فناوری

کاربردهای ۵G در کنترل هوشمند مصرف انرژی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در گزارش قبلی به قابلیت های فناوری نسل پنجم اینترنت در انتقال بلادرنگ و تاخیر کم در ارسال اطلاعات پرداختیم و به برخی اقدامات اپراتور همراه اول بر اساس زیرساخت های این فناوری پرداختیم. در آنجا گفته شد که برای ساخت شهر هوشمند باید اطلاعات را به صورت بلادرنگ از طریق حسگرهای تعبیه شده در سیستم های مختلف جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد، سپس از طریق این اطلاعات فرآیندهای شهری بهینه شده و خدمات موثرتری ارائه می شود.

در این گزارش به برخی دیگر از قابلیت های اینترنت نسل پنجم برای هوشمندسازی شهرها و در نتیجه کنترل منابع انرژی و کاهش اثرات زیانبار زیست محیطی فناوری ها و انرژی های قبلی می پردازیم تا خوانندگان امکانات ارائه شده از طریق این فناوری را داشته باشد. می تواند شفاف تر باشد. خودروهای برقی، کنتور برق هوشمند و موتورخانه هوشمند نمونه هایی از انرژی هوشمند هستند که در شهر هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند و موضوع این گزارش می باشد.

کنتور برق هوشمند

کنتور برق هوشمند وسیله ای است که به کمک فناوری های هوشمند میزان مصرف برق را در واحد زمان اندازه گیری و ثبت می کند. این کنتورها با استفاده از فناوری های ارتباطی مانند اینترنت اشیا (IoT)، شبکه های ارتباطی و بلوتوث، اطلاعات را به صورت آنی به سیستم مرکزی ارسال می کنند.

با این کار کاربران می توانند با دقت بیشتری مصرف برق خود را کنترل کرده و هزینه های خود را کاهش دهند. همچنین این کنتورها برای شرکت های توزیع برق دارای مزایایی از جمله دقت بیشتر در اندازه گیری مصرف برق، کاهش هزینه های خدمات پشتیبانی و نگهداری و ارتقای کیفیت خدمات به مشترکان می باشد. از کنتورهای هوشمند می توان به عنوان یکی از تجهیزات خانه هوشمند استفاده کرد.

شبکه‌هایی که می‌توانند با شبکه‌های هوشمند ارتباط برقرار کنند، مجهز به حسگرهایی هستند که داده‌ها را جمع‌آوری و انتقال می‌دهند. این اطلاعات امکان تنظیم خودکار جریان الکتریکی را فراهم می کند. مدیران شبکه که از راه دور واقع شده اند به صورت لحظه ای از وضعیت مطلع می شوند و در صورت بروز مشکل می توانند فوراً اقدام کنند.

علاوه بر این، شبکه می تواند با هر کنتور برق خانگی هوشمند ارتباط برقرار کند و به عنوان مثال، هنگامی که تولید برق زیادی در شبکه وجود دارد و در نتیجه قیمت ها پایین تر است، به طور خودکار لوازم مصرف کننده را روشن کند.

وسایل نقلیه الکتریکی

وسایل نقلیه الکتریکی به عنوان بخش مهمی از مبارزه با تغییرات آب و هوایی با کمک به کاهش انتشار کربن دیده می شود. اما اگر همه افرادی که امروز صاحب وسیله نقلیه هستند به گزینه برقی روی بیاورند، و سپس همه آنها را به برق وصل کنند تا ساعت ۶ بعد از ظهر به خانه برسند، فشار اضافی بر زیرساخت‌های شهری موجود بیش از حد است که نمی‌توان آن را تحمل کرد. است. بنابراین، فناوری IoT هوشمند به حل چنین مشکلاتی کمک می کند و همچنین بینش و کنترل بیشتری بر مصرف انرژی به مصرف کنندگان می دهد.

موتورخانه هوشمند

در حال حاضر در موتورخانه معمولی دمای آب گرم، مصرف آب گرم، تنظیمات ترموستات دیگ، پمپ های گردش آب و سایر تجهیزات به صورت دستی انجام می شود و معمولاً روی یک عدد ثابت است. در طول روز با تغییرات آب و هوا دمای داخل ساختمان کاهش یا افزایش می یابد و باعث می شود دمای داخل ساختمان از محدوده آسایش خارج شود و سوخت و انرژی هدر رود. در بسیاری از ساختمان های اداری، آموزشی و … که از فضای داخلی ساختمان در ساعات خاصی از شبانه روز استفاده می شود، این تنظیم موتورخانه روی عدد ثابت باعث می شود که موتورخانه بی مورد کار کند. در موتورخانه هوشمند این تنظیمات به صورت خودکار توسط سنسورها و پردازنده ها انجام می شود.

موتورخانه های هوشمند مزایای زیادی دارند که باعث بهبود رفاه ساکنان، بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه های انرژی می شود. امکان برنامه ریزی روزانه، هفتگی و سالانه با توجه به دمای هوا، استهلاک کمتر تجهیزات موتورخانه، جلوگیری از یخ زدگی دیگ و لوله ها، قابلیت کنترل از راه دور، کاهش هزینه و صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تولید و انتشار گازها. آلاینده محیطی، قابلیت انطباق و کنترل محیطی عالی به همراه ثبت دامنه آسایش حرارتی متناسب با تغییرات دمایی خارج از ساختمان، کنترل گرمایش و مصرف آب گرم به صورت لحظه ای و در ساعات شبانه روز از مزیت های آن است. موتورخانه های هوشمند

لازم به ذکر است مطالعه گزارش قبلی در خصوص خودروهای متصل از طریق لینک B2n.ir/z46882 قابل دسترسی است.

منبع: .۹۰ict

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا