ترندهای روز

کارهای فوق العاده‌ای که نمی‌دانستید اعضای بدنتان می‌توانند انجام دهند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بدن ما از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که به طور کامل در کنار هم قرار گرفته اند تا به ما در انجام وظایف روزانه کمک کنند. برخی، مانند قلب و ریه ها، ممکن است کار بیشتری نسبت به دیگران انجام دهند، اما همه ما قبول داریم که هر قسمت از بدن به روش خاص خود مهم است.

برخی از قسمت‌های بدن توانایی‌های فوق‌العاده و تخصصی فراتر از عملکردهای روزمره خود دارند که اغلب ما درباره آن‌ها نمی‌دانیم. ما به این اندام ها نیاز نداریم تا بتوانیم چنین کارهای خارق العاده ای را برای کارهای عادی روزانه خود انجام دهیم، اما این اندام ها می توانند حتی بهترین ماشین ها را برای شرایط خاصی که برای آن طراحی شده اند شکست دهند.

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با کارهای خارق العاده و عجیبی که اعضای بدن انسان می توانند انجام دهند آشنا کنیم.

کبد می تواند خود را برای بازسازی مجدد برنامه ریزی کند

کارهای شگفت انگیزی که نمی دانستید اعضای بدنتان می توانند انجام دهند

توانایی بدن ما برای ترمیم خود واقعاً خارق‌العاده است و چیزی است که ما بدون اطلاع از میزان آن بدیهی می‌دانیم. در غیر این صورت، هر زخم کوچکی به یک وضعیت تهدید کننده زندگی تبدیل می شود. با این حال، توانایی های خود درمانی ما قادر به بازسازی بافت از دست رفته نیست. در موارد آسیب بافتی، بیشترین کاری که بدن ما می تواند انجام دهد این است که همه چیز را با زخم ترمیم کند. البته این تنها در صورتی صادق است که کبد را از مکالمه حذف کنیم که تنها عضوی است که می تواند خود را به طور کامل بازسازی کند. دانشمندان مدت‌هاست که مجذوب این توانایی به ظاهر محدود بدن شده‌اند، حتی اگر درک خوبی از چگونگی تکامل آن نداشته باشند. یک مطالعه اخیر ممکن است پاسخ این سوال را پیدا کرده باشد. در صورت آسیب، کبد قادر است خود را مجددا برنامه ریزی کند تا مراحل اولیه زایمان را تقلید کند و به گونه ای رشد کند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

پوست می تواند بو کند

کارهای شگفت انگیزی که نمی دانستید اعضای بدنتان می توانند انجام دهند

توانایی بوییدن محیط اطراف یکی از مفیدترین توانایی هایی است که ما داریم. این ویژگی به ما در مورد هر گونه میکروب بالقوه مضر در محیط هشدار می دهد و به ما اطلاع می دهد که برای سالم ماندن دقیقاً از چه چیزی اجتناب کنیم. ما همیشه تصور می کردیم که فقط بینی این توانایی را دارد. با این حال، برخی از آزمایش‌های اخیر نشان داده‌اند که برخی از اندام‌های دیگر – مانند پوست – نیز ممکن است قادر به تشخیص بو باشند. در یک مطالعه، محققان کشف کردند که حالت تقسیم سلولی پوست زمانی تحریک می‌شود که پوست در معرض نوعی مصنوعی از روغن چوب صندل سفید قرار گیرد. به زبان ساده، انواع خاصی از رایحه ها ممکن است به پوست ما سیگنال دهند که روند ترمیم آن را آغاز کند. این کار مستقل از گیرنده های بویایی سنتی ما در بینی انجام می شود. اینکه دقیقاً چگونه بدن ما بویایی و اندام های درگیر در این فرآیند را حس می کند هنوز موضوع تحقیق است. با توجه به تمام اطلاعاتی که تا به امروز به دست آورده ایم، به نظر می رسد که حس بویایی و قدرت آن ممکن است عملکردهای دیگری در بدن داشته باشد که ما در حال حاضر از آن بی اطلاعیم.

استخوان های ما قوی تر از فولاد هستند

کارهای شگفت انگیزی که نمی دانستید اعضای بدنتان می توانند انجام دهند

استخوان ها احتمالاً برخی از خسته کننده ترین اندام های بدن هستند. به نظر نمی رسد آنها کاری جز حفظ ساختار کلی بدن انجام دهند، حتی اگر برخی از ما نقش مهم مغز استخوان را در عملکرد کلی بدن می دانیم. آنها اغلب تحت الشعاع بدن های زیباتر و توانمندتر قرار می گیرند. اما اگر با کمی انصاف به آنها نگاه کنیم، می بینیم که در مورد قدرت و قدرت، استخوان ها عملکرد بسیار چشمگیری دارند. گرم به گرم، استخوان ها از سخت ترین مواد ساخت بشر مانند بتن و فولاد قوی تر هستند. اگر اولین پاسخ شما به این سوال این است که “خب، اگر اینطور است، چرا استخوان های ما همیشه می شکند”، پاسخ شما این است که این شکنندگی به این دلیل است که استخوان ها نیز بسیار انعطاف پذیر هستند.

محققان از انعطاف پذیری و استحکام استخوان ها شگفت زده شده اند. طبق تحقیقات اخیر، همه اینها به دلیل ساختار آنهاست. استخوان های انسان به شکل طناب هایی هستند که به صورت مارپیچی به هم گره خورده اند. تمام لایه ها تا سطح نانو ساختار مشابهی را تکرار می کنند. آن را مانند یک طناب ساخته شده از رشته های جداگانه در نظر بگیرید، با این تفاوت که نخ ها نیز طناب هایی هستند که از رشته های کوچکتر با وضوح ۵ نانومتر ساخته شده اند.

چشمان ما می توانند طعم را درک کنند

کارهای شگفت انگیزی که نمی دانستید اعضای بدنتان می توانند انجام دهند

ما می دانیم که چشمان ما می توانند کارهای شگفت انگیزی انجام دهند – از توانایی دیدن در شب گرفته تا ردیابی اشیا با سرعت بالا. با این حال، همه اینها هنوز فقط برای دیدن است. آیا می دانستید که چشمان ما می توانند طعم را نیز درک کنند؟ تحقیقات ثابت می کند که چشم انسان در تشخیص طعم ها نسبتاً خوب است. علاوه بر این، حس بصری چشایی ما حتی می تواند بر جوانه های چشایی ما غلبه کند. در یک آزمایش، محققان به آزمایش کنندگان حرفه ای دو لیوان شراب از یک بطری شراب سفید دادند. با این حال، محتویات یک فنجان با رنگ قرمز بی مزه رنگ آمیزی شد. در یک ضربه بزرگ به صنعت مزه شراب، آزمایش کنندگان دومی را به عنوان شراب قرمز شناسایی کردند.

در حالی که ممکن است فکر کنید این اتفاق افتاده است زیرا به هر حال مزه کردن شراب یک شبه علم است – که ممکن است درست باشد – چیز پیچیده‌تری در حال وقوع است. هنگامی که مغز دو نوع متضاد اطلاعات چشایی را درک می کند، اطلاعات بصری را قضاوت می کند، حتی اگر مغز سال ها در این مزه تخصص داشته باشد.

مغز می تواند زمان را دستکاری کند

کارهای شگفت انگیزی که نمی دانستید اعضای بدنتان می توانند انجام دهند

همانطور که آلبرت انیشتین زندگی خود را صرف متقاعد کردن همه کرد، زمان نسبی است. فقط اکنون ابزارهایی برای اثبات آن داریم، و هر چه بیشتر آزمایش کنیم، بیشتر متوجه می شویم که او کاملاً درست می گفت. اکنون می دانیم که درک ما از زمان ذاتاً به موقعیت ما در فضا بستگی دارد و تحت تأثیر عوامل به ظاهر نامرتبط دیگری قرار دارد. طبق علم، مغز ما همچنین نقش مهمی در درک ما از زمان دارد و حتی توانایی تغییر آن را در صورت نیاز دارد. به دلیل این مفهوم ساده است که ساعت داخلی ما با زمان واقعی متفاوت است و توسط بخش های مختلف مغز کنترل می شود. آیا هیچ وقت احساس نمی کنید که زمان با افزایش سن سریعتر می گذرد؟ این باور فقط در ذهن شما نیست. مطالعات نشان می‌دهد که ساعت درونی ما با افزایش سن در واقع کند می‌شود، که به نوبه خود باعث می‌شود احساس کنیم همه چیز در خارج سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در شرایطی که بهمن در حال خوش گذرانی است و به نظر می رسد زمان شادی او سریعتر می گذرد، همین مفهوم نیز رخ داده است.

حالات چهره می تواند مغز را تحریک کند تا آن احساسات را احساس کند

کارهای شگفت انگیزی که نمی دانستید اعضای بدنتان می توانند انجام دهند

چهره ما می تواند طیف وسیعی از احساسات را منتقل کند. البته همه افراد قادر به استفاده از طیف کامل حالات چهره نیستند. اما حتی محتاط ترین و آرام ترین افراد نیز می توانند کارهای زیادی با چهره خود انجام دهند. با این حال، ما همیشه فرض می کنیم که خلق و خوی ما منعکس کننده اتفاقاتی است که در مغز اتفاق می افتد و نه برعکس. اما مشخص شده است که حالات و تغییرات صورت می تواند خلق و خوی ما را به حدی تغییر دهد که ظاهر ما مغز ما را فریب می دهد تا احساسات مرتبط با حالت چهره ما را احساس کند. به نظر می رسد نتایج بسیاری از مطالعات این موضوع را تایید می کند. به عنوان مثال، استفاده از بوتاکس را برای از بین بردن چین و چروک پیشانی یا خطوط اخم در بیماران مبتلا به افسردگی در نظر بگیرید. این روش منجر به کاهش بسیاری از افسردگی آنها شد و نشان داد که ظاهر غمگین ممکن است در واقع مردم را غمگین کند. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که مجبور به لبخند زدن با خودکار بین دندان‌هایشان بودند، همین کمیک‌ها را خنده‌دارتر از افرادی کردند که خودکار را بین لب‌های خود نگه داشتند و لبخند خود را خفه کردند.

سیستم ایمنی بدن ما هر روز سلول های سرطانی را می کشد

کارهای شگفت انگیزی که نمی دانستید اعضای بدنتان می توانند انجام دهند

بسیاری از ما واقعاً نمی‌دانیم سرطان چگونه کار می‌کند، حتی اگر از هر ۱۰ نفر ۴ نفر در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا شوند. اگرچه کل فرآیند کمی پیچیده تر از آن چیزی است که در اینجا توضیح داده شود، اما به بیان ساده، این همان چیزی است که سلول ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند (از این رو اصطلاح “رشد بدخیم” نامیده می شود). برخی از انواع سرطان رشد سلولی را تسریع می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را کاهش می دهند – و این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. خطر ابتلا به سرطان بهایی است که ما برای داشتن چنین مکانیسم رشد پیچیده و تکامل یافته ای می پردازیم. با این حال، آنچه ما نمی دانیم این است که بدن دائماً در حال مبارزه با رشد سرطانی است و چندین برابر بیشتر از چیزی که می بازد، برنده می شود. سیستم ایمنی ما به طور مداوم بدن را برای شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی اسکن می کند، فرآیندی که هر روز از زندگی ما ادامه دارد. در بسیاری از این موارد، کشتن سلول هایی که خود به خود نمی میرند و ممکن است به تومور تبدیل شوند، ضروری است. علیرغم این واقعیت که سیستم ایمنی بدن ما در بسیاری از نبردهای کوچکی که در داخل سلول‌های ما جریان دارد پیروز می‌شود، سرطان هنوز در همه جمعیت‌های انسانی رایج است زیرا یک نوع رشد بد برای تبدیل شدن به سرطان تنها به یک پیروزی نیاز دارد.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا