اقتصاد جهان

چین، موتور محرک گذار جهانی به انرژی پاک

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی اعلام کرد که بازار جهانی در حال ورود به “عصر برق” به رهبری چین است و تقاضا برای سوخت های فسیلی از پایان این دهه کاهش خواهد یافت.

در گزارش سالانه چشم انداز انرژی جهان که روز چهارشنبه منتشر شد، این آژانس تاکید کرد که تولید انرژی پاک با سرعتی “بی سابقه” در حال پیشرفت است زیرا تولید باتری ها و پنل های خورشیدی به دلیل صنایع مختلف، وسایل نقلیه الکتریکی و پایگاه های داده افزایش می یابد.

به گفته این سازمان، اگرچه چین همچنان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در جهان است، اما انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۶۰ درصد از ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر جهان را به خود اختصاص دهد.

بر اساس این گزارش، تولید برق خورشیدی چین به تنهایی در مسیری قرار دارد که تا دهه آینده از کل تقاضای برق ایالات متحده پیشی بگیرد.

این تنظیم کننده گفت که درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه فشارها را بر سیستم انرژی جهانی و نیاز به سرمایه گذاری برای تسریع انتقال به “فناوری های پاک تر و ایمن تر” برجسته کرده است.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: در تاریخ انرژی، عصر زغال سنگ و عصر نفت را تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: اکنون به سرعت به سمت عصر برق می رویم که سیستم انرژی جهانی آینده را تعریف می کند و به طور فزاینده ای بر اساس منابع انرژی پاک است.

این آژانس همچنین گفت که سال گذشته میزان بی سابقه ای از انرژی پاک وارد بازار شد که شامل بیش از ۵۶۰ گیگاوات (GW) ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان است.

بر اساس این گزارش، سالانه حدود ۲ تریلیون دلار در پروژه های انرژی پاک در سراسر جهان سرمایه گذاری می شود که تقریباً دو برابر سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا