بانک و بیمه

کاهش تعداد بانک های متخلف و بی توجه به بخش مسکن؛ ترس از پرداخت جریمه کارساز شد

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: با اجرای قانون افزایش تولید مسکن به صنعت ساخت و ساز زنگ داده شد که از این پس این صنعت تنها نخواهد بود و بانک ها نیز با تامین مالی برای تامین و ساخت مسکن عجله خواهند کرد. اما پس از گذشت سه سال از تصویب این قانون و اجرای آن، گزارش های بانک مرکزی نیز نشان داد که این قانون برای برخی بانک ها در صورت عدم تمایل به اقدام کافی نیست.

۱۷ بانک در ۳ سال گذشته از زمان لازم الاجرا شدن این قانون و تا … تیر این ماه حتی یک ریال هم برای نهضت ملی مسکن پرداخت نکردند

آمار رسمی بانک مرکزی در ماه گذشته نشان می دهد که از بین ۲۶ بانک دولتی و خصوصی متعهد به پرداخت تسهیلات بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، ۱۷ بانک در سه سال گذشته از اجرای این قانون و تا تیر این ماه حتی یک ریال هم برای نهضت ملی مسکن پرداخت نکردند. اکنون اخبار حاکی از آن است که تعداد بانک های معوق از ۱۷ بانک به ۱۵ بانک کاهش یافته است.

گزارش ماه گذشته بانک مرکزی نشان داد که عملکرد ایرانزمین، کارآفرین، اقتصاد نوین، گردشگری، موسسه ملل، بانک شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه. مشارکت در نهضت ملی مسکن صفر شد.

در سال ۱۴۰۲: بانک اقتصاد نوین ۱۱.۵۴۰.۲۸۰ میلیون ریال، بانک ایرانزمین ۱۴۳.۵۵۰ میلیون ریال، بانک جهانگردی ۱.۲۱۰.۲۵۶ میلیون ریال، مؤسسه اعتباری ملل ۴.۸۱۶.۹۲۰ میلیون ریال، بانک کارآفرین ۱۰.۳۱۶ میلیون ریال ۱۱,۷۸۸,۴۷۶ میلیون ریال پاسارگاد بانک ۱۶,۸۱۸,۶۱۵ میلیون ریال بانک آینده ۲۴,۰۴۱,۴۳۸ میلیون ریال بانک توسعه تعاون ۱۹,۹۶۰,۰۰۰ میلیون ریال بانک دی ۱۰,۴۳۰,۳۳۸ میلیون ریال، بانک کشاورزی ۵۲,۲۶۰,۵۰۰ میلیون ریال، بانک خاورمیانه ۲,۹۵۲,۸۸۳ میلیون ریال و بانک سرمایه ۲,۹۱۷,۹۷۳ میلیون ریال به کارکنان و مدیران خود در حالی که سهم دارند تسهیلات پرداخت کرده اند. در نهضت ملی مسکن صفر بود!

بانک ها در صورت عدم رعایت این تعهد قانونی باید یک پنجم سهمیه پرداخت نشده را به اداره مالیات پرداخت کنند.

بر اساس قانون ترویج تولید مسکن، بانک ها موظفند ۲۰ درصد از حق پرداخت خود را برای ساخت مسکن بپردازند و در صورت عدم اجرای این بند از قانون، بانک ها باید به دولت جریمه بپردازند. بر اساس این قانون، بانک‌ها در صورت عدم اجرای این تعهد، باید یک پنجم سهمیه محقق نشده را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مبالغ این تخلفات برای استفاده در حوزه ساخت مسکن به صندوق ملی مسکن واریز می شود.

در حالی که تا ماه گذشته ۱۷ بانک این قانون را دور می زدند و حتی با پرداخت جریمه تعیین شده موافقت می کردند، اکنون دو بانک نیز به جمع بانک های موافق قانون افزایش تولید مسکن پیوسته اند.

ظاهراً این ابلاغیه سازمان امور مالیاتی تا حدودی جواب داد و اگر تا ماه گذشته ۱۷ بانک از این قانون طفره رفته و حتی حاضر به پرداخت جریمه تعیین شده بودند، تعداد ۲ بانک به بانک های موافق این قانون اضافه می شود. جهش در تولید مسکن

آخرین بهانه بانک ها برای پرداخت نشدن هزینه های مسکن، تعطیلی سامانه جامع اقدام ملی مسکن بود که یکی از دلایل عدم پرداخت وام به بخش مسکن و ارتباطی با طرح نهضت ملی مسکن را عنوان کردند. این سیستم در ادامه این بانک ها مدعی هستند علیرغم اختصاص سهمیه از سوی وزارت راه و شهرسازی، هیچ درخواستی برای بانک ها در سامانه وجود نداشته است. پس چگونه بانک‌ها می‌توانند برای درخواستی که ثبت نشده است، تسهیلات پرداخت کنند؟

برخی دیگر از بانک‌ها نیز معتقدند در سال‌های اخیر به دلیل عدم تعادل منابع و هزینه‌ها، از ارائه هرگونه تسهیلات مالی و قراردادی مانند وام ازدواج، فرزندآوری و افزایش تولید مسکن در دوره سوم محروم شده‌اند.

با این تفاسیر سازمان امور مالیاتی برای بانک های متخلف گواهی مالیاتی صادر کرده و برخی از بانک ها نیز مالیات اظهار شده را پرداخت می کنند، البته سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد اطلاعات دقیقی در این باره ارائه نکرده اند.

آمار جرایم بانکی به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما به گفته اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن، به دلیل کم کاری بانک ها تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است.

برآوردها نشان می دهد که جرایم بانکی به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما به گفته اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن، به دلیل کم کاری بانک ها تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است.

کاهش تعداد بانک های متخلف و بی توجهی به بخش املاک و مستغلات. ترس از پرداخت جریمه اثر کرد

بانک های متخلف قانوناً چنین فرض می کنند که در دستورالعمل تسهیلات مذکور آمده است. متقاضیان استفاده از تسهیلات مربوطه تولید مسکن از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک ها معرفی شوند. با توجه به نقش موثر اعتبار سنجی و انطباق کامل اعتبار، فراتر از اعطای وام، در تکمیل پروژه ها و بازگشت منابع مصرف شده توسط بانک در این پروژه ها، نیاز به مذاکره با دستگاه های اجرایی به منظور بررسی است. اعتبار متقاضیان استعلام قبل از ارسال به بانک ها یک نظر از قبل است زیرا علیرغم اعلام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بررسی شرایط و مدارک متقاضیان قبل از ارسال به بانک ها، بخش بزرگی از درخواست های متقاضیان ارسال شده با مشکلاتی مواجه می شوند، به عنوان مثال. ب- به دلیل عدم شروع عملیات یا عدم دریافت پروانه ساختمانی، عدم مالکیت زمین در سرمایه گذاری خود و غیره …

کاهش تعداد بانک های متخلف و بی توجهی به بخش املاک و مستغلات. ترس از پرداخت جریمه اثر کرد

این در حالی است که محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن معتقد است بانک ها می توانستند افرادی را که این کار را انجام نمی دادند و منفعل بودند با روش های دیگر شناسایی کنند. بانک ها به قانونی استناد می کنند که می گوید وزارت راه و شهرسازی باید به آنها ابلاغ می کرد.

وی در خصوص بهانه بانک ها مبنی بر مشکل سیستم موضوعی و عدم القای متقاضیان واجد شرایط به سیستم بانکی، با بیان اینکه بانک ها در صدد رفع جریمه مالیاتی از طرق قانونی هستند، توضیح داد: آنها مدعی هستند; در سامانه TEM (TEM) هیچ فردی برای اطلاع رسانی به آنها معرفی نشده است – وزارت راه و شهرسازی در این زمینه پاسخ روشنی دارد. اول اینکه بانک ها می توانستند از روش های دیگری برای شناسایی افرادی که این کار را انجام نمی دادند و منفعل بودند استفاده کنند. بانک ها به قانونی استناد می کنند که می گوید وزارت راه و شهرسازی باید به آنها ابلاغ می کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهند به این قانون اتکا کنند، وزارت راه و شهرسازی اطلاعات را به بانک مسکن ارسال کرده و بانک هایی که اعلام آمادگی کرده اند مشخصات را از طریق سامانه تم دریافت کنند این کار را انجام داده و به سیستم متصل نیستند. این سیستم برقرار است و باید در داخل بانک به آن متصل شود. اگر بانک این کار را نکند، معلوم است که سیستم را نمی بیند. وزارت راه و شهرسازی این کار را کرد اما بانک ها نه. متأسفانه هیچ همکاری ایجاد نشده و سیستم راه اندازی نشده است و بانک می گوید; «دسترسی ندارم» که به دلیل ناکارآمدی بانک‌ها بود.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی گفت: اکثر بانک‌ها به سامانه متصل شده‌اند و تسهیلات پرداخت تسهیلات ایجاد شده است، اما مشکل همچنان وجود دارد. افرادی که در سیستم هستند، حق انتخاب بانک را دارند، زیرا بانک ها همکاری های متفاوتی در خارج دارند. مردم به بانک هایی مراجعه می کنند که برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری بهتری دارند. نتیجه بانکی است که شکایت می کند و به دلیل تخلف و عملکرد نامناسب وام پرداخت نمی کند، مردم کمتر ثبت نام می کنند، این دوباره اشتباه بانک است.

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌های تاریخ تا ۳۱ سال بودند. تیر در این ماه در مجموع ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت کردند

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک های فعال در دوره قبل از ۳۱ بودند. تیر در این ماه در مجموع ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت کردند.

عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در تاریخ مورد گزارش ۶۲۹.۵۷۶ میلیارد ریال، بانک سپه ۱۲.۹۴۱ میلیارد ریال، بانک ملی ۳۴.۳۶۲ میلیارد ریال، تجارت ۲۲.۴۸۲ میلیارد ریال، ملت ۴۶.۵۰۴ میلیارد ریال و صادرات ۴۶.۵۰۴ میلیارد ریال بوده است. میلیارد ریال صنعت و معدن ۷۵۰ میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران ۱.۵۲۰ میلیارد ریال بوده است. گفتنی است، عملکرد بانک صنعت و معدن و توسعه صادرات در این بخش بدون تغییر باقی مانده است.

کاهش تعداد بانک های متخلف و بی توجهی به بخش املاک و مستغلات. ترس از پرداخت جریمه اثر کرد

با وجود گذشت سه سال از تصویب این قانون، کم کاری محسوس بانک ها در قانون رونق املاک همچنان وجود دارد. این سوال را باید بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی به عنوان مرجع نظارتی نیز مطرح کنند. چرا با بانک های معسر معامله نمی شود؟ علاوه بر این، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، شرایط پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و تامین منابع مالی به بانک ها به ویژه بانک ها را تسهیل کرد. بانک مسکن به زودی آغاز به کار می کند.

پس از اعلام فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه با بودجه قطره ای سالانه نمی توانیم به تعهدات خود در زمینه تولید مسکن عمل کنیم، لازم است منابع مالی دیگری برای این منظور توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیدا شود. و امور مالی ترتیبات بهتری را انجام می دهند. صرف نظر از جریمه، باید عدم همکاری بیشتر بانک ها را در نظر بگیرند تا بانک ها متعهد به پرداخت تسهیلات بخش مسکن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا