کشاورزی

کاهش بی‌سابقه قیمت غلات/ آیا بحران جهانی غذا کاهش می‌یابد؟

علیرغم اختلالات آب و هوایی ناشی از ال نینو بر مناطق کلیدی کشاورزی در سراسر جهان و اختلالات در دریای سیاه ناشی از جنگ در اوکراین، داده های دلگرم کننده ای وجود دارد که به تعدیل بیشتر تورم مواد غذایی در سال جدید اشاره می کند.

این توسعه در بحبوحه خطرات فزاینده شورش‌های غذایی در بازارهای نوظهور صورت می‌گیرد، زیرا تضعیف ارزهای بازارهای نوظهور در برابر دلار، غذاهای اصلی را برای جمعیت فقیر در سراسر جهان گران‌تر کرده است.

داده های بلومبرگ نشان می دهد که قیمت ذرت و گندم بیشترین کاهش سالانه خود را در یک دهه گذشته داشته است. این عمدتا به دلیل رشد تولید محصولات کشاورزی در مناطق کلیدی کشاورزی است و می تواند منجر به کاهش بیشتر تورم مواد غذایی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ شود.

آتی ذرت در هیئت تجارت شیکاگو امسال ۳۱ درصد کاهش یافته است، آتی گندم ۲۱ درصد کاهش یافته است که بزرگترین کاهش سالانه آنها از سال ۲۰۱۳ است. دانه سویا ۱۵ درصد کاهش یافت. این امر باعث شد زیرشاخص گرین پوینت بلومبرگ ۲۲.۸ درصد سقوط کند. این خبر خوبی برای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد است که شاخص قیمت جهانی غذا را دنبال می کند.

بلومبرگ در گزارشی نوشت: “شکست ناشی از رشد کشاورزی در تامین کنندگان کلیدی محصولات کشاورزی برزیل، ایالات متحده و روسیه بود، پس از سال ها اختلال ناشی از آب و هوای بد، همه گیری کووید-۱۹ و جنگ روسیه در اوکراین باعث کاهش قیمت ها در سال ۲۰۲۲ شد. .» به بالاترین حد خود رسید. و او افزود: «قیمت پایین برای غذاهای اصلی می‌تواند قیمت نان را کاهش دهد و خوراک دام، گله‌های لبنی و حتی سوخت‌های زیستی را ارزان‌تر کند.» تحلیل‌گران انتظار دارند قیمت ذرت و سویا در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند، در حالی که انتظار می‌رود قیمت گندم در میان عرضه‌ها بهبود یابد. .

با این حال، هنوز در مورد اینکه آیا قیمت جهانی مواد غذایی به اندازه کافی برای جلوگیری از شورش مواد غذایی در بازارهای نوظهور کاهش خواهد یافت یا خیر، تردید وجود دارد. سطح فعلی قیمت مواد غذایی قابل مقایسه با سطحی است که باعث خیزش بهار عربی در خاورمیانه در سال ۲۰۱۰ شد.

سارا منکر، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Grow Intelligence، ماه گذشته در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در حاشیه اجلاس اقتصاد جدید بلومبرگ در سنگاپور، هشدار داد که بحران غذایی کنونی از بحران ۲۰۰۷-۲۰۰۸ پیشی گرفته است.

وی توضیح داد که این امر عمدتاً به دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی و کاهش شدید ارزش ارزهای محلی در برابر دلار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا