اقتصاد جهان

ژاپن میلیاردها دلار پول روسیه را به اوکراین می دهد

خبرگزاری کیودو ژاپن روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که توکیو وام ۵۲۰ میلیارد ینی (۳.۳ میلیارد دلاری) به کیف را که از محل درآمدهای حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه تحت تحریم ها تامین می شود، پرداخت خواهد کرد.

این رقم نشان دهنده حدود شش درصد از وام عظیم مورد توافق گروه هفت در نشست سران خود در ایتالیا در ژوئن است.

رهبران گروه ۷ موافقت کردند که از سود حاصل از سرمایه های مسدود شده روسیه برای تأمین مالی وام ۵۰ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین در خرید تسلیحات و بازسازی زیرساخت های آسیب دیده استفاده کنند.

کیودو به نقل از دیپلمات ها اعلام کرد که مقامات ژاپنی برای تکمیل اقدامات لازم برای تأمین سهم خود از حمایت مالی تا پایان سال جاری عجله خواهند کرد.

بر اساس گزارش ها، وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی گروه هفت آماده پذیرش این بسته حمایت مالی در نشست گروه هفت در ریودوژانیرو در ماه جاری هستند.

با تصویب این بسته، آمریکا و اتحادیه اروپا هر یک به اوکراین ۲۰ میلیارد دلار و ژاپن، انگلیس و کانادا مجموعاً ۱۰ میلیارد دلار به اوکراین وام می دهند.

در همین حال، اندکی پس از تشدید درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲، غرب حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از موجودی بانک مرکزی روسیه را مسدود کرد.

بیشتر وجوه بلوکه شده روسیه در اتحادیه اروپا نگهداری می شود، بیشتر آنها در سپرده گذاری و تسهیلات تسویه حساب Euroclear در بلژیک.

در ماه مه، اتحادیه اروپا طرحی را برای استفاده از سودهای بادآورده از دارایی های مسدود شده روسیه برای حمایت از بازسازی و پروژه های نظامی اوکراین تصویب کرد.

بر اساس این قرارداد، ۹۰ درصد از این درآمدها برای کمک نظامی به اوکراین به صندوق اتحادیه اروپا واریز می شود و ۱۰ درصد باقیمانده برای سایر حمایت ها از کیف استفاده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا