محیط زیست

کاشت نهال گیاهان مقاوم به کم‌آبی علاج مقابله با تغییرات زیست محیطی اصفهان

منصور شه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار در حوزه منابع طبیعی و ملی است. درختی که در کشور آغاز شد، بر اساس افق منظر اصفهان، سالانه پنج میلیون نهال از گونه های کم آب با مشارکت سازمان ها هدف گذاری می شود.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم مهمترین عامل تغییر الگوهای آب و هوایی در کره زمین است و کاشت نهال باعث کاهش گازهای گلخانه ای و تبدیل آنها به دی اکسید کربن می شود، افزود: درختان در فرآیند فتوسنتز گاز دی اکسید کربن را از هوا دریافت می کنند و استفاده می کنند. آن را در ساختار خود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره اجرای طرح های آب و خاک و پیشگیری از خشکسالی و اثرات سیل در سطح استان اظهار کرد: در کنوانسیون تغییرات اقلیمی همه کشورها از جمله ایران متعهد به کاشت درخت هستند و سهم جمهوری اسلامی از کاشت یک میلیارد اصله نهال در چهار سال است در راستای این طرح، سهم استان اصفهان کاشت ۲۰ میلیون نهال و بذر در چهار سال است.

این فروشنده شیشه ادامه داد: سهم استان اصفهان در تولید و کاشت ۱۰۰ میلیون اصله نهال و بذر در چهار سال، میانگین تولید نهال در پنج سال گذشته نزدیک به ۲۷۲ هزار اصله نهال بوده است، گونه های گیاهی که در طرح مردمی کاشته شدند. کاشت نهال در شهرستان های سمیرم، دهاقان، شهرضا، چادگان، لنجان، تیران و کرون، فریدن، گلپایگان، خوانسار، شاهین شهر، برخوار، نطنز که حداقل ۱۲۵ میلی متر بارندگی در سال دارند.

وی با بیان اینکه نقش مهم و حیاتی درختان در حفظ خاک، تولید اکسیژن، تصفیه هوا، تصفیه گازهای سمی، تامین غذا و پروتئین، پناه دادن به حیات وحش، تولید علوفه بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: بادام کوهی (اسکوپاریا) گونه‌ای گیاهی است که مقاومت بالایی در برابر سرما و کم‌آبی دارد، بنابراین کاشت نهال بادام کوهی در شمال و جنوب استان به دلیل شرایط آب و هوایی در کمترین میزان بارندگی مناسب‌ترین عملکرد و رشد را دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در این طرح تگ، قره داغ و سایر گونه های مقاوم به خشکی و شرایط بیابانی با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، آلودگی هوا و رهاسازی ریزدانه ها در مناطق شرقی اصفهان کاشته شده است. گرد و خاک. تگ گیاهی است که مقاومت بالایی در برابر خشکی و گرما دارد و با سیستم ریشه ای وسیع برای جلوگیری از گسترش بیابان استفاده می شود.

آقای شیرفروش درباره مطالعات و شناسایی مناطق بومی و سازگاری نهال ها در مناطق استان اصفهان با ایجاد گودال برای کاشت بذر و نهال افزود: سعی داریم این نهال ها را با کمترین آب، عملکرد مناسب تولید کنیم. و متناسب با خاک و آب و هوای نقاط مختلف استان. بنابراین در هر هکتار ۱۵۰ اصله نهال در مناطق بیابانی و ۳۰۰ اصله نهال در مناطق غیر بیابانی در هر هکتار کاشته می شود.

وی با اشاره به اینکه کشت نهال گیاهان مقاوم به خشکی راه حل حفاظت از محیط زیست در استان اصفهان است اظهار داشت: در اجرای این طرح ۱۱ تا ۱۵ متولی شامل شهرداری، بنیاد مسکن، دهیاری و دهیاری وجود دارد. ، ارتش، ارتش، تعاون روستایی و ناحیه بسیج. رویکرد ملی مشارکت و همکاری دارند، بنابراین براساس تعهدات باید سالانه چهار تا پنج میلیون اصله نهال در استان کاشته و تولید شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۷۵۱ هزار اصله نهال کاشته شده و ۲.۵ میلیون اصله نهال بادام کوهی حفاری و بذرکاری شده است، گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال توسط بخش خصوصی در استان اصفهان تولید شده است. بومی و با نیاز آبی کم مانند اقاقیا، توت، زیتون تلخ برای استان انتخاب شده است.

شیحفاظوش تصریح کرد: لازم است این موضوع در دستور کار همه نهادهای مرتبط قرار گیرد چرا که این طرح بزرگ مردمی در استان نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی به ویژه صنعت، معدن، تجارت، بنیاد مسکن، دهیاری ها، محیط زیست و اقشار مردمی است. . .

وی افزود: وجود درختان و کاشت نهال موجب افزایش تامین اکسیژن برای تنفس، جذب و ذخیره سازی می شود. ، و بسیاری از مزایای مهم دیگر.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: همه کشورهای جهان متعهد شدند تا سال ۲۰۵۰ تولید کربن خود را کاهش دهند، بنابراین ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی تغییر اقلیم، کنوانسیون تنوع زیستی و معاهدات بین‌المللی ترسیب کربن و کنوانسیون مبارزه با بیابان زایی و تمامی این الزامات و تعهدات بین المللی، کشورهای عضو را متعهد کرده است که با کاشت نهال در جهان، میزان کربن تولیدی کشورهای خود را کاهش دهند.

این فروشنده شیشه بیان کرد: شرایطی که به صورت طبیعی یا دست ساز انسان است، برای مدتی کیفیت هوا را به گونه ای تغییر می دهد که برای سلامتی انسان و موجودات زنده مضر است و فرآیندهای اکولوژیکی را آلودگی هوا می گویند. آنها شامل طوفان های گرد و غبار، آتش سوزی های شن و جنگل و همچنین منابع مصنوعی از جمله منابع ثابت و متحرک هستند.

وی با اشاره به اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ثروت های عمومی از قبیل اراضی مساعد یا متروک، معادن، دریاها، دریاچه ها، رودخانه ها و سایر آب های عمومی، کوه ها، دره ها، جنگل ها، نیزارها، جنگل های طبیعی، … مراتع غیر حرمت، ارث بدون وارث، و اموال مجهول المالک و اموال عمومی که از غاصبین مسترد می شود، در اختیار حکومت اسلامی است تا به مصلحت عمومی عمل کند. قانون جزئیات و ترتیب استفاده از هر یک را مشخص می کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص حفاظت از محیط زیست برابر با اصل پنجاهم قانون اساسی افزود: در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیستی که نسل امروز و نسل های آینده باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند. وظيفه عمومي تلقي مي شود، لذا فعاليتهاي اقتصادي و غير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن همراه باشد ممنوع مي باشد.

فروش شیشه آربوری راهکاری مناسب برای مبارزه با آلودگی محیط زیست است، گفت: بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک؛ تا ۱۰ سال پس از ابلاغ این قانون، شهرداری های شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع طبیعی کشور، سرانه فضای سبز خود را به حداقل پانزده متر مربع برسانند. شهر. تولید و تامین نهال مورد نیاز (گونه های کم نیاز آبی، مقاوم و بومی) بر عهده ادارات منابع طبیعی و عملیات کاشت، نگهداری و بهره برداری از وظایف شهرداری ها می باشد.

وی بیان کرد: بر اساس ماده ۲۳ قانون هوای پاک، دولت موظف است به منظور ایجاد همکاری های منطقه ای و بین المللی به منظور جلوگیری از وقوع ریزگردها و کاهش خسارات و مخرب آن، اصل ۷۷ (۷۷) قانون اساسی را رعایت کند. پیامدها در سطح کشور و منطقه با هماهنگی و همکاری نهادهای بین المللی ذیربط و مشارکت کشورهای موثر و آسیب دیده منطقه اقدامات لازم را انجام دادند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بر اساس ماده ۲۴ این قانون; وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) موظف است علاوه بر اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی مقرر، نقاط داغ مستعد بیابان‌زایی و تولید گرد و غبار در داخل کشور را مستقیم یا با مشارکت مردم کنترل کند. دستگاه‌های اجرایی داخلی و سازمان‌های بین‌المللی با رعایت اصل هفتاد و هفت (۷۷) قانون اساسی و سازمان‌های غیردولتی داخلی سالانه حداقل در ۳۰۰ هزار هکتار با اولویت عملیات بیابان‌زدایی در مناطق بحرانی اقداماتی را برای مقابله با پدیده گرد و غبار اجرا کنند. و مراکز و اکوسیستم های حساس. دولت موظف است همه ساله اعتبارات لازم برای اجرای عملیات این ماده را در بودجه سنواتی منظور کند.

این فروشنده شیشه گفت: بر اساس ماده ۲۵ قانون هوای پاک، سازمان موظف است با همکاری وزارت نیرو نیاز آبی محیط زیستی رودخانه ها، تالاب ها، مصب ها، دریاچه ها و اکوسیستم ها را تعیین کند و وزارت نیرو موظف است. برای تخصیص حق آبه با توجه به شرایط خشکسالی، خشکسالی عادی و سالانه. موارد فوق را انجام دهید. همچنین بر اساس ماده ۲۶ – وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور) موظف است حداکثر ظرف مدت دو سال نسبت به تکمیل شبکه ملی هشدار و هشدار سریع سیل، طوفان و گرد و غبار اقدام کند. پس از ابلاغ این قانون

وی خاطرنشان کرد: هر منبعی مانند وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری که در اثر جابجایی باعث آلودگی هوا شود، منابع متحرک هستند و منابع ثابت شامل هر منبعی مانند صنایع، عملیات معدنی، خدماتی، تجاری، اداری و خانگی است که در یک مکان ثابت و انتشار آلاینده ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا