بانک و بیمه

کابینه دولت جای کاربلدها است نه سفارشی ها!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از تشکیل دولت جدید و تصمیم پزشکان برای معرفی وزرا و انتخاب تیم اقتصادی دولت، بسیاری گمان می کنند همانطور که رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود تاکید کرد: «من حزب نیستم» و وزرا این کار را انجام می دهند. من نیز مدیران را بر اساس ویژگی های رهبری انتخاب خواهم کرد و احتمالاً از برخی وزرا و مدیرانی دعوت خواهم کرد که کارنامه مثبتی دارند و نشان داده اند توانایی انجام وظایف خود را دارند. رویکردی مثبت جدا از حزب و جناح بازی که به نظر می رسد به عنوان یک مهارت و شایستگی در انجام امور خدماتی و ایفای نقش رهبری صحیح و شایسته تلقی می شود.

انتخاب دکتر حمید پورمحمدی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد که دکتر مزیکیان به دنبال کسب تخصص، تجربه و کارآمدی است، فارغ از جناح بازی یا مدیری که در چه زمانی و در چه دولتی کار کرده است، هنوز مشخص نیست چه کسانی از بین وزرا و در نهایت مدیران کل یا استانداران انتخاب می شوند. برای انجام مسئولیت اما پورمحمدی که با حکمی اکنون سکاندار اصلی است وضعیت اقتصادی کشور بهتر شده است. وی پیش از این معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم و معاون بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد بود.

خیلی ها فکر می کردند طیب نیا او را به عنوان وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس جمهور یا رئیس کل بانک مرکزی انتخاب یا معرفی می کند، اما پیش بینی ها محقق نشد، نظر مردم چین حاکی از این است که رئیس جمهور احتمالا کابینه را منصوب خواهد کرد. حکومت او متفاوت است، برای تنظیم امور کشور، افراد مختلف را انتخاب کند

کابینه دولت احتمالا از طیف های مختلفی تشکیل خواهد شد!

اکنون که تیم چینی انتصاب تیم اقتصادی دولت را آغاز کرده و علی طیب نیا به عنوان مشاور عالی رئیس جمهور و همچنین حمید پور محمدی رئیس سازمان برنامه بودجه برگزیده شده اند، لازم است رئیس جمهور و رئیس جمهور را ببینند. تیم تصمیم گیری و مشاور دولت در دفتر رئیس جمهور چه کسانی را با مجوز رئیس جمهور به عنوان رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد انتخاب یا معرفی می کند؟ رئیس جمهور در هنگام انتخاب مدیران باید شناخت خوبی از شرایط اقتصادی کشور داشته باشد تا در وزارتخانه های امور اقتصادی و یا در پست های مهم و حساس اقتصادی کشور، افراد شایسته، شایسته و با صلاحیت و سرآمد در امور مدیریتی منصوب شوند. و دانش و تخصص تخصصی در زمینه های کاری که می خواهند مسئولیت آن را بر عهده بگیرند، داشته باشند.

ماه گذشته بسیاری از مردم فکر می کردند که دکتر. علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد و دارایی دولت روحانی معروف به دکتر تورم به عنوان وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس جمهور یا رئیس کل بانک مرکزی و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب شد. به مجلس ارائه کند اما پیش بینی ها محقق نشد و حالا قرار است در قالب یک مشاور عالی رئیس دولت چهاردهم را همراهی کند. این مشارکت چینی ها نشان می دهد که رئیس جمهور احتمالاً کابینه ای را از طیف های مختلف دولت خود برای مدیریت امور کشور انتخاب می کند.

البته رئیس دولت علاوه بر انتخاب افراد با رویکرد شایسته سالارانه باید با حفظ اقتدار خود به موضوع سیاست راهبردی اقتصادی و سیاسی کشور نیز توجه ویژه ای داشته باشد تا تحول خاصی در کشور ایجاد شود. با این وجود، اجرای یک سیاست صحیح اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک و نیز انتخاب افراد شایسته

لزوم شایسته سالاری و انطباق با برنامه های راهبردی اقتصاد

البته در حال حاضر بسیاری از مدیران آگاه، واجد شرایط، توانمند و با تجربه در کشور وجود دارند که بسیاری از آنها روزگاری مدیریت پست های حساس اقتصادی کشور را بر عهده داشته اند و یا در اختیار دارند و برای انتخاب در دسترس هستند، اما اکثر کارشناسان معتقدند؛ در این میان مدیرانی که در این راستا حضور دارند، می باشند. رئیس دولت علاوه بر انتخاب افراد با رویکرد شایسته سالاری در اداره امور کشور، باید به موضوع سیاست های راهبردی اقتصادی و سیاسی کشور البته با حفظ اقتدار و ارزش ها توجه ویژه ای داشته باشد تا صحت سیاسی و دیپلماتیک و انتخاب افراد شایسته نیز مکمل یکدیگر بوده و زمینه ساز رشد و توسعه کشور است.

مسعود دانشمند فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص انتخاب و چیدمان تیم اقتصادی دولت جدید توضیح داد: نکته اصلی این است که اگرچه رئیس جمهور باید در انتخاب مدیرانی که توانایی دارد حساس باشد، اما انتخاب طیب نیا، همتی یا سایر افراد در ارگان دولت اینگونه نیست. برای اداره قلمروی که به او سپرده شده است، تفاوت زیادی داشته باشد، اما مهمتر از آن، پزشک و همراهان و مشاورانش باید ابتدا به فکر اصلاح اصول اقتصاد و سیاست اقتصادی باشند، زیرا تا زمانی که این مسیر هموار نشود، راه به جایی نمی برد.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور به دلیل مشکلات و موانع زیاد در وضعیت مناسبی قرار ندارد، گفت: درست است که مدیران قوی و شایسته مدیریت بخش های اقتصادی و… را بر عهده بگیرند و رئیس جمهور باید این افراد را برای این امر انتخاب کند. مسئولیت را بر عهده بگیرید، اما مشکلاتی مانند وجود تحریم های ناجوانمردانه، تعلیق بانکداری سوئیفت، بحث FATF و عدم ارتباط و روابط تجاری با دنیا همچنان مسیرهای تغییر را در مسیر پیشرفت مسدود می کند، زیرا ایران مهارت‌های متعددی در همه بخش‌های اقتصاد دارد، اما به دلیل موانعی که پیش روی ماست، نمی‌توانیم از آنها به خوبی استفاده کنیم.

رئیس جمهور باید افراد پاسخگو، صادق و با تجربه و دارای سوابق مدیریتی خوب را در کابینه خود بگنجاند و اجازه ندهد که دیگران در انتصاب وزرا نقش تصمیم گیری داشته باشند یا در این زمینه مشارکت داشته باشند. زیرا سپردن امور کشور به دست افرادی که مهارت مدیریتی مناسبی ندارند، اقتصاد ضعیف کشور را بدتر خواهد کرد.

کابینه دولت فقط باید محلی برای متخصصان باشد نه افراد منصوب

علی اکبر نیکو اقبال، کارشناس اقتصادی نیز با این خبرگزاری صحبت کرده است “بازار” وی گفت: رئیس جمهور باید افراد سریع الاثر، صادق و با سابقه مدیریتی را در کابینه خود منصوب کند و اجازه ندهد دیگران در انتصاب وزرا نقش تصمیم گیری داشته باشند و یا به دنبال مشارکت در این حوزه باشند اگر امور کشور را به دست افرادی بسپارید که مهارت های مدیریتی لازم را ندارند، اقتصاد ضعیف کشور بدتر می شود. در چنین شرایطی نباید مدیریت پست های حساس اقتصادی را به کسی سپرد.

وی ادامه داد: به دلیل دکتر. وی با سپردن آرای خود به شعارهای انتخاباتی المدیشیان از جمله رفع فساد و رانت و ایجاد رفاه نسبی، باید با انتخاب افراد شایسته و برنامه ریزی کارشناسانه به وعده خود عمل کند و وعده ها و انتصابات خود را به گونه ای اجرا کند که که انتخاب مدیران و وزرا به گونه ای انجام می شود که در مقابل او پاسخگو باشند و حرف های او را بشنوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا