اخبار اقتصاد ایران

کارگران با حقوق پایین میلی به کار ندارند | حقوق مصوب، کفاف هزینه های زندگی را نمی‌دهد

بارها مطرح شده که کار هست اما کارگر نیست، دلیل اصلی این موضوع به دلیل درآمد کم است که باعث دلسردی کارگران در محیط کار شده است.

افق میهن، افزایش هزینه های معیشتی و پایین بودن دستمزد مصوب شورای عالی کار باعث شده است که به گفته فعالان کارگری، جوانان تحصیلکرده و تحصیل نکرده تمایل چندانی برای کار مولد در مراکز تولیدی نداشته باشند. به همین دلیل در برخی فرصت های شغلی کار وجود دارد اما نیروی کار وجود ندارد. جوانان جویای کار می گویند حقوق مصوب کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد.

پایین بودن نرخ دستمزدها در کنار بلاتکلیفی تمدید قراردادهای موقت کار و بیمه نشدن کارگران از سوی کارفرمایان، طبیعتاً باعث فرار کارگران از محیط های کاری شده و به نقطه ای می رسد که نیروی کار به عنوان موتور مولد کشور متوقف می شود. کار می کند و به کارهای دیگر می رود. بسیاری از آنها مشاغل کاذب هستند. این زنگ خطر بارها از سوی اتحادیه های کارگری و فعالان بازار کار و همچنین مسئولان اشتغال به صدا درآمده است.

حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور با اشاره به پایین بودن درآمد کارگران گفت: صاحبان مشاغل تفریحی و نیمه وقت بیشتر از کارگران درآمد دارند.

امام قلی تبار گفت: اولین دغدغه جامعه کارگری سطح معیشت و امنیت شغلی است و این یعنی ۶۴ درصد جمعیت کشور چنین دغدغه هایی دارند. وقتی از کارگران می پرسیم چرا در یک واحد تولیدی کار نمی کنید، می گویند در مشاغل دیگر درآمد بیشتری داریم. مثلاً در شهرهای شمالی، اگر کارجو در ساحل تنقلات بفروشد، درآمد بیشتری نسبت به صرف تمام وقت خود در کارخانه و دریافت حقوق مصوب شورای عالی کار دارد. کارگر ترجیح می دهد به سمت مشاغلی برود که عمدتاً کاذب هستند. نمونه دیگر برای استخدام کارگر، کار در تاکسی اینترنتی است. اکثر کسانی که در تاکسی های اینترنتی کسب درآمد می کنند، درآمد ماهیانه آنها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار بیشتر است. با توجه به افزایش هزینه های زندگی، نیروی کار ترجیح می دهد در این گونه مشاغل کار کند.

* حل مشکلات نظام حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران؛ مهمترین اولویت اقتصادی و معیشتی دولت چهاردهم

اکنون فرامرز شهسواری نماینده مردم هشترود در شورای اسلامی می گوید: دولت چهاردهم حل مشکلات نظام حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران را اولویت اول خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت معیشتی و اقتصادی کارکنان باید مورد توجه دولت چهاردهم باشد، ادامه داد: در حال حاضر اکثریت جامعه را شاغلان و کارگران تشکیل می دهند و این بخش از شرایط معیشتی و اقتصادی مناسبی برخوردار نیست.

نماینده مردم «هشترود و چاراویماق» در شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر کارمندان و کارگران دغدغه های معیشتی و اقتصادی زیادی دارند که باید به درستی به آن رسیدگی شود. اگر به وضعیت معیشتی کارکنان و کارگران به درستی توجه شود بیشتر مشکلات جامعه حل می شود.

این نماینده شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر کارمندان و کارگران با مشکل ناکافی بودن حقوق مواجه هستند. بنابراین اگر بتوانیم نگاه درستی به حقوق کارگران داشته باشیم با پیروی از این رویکرد تولید ما رونق و افزایش پیدا می کند.

یکی از اعضای کمیسیون سازندگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر کارگران زیادی در حوزه های انتخابیه بنده حضور دارند و به دلیل اینکه میزان حقوق و دستمزد ناکافی است، کارگران تمایلی به ادامه فعالیت ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستمزد و حقوق کارگران با نرخ تورم تناسبی ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ تورم بالاتر از حقوق و دستمزد کارگران است، بنابراین جوانان انگیزه لازم را ندارند. برای اشتغال توجه جدی مهم است.

این نماینده شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به این شرایط جوانان بیشتر به دنبال فعالیت های خدماتی هستند، تاکید کرد: متأسفانه این فعالیت ها هیچ ربطی به تولید ندارد و نمی تواند باعث رونق تولید شود، بنابراین اگر بتوانیم به حقوق مردم به درستی توجه کنیم. کارگران و کارکنان در نتیجه تولید شکوفا می شود زیرا انگیزه لازم در این بخش افزایش می یابد.

این عضو شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در صورت رونق تولید، تورم نیز کاهش می یابد، ادامه داد: بنابراین یکی از مهمترین اولویت های دولت چهاردهم باید حل مشکلات نظام حقوقی مربوط به حقوق کارگران و کارمندان باشد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا