ترندهای روز

کاخ ساخته شده از خون انسان به عنوان محل قربانیان آئین «وودو» تایید شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در شهر ابومی در جنوب بنین، نزدیک به دو قرن داستان هایی در مورد استفاده از خون انسان در ساخت کاخ حاکمان محلی وجود داشت. اما اکنون دانشمندان با بررسی دیوارهای داخلی کاخ ها می گویند که این روایت ها ریشه در واقعیت دارد.

کاخ های سلطنتی ابومی در پایتخت پادشاهی داهومی در غرب آفریقا اقامتگاه اصلی ۱۲ پادشاه متوالی بودند که از قرن هفدهم تا اوایل قرن بیستم بر منطقه حکومت می کردند.

این کاخ ها که در زمینی به وسعت ۴۰ هکتار در قلب شهر ابومی قرار داشتند، گنجایش ۸۰۰۰ نفر را داشتند و شامل ساختمان های دو طبقه به نام «خانه کوهری» یا «آکوچو» بودند.

در میان فرمانروایان سلسله داهومی، «قزو» نهمین پادشاه داهومی به شمار می رفت که از سال ۱۸۱۸ تا ۱۸۵۸ قدرت را در دست داشت و به خاطر خلق و خوی نظامی اش شهرت داشت. از زمان سلطنت او شایعات زیادی در مورد اعمال ظالمانه شاه قازو منتشر شده است.

در محوطه باغ سلطنتی ابومی، مسیر منتهی به کاخ او با جمجمه ها و استخوان های آرواره دشمنان شکست خورده اش هموار شده است و تاج و تخت او بر روی چهار جمجمه متعلق به رهبران شکست خورده اش قرار دارد.

در این مجموعه سلطنتی، کلبه مخصوص تشییع جنازه ساخته شده از مصالح ساختمانی غیر متعارف وجود دارد: ترکیبی از نان باگت و خون انسان.

پیش از این ادعا شده بود که دیوارهای داخلی این بنا از روغن سرخ و آب مقدس آمیخته با خون ۴۱ قربانی ساخته شده است. عدد ۴۱ در دین “وودو” عددی مقدس به حساب می‌آید و گمان می‌رود این تعداد قربانیان احتمالا بردگان یا جنگجویان اسیر دشمن بوده‌اند.

در فرهنگ و آیین وودو، که ترکیبی از آیین‌های جادوگری است و هنوز در زندگی بنینی‌ها نفوذ می‌کند، از خون همراه با دعا و آب مقدس برای تقدیس ساختمان‌ها یا جان بخشیدن به سازه‌های چوبی استفاده می‌شود.

کاخی ساخته شده از خون انسان به عنوان محل قربانیان وودو تایید شددیوارهای داخلی کاخ

برای تعیین ترکیب دقیق اجزای دیوار، گروهی از محققان از روش علمی خاصی به نام «طیف‌سنجی جرمی متوالی با وضوح بالا» (MS/MS) برای شناسایی پروتئین‌های داخل پوشش دیوار استفاده کردند.

نتایج آزمایشات آنها وجود هموگلوبین و ایمونوگلوبولین خون انسان و مرغ را تایید کرد و نشان داد که ملات دیواره ها در واقع از خون انسان ساخته شده است.

مرگ پادشاهان داهومی اغلب با قربانی کردن بیش از ۵۰۰ نفر در مراسمی به نام «آیین بزرگ» همراه بود. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا خونی که روی دیوارهای مقبره پیدا شده در چنین زمانی ریخته شده است یا خیر.

به نظر می رسد ادای احترام به پادشاه فقید و حفاظت از بدن او با یکی از اساسی ترین مواد حیاتی، هدف استفاده از خون قربانیان در ساختمان بوده است.

محققان می گویند تجزیه و تحلیل دی DNA روی دیوارها می تواند به شناسایی تعداد دقیق افرادی که به طور غیرارادی خون خود را برای تقدیس این ساختار اهدا کرده اند کمک کند.

محققان همچنین آثاری از گندم بر روی دیوارها پیدا کردند. این کشف از این جهت شگفت‌انگیز بود که این نوع گندم تا مدت‌ها پس از مرگ شاه قازو در جنوب صحرای آفریقا کشت نمی‌شد.

محققان بر این باورند که از آنجایی که قازو از حامیان بزرگ امپراتور فرانسه ناپلئون سوم بود و اغلب هدایای دیپلماتیک مانند پارچه، سلاح و پوسته های زینتی را از بنین به فرانسه می فرستاد. گندم ممکن است به شکل باگت فرانسوی و سایر اقلام پخته شده به قازو هدیه شده باشد و بعداً به عنوان بخشی از مراسم تدفین در اتاقی از کاخ او استفاده شده باشد.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Proteomics» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا