بانک و بیمه

کار دشوار پزشکیان در انتخاب و چینش مدیران اقتصادی| دلیلی برای تغییر رئیس کل بانک مرکزی دیده نمی شود!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره جمهوری اسلامی ایران و تحلیف رسمی رئیس جمهور منتخب با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی برگزار شد. رژیم جمهوری ایران و فرمان انتخاب ملت به ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی ولی فقیه اجرا شد. اجرای این فرمان مسئولیت سنگینی را بر دوش رئیس جمهور، دولتمردان و مدیرانی گذاشته است که به زودی معرفی، انتخاب و استخدام خواهند شد تا بتوانند طبق وعده داده شده خدمات ارزنده ای به مردم ارائه دهند.

اکنون که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ و اعطای حکم جدید ریاست جمهوری، مسائل اقتصادی را در اولویت قرار دادند و بر این موضوع تاکید کردند؛ بنابراین دولت جدید باید فعالیت های خود را در اولویت قرار دهد و تمام تلاش خود را معطوف به رونق اقتصاد با هدف توسعه و پیشرفت، بهبود معیشت مردم و تحرک بخش های مختلف اقتصادی کند. اقداماتی که البته نیازمند برنامه ریزی صحیح با انتخاب مدیران برجسته، شایسته، توانمند، مدبر و با تجربه است تا با ایجاد نقشه راه صحیح و اصولی، اقتصاد کشور را متحول کند. در این میان انتخاب و انتصاب مدیران توانمند اقدام ظریفی است که رئیس جمهور جدید باید در این حوزه بردارد.

نحوه انتخاب و انتصاب وزرا و مدیران اقتصادی برای تصدی مناصب مهم و حساس رهبری مانند رؤسای بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصادی می تواند نقش مهمی در اجرای برجام داشته باشد. برنامه‌های اقتصادی دولت از این طریق موجب رضایتمندی مردم، فعالان اقتصادی و بخش تولید می‌شود.

حساسیت در انتخاب رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه

در وزارتخانه های امور اقتصادی، معاونان و رؤسای نهادهای مهمی مانند رئیس کل بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و سطوح پایین تر مانند مدیران بازار سرمایه، امور مالیاتی، گمرک و غیره، یکسری موارد مهم وجود دارد. پست های اقتصادی، رئیس جمهور و وزرا معرفی و انتخاب شوند، باید از مهارت های مدیریتی بالا و کارایی لازم در این زمینه برخوردار باشند تا بتوان با مدیریت کارشناسی، اقتصاد را در مسیر رشد و پیشرفت قرار داد و اهداف مورد نظر رونق و بهبود اقتصادی است. معیشت مردم و پیشرفت عمومی کشور باید با اتخاذ تصمیمات مدیریتی صحیح شکل عملی داشته باشد.

اکثر کارشناسان اقتصادی در حال حاضر تاکید می کنند; نحوه انتخاب و استقرار وزرا و مدیران اقتصادی برای هدایت مناصب مهم و حساس رهبری مانند روسای بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصادی می تواند نقش مهمی در اجرای برنامه های اقتصادی دولت داشته باشد. رضایت مردم، فعالان اقتصادی، بخش تولید و حوزه. می توان با انتخاب افراد مناسب، توانمند و با تجربه به دور از جناح بندی ها و بازی های سالنی و غیره، اما در قالب شایسته سالاری و صرفاً مطابق با آن، به خوبی به ایفای نقش ارزنده و اعمال مهارت های مدیریتی توجه کرد. که این افراد باید در کارنامه خود داشته باشند.

مردم همواره به فکر رهبری جدید در دولت چهاردهم بوده‌اند، بنابراین انتصاب مدیران مجرب، شایسته و با عملکرد عالی در این حوزه بسیار مهم به نظر می‌رسد و رئیس‌جمهور باید کار در این بخش را به همکاران خود بسپارد تا وعده‌ها او انجام داده است.

مدیران اقتصادی دولت جدید چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص ویژگی های مدیران اقتصادی دولت جدید به ویژه وزرای امور اقتصادی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه گفت: از آنجایی که اقتصاد کشور در شرایطی قرار دارد که مردم به روزهای خوب امیدوار هستند. امید است به دلیل گرانی، رکود و فشار اقتصادی، رهبری جدید در دولت چهاردهم بسته شود. از این رو انتصاب مدیران مجرب، آگاه و شایسته در این زمینه بسیار مهم به نظر می رسد و رئیس جمهور باید کار در این بخش را به کارکنان بسپارد تا وعده های داده شده از سوی وی محقق شود.

وی تصریح کرد: رئیس بانک مرکزی در دولت جدید باید فردی باشد که تجربه و تخصص لازم را در این بخش مهم داشته باشد و از سوی دیگر در چنین شرایطی قربانی دولت نشود. بانک مرکزی را برای برخورد جدی و شجاعانه با مدیران بانک های مشکل دار و نامتعادل قرار دهد. اقداماتی که رئیس فعلی بانک مرکزی در این راستا انجام داده و زمینه ساز تعادل بانک ها شده و با راهکارهای کارشناسی از جمله جلوگیری از اضافه برداشت بانک های مضطرب و هشدار نسبت به لغو مجوز یا ادغام آنها، اقدام کرده است. اخطارهای لازم را داده و مصمم است تصمیم خود را بگیرد

بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باید در زمینه مدیریت اقتصاد همکاری لازم را داشته باشند تا با تعامل با یکدیگر، تورم کاهش یابد و کسری بودجه ایجاد نشود و تورم در کشور اتفاق می افتد، بلکه اقتصاد در مسیر درست است

لزوم تداوم سیاست فعلی بانک مرکزی

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار ارز و نحوه مدیریت این بازار مهم اقتصادی در دولت جدید، تصریح کرد: از آنجایی که نرخ ارز توسط ساختمان میرداماد تعیین می شود، بنابراین سیاست ارزی باید به گونه ای باشد که ارز در نظر گرفته می شود اجازه ندهید در سال های اخیر نوسان، ناپایدار و نوسان داشته باشد. مثلاً اگر عده ای درهم را به ریال تبدیل کنند و به دلار تبدیل کنند، قطعاً سیگنال قیمت را از بانک مرکزی دریافت می کنند، اما در رهبری اخیر بانک مرکزی، این بازارها ساماندهی شده و قیمت ها مشروط به قیمت ها در هرات یا سلیمانه عراق اینطور نیست، بنابراین چنین رویه ها و سیاست ها باید در دولت جدید ادامه یابد.

علاوه بر این، دولت جدید باید متوجه کسری بودجه باشد و رئیس بانک مرکزی نیز باید با انتشار اوراق مرابحه، سهام عدالت و … مخالفت کند چرا که دولت نباید کسری داشته باشد بلکه باید به فکر پول درآوردن باشد. در چنین شرایطی بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه باید همکاری لازم را در این زمینه به منظور کسب درآمد در محل مالیات با شناسایی مودیان و جلوگیری از فرار افراد غیرمتعامل انجام دهند. با یکدیگر، تا نه تنها از رشد نقدینگی و تورم در کشور جلوگیری شود، بلکه اقتصاد در مسیر درستی قرار گیرد.

با توجه به اقدامات قابل توجه بانک مرکزی در دو سال اخیر در مدیریت بازار ارز و ساماندهی بانک ها و همچنین سیر نزولی تورم و نقدینگی، به نظر می رسد دلیلی برای جایگزینی این مدیران وجود نداشته باشد. دولت. زیرا در این مدت ارز بازار نوسان چندانی نداشت و تمامی متغیرهای پولی موثر بر تورم پس از سال ها کاهش یافت.

دلیلی برای تغییر رئیس بانک مرکزی وجود ندارد!

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات چشمگیر بانک مرکزی در دو سال گذشته در زمینه مدیریت بازار ارز و ساماندهی بانک ها و همچنین سیر نزولی تورم و نقدینگی، به نظر می رسد در این مدت هیچ دلیلی وجود نداشته باشد بازار ارز با وجود تکانه‌های فراوان ناشی از مدیریت صحیح بانک مرکزی دارای نوسان بود و تمامی متغیرهای پولی که بر تورم تأثیر می‌گذاشتند، پس از سال‌ها کاهش یافتند.

بر اساس این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ نقش اصلی رئیس کل بانک مرکزی حمایت از سیاست های اقتصادی دولت و نظارت بر بازار ارز و شبکه بانکی است. از سوی دیگر ترازنامه بانک ها را به شدت کنترل کند و اجازه خلق پول به بانک ها را ندهد و به بانک ها هشدار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا