اقتصاد جهان

کاهش تولید اوپک پلاس برای تقویت قیمت نفت کافی نیست

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، تحلیلگران و معامله گران بر این باورند که کاهش ۲.۲ میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک پلاس در سه ماهه اول سال آینده با توجه به افزایش نشانه های مازاد عرضه کافی نخواهد بود.
توافق ۳۰ نوامبر ائتلاف اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه، کاهش ۱.۳ میلیون بشکه ای تولید در عربستان سعودی و روسیه و همچنین کاهش ۱ میلیون بشکه ای در سایر کشورها را خواستار شده است. کشورها.
با وجود برنامه کاهش تولید، قیمت آتی نفت خام برنت در روز پنجشنبه به کمتر از ۷۴ دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین سطح در ۶ ماه گذشته است.

در حالی که عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند در صورت لزوم کاهش تولید را تمدید خواهند کرد، تحلیلگران و تجار از مدت سه ماهه قرارداد جدید شگفت زده شدند.
این زمان کوتاهتر از سایر توافقات اوپک پلاس بود. به عنوان مثال، توافقنامه ائتلافی در ژوئن امضا شد که بر اساس آن، تولید تا پایان سال ۲۰۲۴ محدود خواهد شد.
بنابراین تحلیلگران بر این باورند که این افت تولید سه ماهه به قدری کوتاه است که با وجود تعهد تمامی اعضا نمی تواند تغییر محسوسی در عرضه فیزیکی نفت ایجاد کند.
این مدت زمان کوتاه و یکی دو ماهی که تولیدکنندگان برای اجرای کاهش تولید نیاز دارند به این معنی است که تاثیر آن بر بازارهای فیزیکی تا پایان ژانویه مشخص نخواهد شد.
بسیاری از تحلیلگران، مشاوران و کارشناسان بازار می گویند که میزان کاهش تولید در یک ماه تنها در پایان ماه مشخص خواهد شد و اوپک یک هفته پس از پایان ماه، آمار تولید ماهانه را اعلام خواهد کرد. بنابراین مقدار تولید در دی ماه در ابتدای ماه بعد تعیین می شود.
بنابراین، ادامه این کاهش تولید در سه ماهه دوم و سوم سال آینده ضروری به نظر می رسد تا موثر واقع شود.
انتهای پیام/۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا