بانک و بیمه

کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید

به گزارش ایران تحلیل، سید علی روحانی با اشاره به سابقه تدوین و ابلاغ قانون تامین مالی تولید و زیرساخت گفت: از ابتدای کار مجلس فعلی، تعدادی از نمایندگان بویژه در کمیسیون جهش تولید دغدغه داشتند. رفع موانع تامین مالی در حوزه های مختلف، چه در حوزه بازار سرمایه. آنها مشوق های مالیاتی، سرمایه گذاری های خارجی در بخش های مختلف یا حتی مؤسسات مالی را مورد بحث قرار دادند.

وی افزود: این نگرانی ها و سوالات مجزا از ابتدا در کمیسیون مطرح شد و جلساتی با مراجع صدور مجوز برگزار شد. این روند به تدریج منجر به قانونی شد که حاوی تعدادی مقررات برای رفع موانع بر سر راه انواع مختلف تامین مالی بود.

در بازار سرمایه یکسری موانع وجود داشت، یکسری مالیات داشتیم که مانع عملکرد برخی نهادهای بازار سرمایه شد یا مثلاً تعدادی نهاد در زمینه سرمایه گذاری خارجی داشتیم که در واقع آژانس ها یا دلال ها آمدند. و برای مثال سرمایه گذاری یا مؤسسات کمیسیون را وارد کرد

معاون وزیر اقتصاد گفت: در حوزه سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی دولتی، مشارکت بانک ها و صندوق توسعه ملی در توسعه زیرساخت های خوب کشور، اینها مولفه های مختلفی بود که در کنار هم قرار گرفت و برای این منظور قانون عقل، تعدادی خلاء در حوزه تامین مالی می تواند مشکلاتی را که در سیستم تامین مالی داریم حل کند.

به گفته روحانی، بانک‌ها که نهاد مالی اقتصاد کشور هستند معمولاً وثیقه‌های خاصی را برای ارائه تسهیلات می‌پذیرند، اما بسیاری از ایده‌پردازان و کارآفرینان اساساً به این وثیقه‌های ملکی در نظر گرفته شده توسط بانک دسترسی ندارند، اما ایده‌های خلاقانه دارند. از کدام کارآفرینانی نیاز داریم. ما مؤسسات واسطه ای داشته ایم که می توانند ابتدا صلاحیت افراد را مشخص کنند که آیا این ایده ایده خوبی است، آیا می تواند منجر به سودآوری شود یا خیر، سپس می توانند دارایی هایی غیر از دارایی هایی را که بانک در نظر دارد به عنوان وثیقه و ضمانت صادر کند، بپذیرند. که این ضمانت‌ها باید توسط بانک، در واقع یک موسسه تخصصی که به عنوان واسطه بین فعالان اقتصادی و بانک‌ها عمل می‌کند و می‌تواند زبان این دو را بین یکدیگر ترجمه کند، پذیرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا