اقتصاد جهان

چین “زورگویی اقتصادی” آمریکا را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه تاکید کرد که محدودیت های اعمال شده از سوی آمریکا برای صادرات تراشه های کامپیوتری به چین فراتر از مفهوم امنیت ملی است و زنجیره های تامین را از بین می برد.

در سال ۲۰۲۲، دولت بایدن یک سری محدودیت‌های صادراتی را با هدف کند کردن پیشرفت چین در بخش فناوری اعلام کرد و ادعا کرد که این تصمیم مبتنی بر نگرانی‌های امنیت ملی است.

این اقدامات شامل ممنوعیت فروش تراشه های خاص ساخته شده در سراسر جهان با تجهیزات آمریکایی به چین و همچنین ممنوعیت صادرات تراشه های مورد استفاده در ابررایانه ها و فناوری های هوش مصنوعی بود.

به گزارش گلوبال تایمز، مائو در یک کنفرانس خبری هفتگی در پکن، این محدودیت ها را “استبداد اقتصادی” خواند و تاکید کرد که ایالات متحده علیه شرکت های نیمه هادی چین “غیر منطقی” عمل کرده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که در این ماه زنجیره تامین تراشه را برای “کاهش تهدید امنیت ملی” از سوی پکن مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.

مائو گفت: “ایالات متحده از امنیت ملی به عنوان بهانه ای برای محدود کردن صادرات تراشه به چین استفاده می کند، اما در واقع ابتکارات مربوطه (صادرات) کاملاً خارج از مرزهای مفهوم امنیت ملی است، بنابراین تجارت عادی به داخل چین است.” به طور قابل توجهی محدود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: چنین اقداماتی بر ثبات زنجیره های تولید و تامین بین المللی نیز تاثیر قابل توجهی داشته است.

به گزارش گلوبال تایمز، کارت گرافیک Nvidia RTX4090 ساخت آمریکا که عمدتاً برای استفاده در بازی های رایانه ای طراحی شده است، به دلیل محدودیت های صادراتی از قفسه فروشگاه های چین حذف شده است.

در عوض، سازنده پیشرو تراشه‌های هوش مصنوعی در جهان اخیراً نسخه کندتر و کم‌قدرت‌تر این کارت را رونمایی کرده است که با کنترل‌های صادرات ایالات متحده مطابقت دارد و می‌تواند در این کشور آسیایی فروخته شود.

طبق گزارش ها، شرکت هلندی ASML، یک بازیگر کلیدی در زنجیره تامین جهانی تولید تراشه، هفته گذشته در پی فشار دولت ایالات متحده، صادرات ماشین آلات ساخت ریزتراشه های پیشرفته به چین را متوقف کرد.

دولت چین روز یکشنبه در واکنش به فروش تسلیحات به تایوان و تحریم های یکجانبه آمریکا علیه شرکت ها و اتباع چینی، تحریم هایی را علیه پنج شرکت دفاعی آمریکایی اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا