ترندهای روز

ژاپن در سال ۲۰۲۵ ایستگاه‌های معلق در آسمان را برای توسعه شبکه 5G راه‌اندازی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

صنعت مخابرات ژاپن قصد دارد فناوری ایستگاه هوایی شبکه ۵G را در سال ۲۰۲۵ راه اندازی کند. این فناوری HAPS یا “ایستگاه های ارتفاع بالا” نامیده می شود. فناوری HAPS با استفاده از وسایل نقلیه بدون سرنشین در استراتوسفر زمین پرواز می کند و شبکه ۵G را در مقیاس بزرگ در اختیار کاربران قرار می دهد.

به گفته Nikkei Asia، مانند Starlink، فناوری HAPS نیز می تواند خدمات شبکه را با استفاده از پهپادهای خورشیدی که در ارتفاعات ۱۸ تا ۲۵ کیلومتری پرواز می کنند، ارائه دهد. انتظار می رود پوشش تنها یکی از این ماژول ها ۲۰۰ کیلومتر باشد. در این فناوری از فرکانس های ۱.۷ گیگاهرتز، ۲ گیگاهرتز و ۲.۶ گیگاهرتز استفاده خواهد شد. علاوه بر این، از باند ۷۰۰ تا ۹۰۰ مگاهرتز برای بهبود خدمات تلفن همراه در اروپا، آمریکا، آفریقا و برخی از بخش‌های آسیا استفاده خواهد شد.

فناوری HAPS؛ راه حل ژاپن برای افزایش پوشش سراسری شبکه ۵G

در چند سال گذشته، کشورها به دنبال راه اندازی شبکه های ۵G به عنوان سریع ترین اتصال بی سیم موجود بوده اند. چین با نصب بیش از سه میلیون ایستگاه زمینی در این زمینه رکورد زده و از بازار آمریکا نیز پیشی گرفته است.

از سوی دیگر، جهان بیش از پنج میلیارد کاربر اینترنت دارد. اما اتصال به اینترنت و خدمات در برخی جاها ضعیف است. به عنوان مثال، در برخی از مناطق آفریقا، تنها ۲۴ درصد از جمعیت به اینترنت دسترسی دارند. در این نقاط، ایستگاه های زمینی را نمی توان نصب کرد و اینجاست که فناوری HAPS به عنوان یک راه حل خلاقانه مطرح می شود.

شرکت های مخابراتی مانند NTT ژاپن قرار است از HAPS به عنوان راه حل نسل بعدی برای این مشکل استفاده کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا