کارایی صحتسنجی در فیسبوک که مارک زاکربرگ به دنبال حذف آن است، چیست؟
یورو نیوز: مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، این هفته اعلام کرد که این شرکت قصد دارد دستگاه های احراز هویت این شبکه اجتماعی را حذف کند.
مالک شبکه اینستاگرام و پیام رسان واتس اپ در توجیه حذف این کنتورهای تایید در پربازدیدترین شبکه اجتماعی جهان (فیس بوک) به اصل “آزادی بیان” اشاره کرد. ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی «X» نیز زمانی که قصد خرید توییتر را داشت از «آزادی بیان» صحبت کرد.
اعتبارسنجی یا راستی آزمایی یک اقدام رایج به ویژه در کار روزنامه نگاران به منظور سنجش صحت اطلاعاتی است که پخش می شود. استفاده از تایید در شبکه های اجتماعی پس از انتشار گسترده اخبار و اطلاعات جعلی در این شبکه ها رواج یافت.
فیسبوک از سال ۲۰۱۶ با سازمان های شخص ثالث برای تایید اطلاعات، تصاویر و ویدئوهای پخش شده در این شبکه اجتماعی همکاری می کند.
استفاده از احراز هویت در فیسبوک پس از جریمه شدن این شرکت در اروپا به دلیل انتشار اخبار و اطلاعات جعلی رایج شد.
مارک زاکربرگ اکنون این تایید کنندگان را به “سانسور” و “سوگیری” متهم می کند. تصمیم مارک زاکربرگ انتقاد تعداد زیادی از کارشناسان اطلاعات و ارتباطات و دنیای اینترنت را برانگیخته است. منتقدان به طور خاص به اثربخشی سنج های اصالت در مبارزه با انتشار اطلاعات و داده های جعلی اشاره می کنند.
آنها نگران هستند که حذف اصالت سنج ها منجر به افزایش انتشار اخبار و اطلاعات جعلی در شبکه های اجتماعی زیرمجموعه متا شود.
در همین حال، انتشار اخبار و اطلاعات جعلی می تواند عواقب ناگواری در زمینه های مختلف از سیاست گرفته تا سلامت عمومی داشته باشد.
متا هنوز اعلام نکرده است که تصمیم برای حذف اصالت سنج ها شامل استفاده از فیس بوک در سایر کشورهای جهان یا محدود به استفاده از این شبکه اجتماعی در آمریکا می شود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که مقررات و قوانین در مناطق مختلف یکسان نیست و اتحادیه اروپا در وضع مقررات سختگیرانه برای غول های دنیای دیجیتال پیشگام بوده است.