بانک و بیمه

کاهش تورم تولید و مصرف با اجرای سیاست‌های بانک مرکزی

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی در واکنش به انتشار گزارشی در روزنامه جام جم با عنوان «افزایش تورم همچنان تند است» در ۲۱ اسفندماه. اسفند توضیحی داد. متن کامل این توضیحات به شرح زیر است:

در سال ۱۴۰۲ مطابق با تحقق منویات مقام معظم رهبری در اعلام شعار سال مهار تورم؛ رشد تولید تیم اقتصادی دولت با همکاری بانک مرکزی سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی کاتالوگ ۱۹ بند از اقدامات را در ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ تهیه و برنامه را مهار تورم و رشد تولید نامیدند. .۱۴۰۲ در شورا اقتصاد این مصوبه را با تکلیف دستگاه های اجرایی به تصویب رساند که برای تضمین اجرای شعار سالانه کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی در سال جاری تدوین شد.

کاهش ۱۴.۴ واحد درصدی تورم شاخص بهای تولیدکننده
در این راستا با هدف تقویت بخش تولید و عرضه، کاهش فشارهای هزینه تولید در اقتصاد و کنترل رشد تقاضا با کنترل رشد نقدینگی و مدیریت انتظارات تورمی با پیگیری سیاست تثبیت اقتصادی در منطقه پیشرفت، نتایج قابل توجهی حاصل شده است. در کنترل نرخ تورم صورت گرفت، به طوری که با اقدامات انجام شده، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده با ۱۴.۴ واحد درصد کاهش، از ۴۲.۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به ۲۸۰۰ درصد در سال رسید. بهمن ماه امسال از راه رسید که نوید کاهش هزینه های تولید با چشم انداز فصول آینده را می دهد.

بر این اساس تورم ۱۲ ماهه شاخص بهای تولیدکننده به عنوان شاخص تورم پیش بینی کننده از ۸۲.۶ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۳۴۰۰ درصد در سال محاسبه شد. بهمن ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است که کاهش ۴۸.۵ درصدی را در این زمان تایید می کند. روند کاهشی تورم تولیدکننده نیز حاکی از تداوم تورم مصرف کننده است.

لازم به توضیح است که با توجه به تداوم سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسانات نرخ ارز از ابتدای سال جاری، تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت تولیدکننده به روند کاهشی خود ادامه داده و کاهش یافته است. ۱۴.۴ درصد از ۴۲.۴ درصد در مارس ۱۴۰۱ به ۲۸۰۰ درصد در سال بهمن ماه امسال رسید.

تحلیل تغییرات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالاها» و «خدمات» در سال جاری نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه گروه ویژه «کالاها» از ۴۱۰۰ درصد در سال ۱۶.۵ واحد کاهش یافته است. فروردین در ماه جاری به ۲۴.۵ درصد رسیده است بهمن ماه رسید. تورم نقطه به نقطه گروه انحصاری خمت نیز از ۴۰۰۰ درصد افزایش یافت. فروردین ماه به ۳۶.۲ درصد رسید بهمن ماه امسال رسید.

تورم ماهانه ۱.۲ درصدی شاخص بهای تولیدکننده در بهمن ۱۴۰۲
تجزیه و تحلیل تورم ماهانه بر اساس گروه‌های «کالاها» و «خدمات» منجر به تورم ۱۸ درصدی برای گروه کالایی با ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد با سهم تورم ۱.۲ واحد درصد و تورم ۰.۳ درصدی برای خدمات می‌شود. ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد با نسبت تورم ۰.۱ واحد درصد که نشان دهنده تورم ماهانه است. بهمن ماه تحت سلطه جایگاه مواد خام در سبد خرید شاخص قیمت تولیدکننده است و موقعیت های خدماتی اثر کاهشی دارند.

کاهش ۱۷.۶ واحد درصدی نرخ تورم مصرف کننده
با توجه به تدابیر و پیگیری های انجام شده بانک مرکزی در اجرای بسته مهار تورم و تحریک تولید، این امر حاکی از رشد نقدینگی در دی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این ماه ۲۵.۲ درصد بود که نشان دهنده موفقیت های مختلف است.

اول اینکه نرخ رشد نقدینگی برای اولین بار در ۵۵ ماه گذشته در محدوده ۲۵ درصد بوده است، یعنی آخرین باری که نرخ رشد نقدینگی در محدوده ۲۵ درصد بوده در سال ۱۳۸۹ بوده است. خرداد ماه ۱۳۹۸ بود، ثانیاً روند نزولی نرخ رشد نقدینگی ادامه روندی است که از ابتدای دولت سیزدهم تا ابتدای سال جاری رخ داده است.

آمارها نشان می دهد در ابتدای دولت سیزدهم رشد نقدینگی ۴۲۸ درصد بوده و اکنون این رقم با کاهش ۱۷.۶ درصدی به ۲۵.۲ درصد رسیده است. این نرخ در ابتدای سال جاری ۳۳.۱ درصد کاهش ۷.۹ واحد درصدی داشته و این میزان نسبت به ماه قبل نیز مشاهده می شود. آذر این ماه ۱.۸ واحد درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر در این مدت شاهد کاهش رشد پایه پولی همگام با کاهش رشد نقدینگی هستیم. بر این اساس رشد پایه پولی در آذر این ماه ۳۱.۷ درصد بوده که نسبت به ابتدای سال ۴۵ درصد کاهش ۱۳.۳ واحد درصدی را نشان می دهد که نشان از بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و کل پولی دارد.

همچنین شاخص تورم مصرف کننده در مدت مذکور از ۵۳.۴ درصد به ۵۳.۴ درصد کاهش یافت. بهمن ۱۴۰۱ با کاهش ۱۷.۶ واحد درصدی به ۳۵.۸ درصد در سال رسید بهمن ۱۴۰۲ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا