اخبار بورس

کابینه دولت چهاردهم چه مسیری را برای بازار سرمایه خواهد ساخت؟

این کارشناس اقتصادی در گفتگو با افق میهن گفت;

بازار سرمایه بازاری است که تحت تأثیر بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها قرار دارد. امید است اهمیت موضوعات اصلی رابطه بازار سرمایه و دولت که سال ها مطرح بوده اما مورد توجه جدی قرار نگرفته در رویکردهای اساسی دولت نمود پیدا کند. قیمت های تکلیفی، نرخ خوراک، در نظر گرفتن بازار سرمایه در بودجه، عدم دستکاری منابع شرکت ها و گشایش معافیت های مالیاتی برای شرکت ها در بازار سرمایه از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر بسیار درباره آن صحبت شده است، اما تنها دولتمردان با سران آنها موافقت کردند و کلیت مشکل محدود و حل نشده باقی می ماند.

سعید اسلامی بیدگلی کارشناس اقتصادی و عضو هیئت مدیره گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: بخش کوچکی از اتفاقات بازار سرمایه مربوط به سازمان بورس است و بخش بزرگی از روندها و نوسانات بازار سرمایه به مشکلات کلان سیاسی و اقتصادی کشور مربوط می شود. رویکردهای دولت و حاکمیت مهمتر از مکانیسم های تجاری یا زیرساخت های بازار سرمایه هستند.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: در چهار سال گذشته بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار سرمایه بیشتر شده است و تمرکز سیاسی دولت قبل بر بازار سرمایه نبوده و معتقد نبود که بتواند بخشی از مشکلات کشور را از طریق سرمایه حل کند. بازار در سه سال اخیر، کشور در مجموع در تنگناهای سیاسی و بین المللی روزافزونی بوده و وضعیت اقتصادی کشور نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد. بسیاری از سرمایه گذاری ها از جمله سرمایه گذاری در بازار سرمایه حتی نرخ تورم را نیز به سرمایه گذاران برنمی گرداند. از این منظر، تشکیل دولت جدید ممکن است نشان دهنده تغییر رویکرد برای برخی سرمایه گذاران باشد.

مردم نشانه های طیفی از رویکردها هستند

وی افزود: رویکرد کلی دولت و حاکمیت مهمتر از افراد است. همه ما می دانیم که مردم وزیر دولت و سیاست های حکومتی خواهند بود و بنابراین رویکردها مهمتر از یک نفر است. اما ما دغدغه افراد پیشنهادی را داریم چون می دانیم مردم نشانه های سلسله رویکردها هستند. به عنوان مثال حضور آقای عراقچی در وزارت امور خارجه ممکن است نشان دهنده این باشد که دولت بالاخره تصمیم گرفته است به مذاکرات بین المللی بازگردد و پای میز مذاکره بنشیند و می توان به توانایی توافقات به نفع کشور امیدوار بود. از این منظر افراد مهم می شوند.

این کارشناس اقتصادی گفت: بازار سرمایه بازاری است که تحت تاثیر بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها قرار گرفته است. از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی – که سیاست های پولی و مالی کشور را کنترل و اجرا می کنند – از طریق سازمان برنامه و بودجه – بخشی از مسائل بازار سرمایه مربوط به مسائل بودجه است – تا وزارت نفت، وزارت امنیت. و وزارت امور خارجه که مسئول سیاست کلی اقتصاد بین الملل هستند و گشایش های بین المللی را در حیطه مسئولیت خود قرار می دهند.

اسلامی بیدگلی گفت: ترکیب دولت چهاردهم با ترکیب دولت های گذشته به ویژه دولت آقای روحانی تفاوت چندانی ندارد اما در مجموع نسبت به وضعیت بسته گذشته امید نسبی ایجاد شده است. برای بازار سرمایه در درجه اول اهمیت دادن به بازار سرمایه و سرمایه گذاران در این بازار در حوزه سیاست ها حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، جدا از بحث گشایش های بین المللی که احتمالاً خبر بسیار تاثیرگذاری در بازار سرمایه خواهد بود، بحث دخالت دولت در قیمت گذاری، نرخ سود، وضعیت انتشار اوراق قرضه دولتی، گزارش دولت نیز مطرح است. هنگام صدور و غیره بسیار مهم است که منابع شرکت ها را دستکاری نکنید..

وی ادامه داد: مشکلات روابط بین الملل ایران توسط دولت ها قابل حل است و دولت ها با این محدودیت های فعلی می توانند سیاست های بسیار بهتری را اجرا کنند. اگرچه بازگشت ایران به روابط بین‌الملل رکن اصلی است، اما در این محدودیت‌های کنونی می‌توان اقدامات بهتری از جمله لغو برخی رانت‌ها، کاهش مداخلات و قیمت‌های اجباری و بدون تأثیرگذاری بر منابع شرکت‌ها در نظر گرفت.. این امید وجود دارد که صف وزیران فعلی بتوانند این اقدامات را انجام دهند و با توجه به سابقه آنها نسبت به گذشته امید به نسبت گذشته بیشتر است.

اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه مردم نشانه هایی از تغییر رویکرد خود را نشان می دهند، گفت: به عنوان مثال. با توجه به سابقه حضور آقای همتی در بانک مرکزی و شنیدن نظرات و مصاحبه های ایشان در طول سالیان متمادی، به احتمال زیاد ایشان در وزارت امور اقتصادی بیشتر از آقای خاندوزی نگاه بازار محوری خواهند داشت.. لازم به ذکر است که ظاهراً بدون توجه به شخص، انتخاب او می تواند نشانه ایجاد فرصت هایی باشد.

لزوم پرداختن به موضوعات کلیدی بازار سرمایه در رویکردهای اولیه دولت

این کارشناس اقتصادی گفت: می توان امیدوار بود با رویکردهای اولیه دولت اهمیت موضوعات اصلی ارتباط بازار سرمایه و دولت که سال ها مطرح بوده اما مورد توجه جدی قرار نگرفته باشد. قیمت گذاری اجباری، نرخ خوراک، در نظر گرفتن بازار سرمایه در بودجه، عدم دستکاری منابع شرکت ها و گشایش معافیت های مالیاتی شرکت ها در بازار سرمایه از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر بسیار مطرح شده است اما دولتمردان فقط به آنها اشاره کرده و توافقات بیهوده ای انجام شده است و کلیت مشکل محدود و حل نشده باقی مانده است..

نیاز به اصلاح جدی جایگاه بین المللی ایران/ امید واهی به سرمایه گذاری خارجی

وی افزود: ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که در تحلیل کارشناسان به چشم نیاید، اما باید گفت تا زمانی که وضعیت بین المللی ایران بهبود نیابد، امید به سرمایه گذاری خارجی امیدی واهی خواهد بود.

یکی از اعضای هیئت مدیره گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از قراردادهای تحت حمایت دولت یا نهادهای قدرتمند بسته شود، اما میزان سرمایه مورد نیاز کشور برای توسعه نیاز به امنیت سرمایه گذاری جدی دارد که به نظر می رسد در حال حاضر وجود نداشته باشد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا