما به هر حال کلوچه های او فوق العاده خوشمزه و محبوب شدند. او در مهمانسرای Toll House بود و طرز تهیه غذاهای خوشمزه را آموزش می داد. با تماشاگرانی که آنها را دوست داشتند، میله های شکلاتی Toll House متولد شدند.

۲- نرم افزار کامپیوتری

نرم افزار کامپیوتری توسط یک زن اختراع شد. آره. همه اش. ایدا لاولیس یک زن انگلیسی بود که با نام آگوستا آیدا بایرون، دختر لرد بایرون، شاعر مشهور بریتانیایی به دنیا آمد. بنابراین به جرات می توان گفت که در فقر به دنیا نیامده و فرصت خوبی برای تحصیل خصوصی داشته است. او بعداً توانست راهی برای آموزش تحلیل و محاسبه انواع خاصی از اعداد به آنالیتیکال انجین (نخستین کامپیوتر) بیابد و به این ترتیب نرم افزار کامپیوتری متولد شد. اولین زبان کامپیوتری شناخته شده توسط ایدا لاولیس “آدا” نام داشت و امروزه نیز به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که این زبان برنامه نویسی تغییر کرده و تکامل یافته است، اصول زبان برنامه نویسی آیدا هنوز وجود دارد و امروزه در برخی از برنامه ها استفاده می شود.

۱- آبگرمکن برقی

به احتمال زیاد شما از آن دسته افرادی هستید که هر روز از دوش آب گرم لذت می برند. فناوری که این همه لذت خوشایند را ممکن کرد در سال ۱۹۱۷ اختراع شد، زمانی که آیدا فوربس به طور رسمی حق ثبت اختراع اولین آبگرمکن برقی را دریافت کرد. تا به امروز، او همچنان در تبلیغات و حتی محصولاتی که طرح اصلی او را دارند، اعتبار دارد. آب گرم برای ما انسان ها بسیار مهم است. آبگرمکن‌های برقی سال‌ها تولید و بهینه‌سازی شدند تا به محصول اصلی امروزی تبدیل شوند. از مدل های کوچک و قابل حمل گرفته تا دستگاه های داخلی با اندازه متوسط ​​تا مدل های بزرگ برای کاربردهای بزرگتر. در اکثر کشورهای پیشرفته تقریباً تمام آبی که برای پخت و پز استفاده نمی شود توسط یکی از این وسایل گرم می شود. اگر به تازگی از یک دوش آب گرم برگشته اید، از آیدا فوربز برای اختراع که کمک کرد مطمئن شوید که دوش سرد نیست، تشکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا